byd-yangwang-u9-xtreme

Supersport na papíře, beránek po startu. Nová pravidla mají zkrotit bleskovou akceleraci aut

Autor: Petr Pilný - Zdroj: novinky.cz, carscoops.com, autoevolution.com - Foto: BYD - 14. 11. 2025


Ještě před pár lety patřilo zrychlení z nuly na sto za tři sekundy do světa těch nejlepších supersportů. Dnes to ale dokáže i rodinný sedan na elektřinu, který tiše odjíždí s vyzvednutým dítkem od školní budovy. Elektromotory s okamžitou reakcí přinesly fascinující technický pokrok, zároveň ale i otázku, jak moc takovou dynamiku zvládají běžní řidiči v každodenním provozu.

Právě na to reagují čínské úřady. Připravují totiž nový národní předpis, podle něhož by každý nový osobní automobil musel po nastartování nebo po aktivaci v případě elektromobilů fungovat v režimu, který mu nedovolí akcelerovat z 0 na 100 km/h za kratší dobu než je pět sekund. Rychlejší možnosti zrychlení by stále měly existovat, ale řidič by to musel po každém novém nastartování nebo aktivaci auta znovu vědomě zvolit.

V návrhu stojí, že po každém zapnutí nebo nastartování osobního auta, s výjimkou automatického stop start systému, musí být vozidlo ve stavu, kdy čas zrychlení z místa na 100 km/h není kratší než pět sekund. Prakticky to znamená, že auto se probudí v jakémsi úsporném režimu, který omezí výkon i dynamiku. Plný výkon by se odemkl přepnutím do jiného jízdního režimu, ale jen do dalšího nastartování.

Nemá jít o mechanický zákaz rychlosti, spíš o jakousi softwarovou pojistku. Požadavek lze splnit úpravou nastavení elektroniky, aniž by automobilky musely zásadně měnit techniku. Přesto by to pro řidiče znamenalo malou změnu návyků. Pro maximální zrychlení, které auto umí, by bylo nutné udělat konkrétní krok navíc a řidič by musel vědomě potvrdit, že plný výkon opravdu chce.

Pokud by takové omezení bylo schváleno, bude platit pro všechny osobní vozy bez ohledu na typ pohonu. V praxi by to ale samozřejmě nejvíce pocítili právě řidiči extrémně rychlých elektromobilů, které dnes zvládají sprint na stovku v časech i okolo dvou sekund. Například čínský elektromobil Xiaomi SU7 Ultra slibuje 1,98 sekundy, Zeekr 001 FR to umí za 2,02 sekundy, Tesla Model S Plaid 2,1 sekundy a sportovní BYD Yangwang U9 2,36 sekundy. Všechna tato auta by se tak po aktivaci chovala výrazně klidněji.

Řazení, které neexistuje. Porsche zkouší, jak obelstít elektromobil. Neokoukalo to někde?

Evropa zatím volí mírnější cestu. Nová auta jsou „jen“ vybavena inteligentním asistentem rychlosti, který řidiče upozorňuje na překročení povolené rychlosti, ale rychlost (alespoň prozatím) nijak neomezuje. Čína jde o krok dál a snaží se fyzicky omezit to, jak moc rychle může auto po startu vystřelit vpřed.

Nejde jen o rychlost: širší balík bezpečnostních pravidel

Samotná omezení akcelerace jsou jen jednou částí chystané regulace. Stejný návrh zasahuje i do dalších oblastí, které souvisejí s bezpečností moderních aut, a zvlášť elektromobilů.

Jedním z bodů je snaha zabránit nechtěnému šlápnutí na špatný pedál při rozjezdu nebo nízké rychlosti. U elektromobilů a plug-in hybridů to má být povinný systém. Ten má rozpoznat podezřelou práci s pedály a v kritickém okamžiku omezit výkon. Cílem je zamezit situacím, kdy si řidič v panice splete plynový pedál s tím brzdovým a auto by se pak prudce rozjelo tam, kam nemá.

Další skupina požadavků míří na baterie a jejich ochranu. Automobilky by měly zajistit detailní monitoring jednotlivých článků, včasné varování při abnormálních teplotách nebo napětí a také konstrukci bateriových paketů tak, aby v případě takzvaného tepelného úniku dokázaly uvolnit tlak a co nejvíce ochránit posádku. Jinými slovy, nemá jít jen o to, aby auto jezdilo rychle, ale také aby se umělo co nejlépe chovat v situaci, kdy by se něco pokazilo.

Regulátoři se dívají i na pokročilé asistenční systémy a dohled nad řidičem. U složitějších funkcí, které umožňují například částečně automatizovanou jízdu, se počítá s tím, že systém ověří, zda řidič prošel požadovaným zaškolením. Současně mají být posíleny technologie, které sledují, zda se řidič opravdu věnuje řízení, typicky kombinací sledování rukou na volantu a jeho hlavy, očí a směru pohledu.

A nakonec dveře. Návrh požaduje, aby všichni cestující měli k dispozici alespoň dvoje použitelné dveře pro nouzový únik a aby všechny dveře kromě víka zavazadlového prostoru měly klasické mechanické kliky jak zvenku, tak i zevnitř. Jde mimo jiné o reakci na čistě elektrické ovládání dveří, jaké používají některé prémiové značky, které může v krizové situaci selhat.

Součástí připravovaných pravidel je také rychlostní hlídání pro delší osobní vozy, typicky různé prodloužené limuzíny. Auta s délkou šest metrů a více mají mít systém, který při překročení stanovené maximální rychlosti spustí zvukové nebo vizuální varování. Výjimku by měly vozy, které mají již dnes schválený omezovač rychlosti. Běžných SUV a rodinných aut se to pravděpodobně nedotkne, protože jsou kratší, ale luxusní prodloužené limuzíny – jako například Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase – by do této kategorie spadaly.

Celý balík opatření ukazuje, jak čínské úřady vnímají nástup extrémně výkonných elektromobilů. Nechtějí je zakázat, snaží se je spíš udělat „bezpečnějšími“. Plný výkon má zůstat k dispozici, ale s větší mírou kontroly, připomínání a technických „pojistek“. Debata o tom, zda je to rozumná cesta ke zvýšení bezpečnosti, nebo zbytečný zásah do svobody řidičů, bude nejspíš pokračovat ještě dlouho. Pokud ale předpis projde, jedno je jisté: raketové rozjezdy z křižovatky už v Číně nebudou tak samozřejmé jako dnes.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru