Ještě před pár lety to vypadalo, že spalovací motory do 10 let úplně zmizí ze scény. Renault a čínská skupina Geely proto v roce 2022 vyčlenily své „benzinové“ aktivity do společného podniku Horse Powertrain. Měl to být spíš úklid starých technologií. Jenže situace v odvětví automotive se stále proměňuje. Přechod na čistě elektrická auta se obecně zpomalil a poptávka po autech se spalovacími motory nijak zásadně neklesá. Horse Powertrain tak dostal nový vítr do plachet a mnohem vyšší ambice: do roku 2035 chce být jedničkou mezi výrobci motorů, přičemž dnes se řadí přibližně na třetí místo. Podíl v něm drží skupina Renault a Geely (oba po 45 %), zbývajících 10 % vlastní saúdskoarabská společnost Aramco. Sídlo má Horse Powertrain v Londýně a má celkem 17 motoráren a převodovkárenských závodů, přičemž 8 z toho je v Číně.
Zajímavé je, že na Horse Powertrain už zdaleka nespoléhají jen vlastní značky ze skupiny Renault a Geely a dalších spolupracujících automobilek (tedy Renault, Dacia, Volvo, Nissan, Mitsubishi nebo Mercedes-Benz). Podle informací z oboru si začínají objednávat jeho techniku i další čínské automobilky. Konkrétně jde o skupinu Chery a její značky (včetně Omoda), dále Leapmotor či JAC.
Přečtěte si také:
Může to znít poměrně komplikovaně, protože se jednotlivé spolupráce neustále přelévají. Nejprve totiž v moderním čínském autoprůmyslu proudily motory z Evropy a západu do Číny, pak se trend otočil a Evropa začala odebírat elektrické platformy z Číny, ale teď se to opět mění a obě strany se propojují přesně podle toho, co aktuálně dává smysl byznysově i technicky a technologicky.
Proč má Horse Powertrain zrovna teď šanci?
Automobilky dnes lavírují mezi třemi investičními směry: čistá elektromobilita, hybridy anebo stále žádané modely se spalovacími motory. Dělat zároveň in-house všechno je finančně náročné, proto je lákavé část práce outsourcovat.
Mazda vsází na budoucnost spalovacích motorů a hybridů. Vyvíjí nový spalovací motor Skyactiv-Z
Horse Powertrain se profiluje jako dodavatel, který zvládne klasické spalovací motory, hybridní pohonné soustavy i menší spalovací jednotky fungující jako prodlužovače dojezdu v elektromobilech. Tato kategorie se rychle rozvíjí právě hlavně v Číně a začíná se objevovat i v USA. Horse Powertrain míří do roku 2029 na obrat okolo 15 miliard eur, což je výrazný skok proti roku 2024, a opírá se o výrobní objem přes 8 milionů motorů a převodovek ročně. Kritici však varují, že až přijde opravdový zlom ve prospěch elektromobilů, může být podobná sázka krátkozraká.
Na praktické rovině to uvidíme právě na čínských značkách působících v Evropě. Pokud Chery a další automobilky nasadí evropskou spalovací a hybridní techniku do svých modelů, mohou snížit náklady a zjednodušit homologace pro EU trh. Zároveň tím získají lepší přístup k servisním standardům, které jsou na starém kontinentu očekávány. V případě značky Omoda by tak „motor od Renaultu“ nebyl marketingový slogan, ale pragmatická volba pro příští roky, kdy řada zákazníků stále preferuje známou techniku a dostupnost servisní sítě před experimenty za co nižší cenu.
Přečtěte si také:
Neznamená to ovšem, že by se automobilky vzdávaly elektromobilů. Spíš přeskupují síly. Některé evropské značky tempo elektrifikace přibrzdily a sází více na plug-in hybridy či sériové hybridy, které v běžném provozu nabídnou nízké emise, ale nevyžadují dobíjení. Právě zde Horse Powertrain hledá prostor. Chce nechat výrobcům volné ruce pro investice do baterií a software, zatímco on dodá spalovací motory.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek