test-audi-a3-sportback-40-tfsi-e-plug-in-hybrid-2025-6

Test Audi A3 Sportback 40 TFSI e | plug-in hybrid | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 10. 2025


Audi představilo před rokem nejnovější evoluci plug-in hybridního pohonného ústrojí pro hatchback A3. Dostal například větší baterii i rychlé nabíjení. My jsme modernizované Audi A3 Sportback TFSI e otestovali v rámci klasického týdenního testu.

Co má pod kapotou?

Audi A3 stojí na podvozkové platformě MQB, což znamená, že pod kapotou má plug-in hybridní pohonné ústrojí, které dobře známe z ostatních značek koncernu Volkswagen. Kombinuje spalovací benzinový čtyřválec 1,5 TSI a elektromotor v šestistupňové automatické převodovce S tronic, která nemá „jen“ dvě spojky, ale kvůli elektromotoru má tři spojky. Mimochodem, znamená to, že převodovka řadí i v případě, kdy auto jede jen na elektřinu.

Stejně jako u ostatních PHEV modelů koncernu Volkswagen, které tento plug-in hybrid nabízejí, i u Audi jsou v nabídce dvě výkonové varianty. Ta slabší s označením 40 TFSI e, kterou testujeme, je naladěna na celkový výkon 150 kW/204 koní, protože jeho základ tvoří motor 1,5 TSI naladěný na 110 kW/150 koní. Ta silnější nese označení 45 TFSI e a nabízí až 200 kW/272 koní, přičemž spalovací jedna pětka má 130 kW/178 koní. V obou případech to doplňuje stejný elektromotor s 85 kW/116 koňmi.

Plug-in hybridní Audi A3 TFSI e se ovšem nabízí pouze s pohonem předních kol, se čtyřkolkou plug-in hybrid spolupracovat neumí. To platí napříč všemi modely koncernu VW, které toto pohonné ústrojí nabízejí. Pokud chcete plug-in hybrid s pohonem všech čtyř kol quattro, pak budete muset minimálně do většího Audi A5 e-hybrid, které stojí na úplně jiné podvozkové platformě (PPC).

V rámci loňského představení prozradila německá automobilka, že zvětšila kapacitu baterie, ovšem nezvětšila její fyzickou velikost. Kapacita je teď 19,7 kWh (využitelná, celková je 25,7 kWh) a navíc ji lze dobíjet až 50 kW na DC dobíjecích stanicích, respektive až 11 kW na AC stanicích nebo domácích wallboxech. Na plné nabití teď Audi slibuje čistě elektrický dojezd až 143 kilometrů, přičemž u testovaného modelu to bylo kvůli příplatkové výbavě a tedy vyšší hmotnosti jen něco přes 130 km (podle technických údajů).

Za volantem

A špatná není ani dynamika, přestože celkových více než dvě stě koní a 350 Nm točivého momentu neudrží pohonný řetězec trvale, to však na silnici není problém, protože na plný plyn rozhodně nepojedete déle než pár desítek sekund, samozřejmě s výjimkou německé dálnice… Technické údaje prozrazují, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne plug-in hybridní Audi A3 za 7,6 sekundy a maximální rychlost je 225 km/h.

test-audi-a3-sportback-40-tfsi-e-plug-in-hybrid-2025-12

A co když chcete na okresce předjet pomalejší auto? Stačí jen zašlápnout plynový pedál do podlahy, převodovka podřadí, spalovací motor se nastartuje (pokud jste do té doby třeba jen na elektřinu) a vytočí do otáček, aby byl k dispozici co nejvyšší výkon a A3 začne hodně slušně zrychlovat. Pokud navíc prošlápnete pojistku pod plynovým pedálem, dostanete další overboost, protože elektromotor ze sebe vyždímá na 15 sekund (za optimálních podmínek dokonce až 18 sekund) dalších 40 kW navíc.

To, že to není pomalé auto, ještě neznamená, že vás bude bavit s ním jezdit rychle. Není to totiž sportovní auto a při jízdě vám rozhodně nedá ani žádný „sportovní pocit“. Pohotovostní hmotnost je necelých 1,7 tuny a v zatáčkách je to cítit. Podvozek byl v testované verzi standardní, neadaptivní. Jeho naladění je vlastně perfektně trefené mezi sportovností a komfortem. Není ani tvrdé, ale ani přehnaně měkké. Auto je na silnici jisté a nerovnosti tlumí parádně. Audi A3 TFSI e je celkově svým naladěním auto, které dobře funguje v pohodovém režimu, v situacích, kdy se potřebujete prostě někam přesunout.

Na elektřinu nebo na benzin?

Největší výhodou podobných aut je hlavně pružnost, protože reakce elektromotoru jsou prakticky okamžité, auto zrychluje po jakémkoliv přidání plynu a nemusí čekat na spalovací motor. Ten se ovšem do práce zapojuje hned vzápětí. Nemusí to tak ale být vždy, protože pokud jsou baterie dostatečně nabité, spalovací motor se nemusí spustit ani po výraznějším sešlápnutí plynového pedálu. Jezdit tak po městě zvládnete celý den klidně jen na elektřinu. Pokud tedy nebude přílišné horko nebo naopak zima, aby se do práce muselo ve velkém zapojovat topení/klimatizace.

test-audi-a3-sportback-40-tfsi-e-plug-in-hybrid-2025-5

To, jak moc budou spalovací motor a elektromotor spolupracovat, případně se jednotlivě zapojovat do práce, můžete ovlivnit sami. Nejen tím, jak moc budete baterie dobíjet, ale i tím, jak moc budete šlapat na plynový pedál, ale také tím, jaký jízdní režim v autě zvolíte. Primárně je tu „elektrický“ režim, kdy se auto snaží jezdit co nejvíce na elektřinu. My jsme ale po startu nejčastěji přepínali na režim „Auto Hybrid“. V tom je totiž zapojení obou pohonných jednotek rozdělováno mezi spalovací motor a elektromotor, přičemž v nízkých rychlostech dostává přednost elektromotor a čistě elektrická jízda, ve vyšších rychlostech naopak spalovací motor.

Pochválit je třeba to, jak se spalovací motor do práce připojuje a odpojuje. Pokud totiž jezdíte klidně, prakticky o tom nebudete ani vědět. Je to totiž jemné z pohledu zátahu, nulových vibrací, ale i co do poslechu. Tohle se v Audi opravdu povedlo. Při nabité trakční baterii se spalovací motor zase tak často nespouští, to se bude stávat až v situacích, kdy se vybije. I tak ale elektřina v baterii na pružné zrychlování zůstává, takže se nemusíte bát, že jakmile byste baterii vybili, o sílu elektromotoru přijdete. To se nestane.

Na rozdíl od plug-in hybridního Audi A5 s benzinovým dvoulitrem, ze kterého jsme do tohoto testovaného plug-in hybridního Audi A3 přesedli, se tady pohon na elektromotor spoléhá mnohem víc. Je to chyba? Nikoliv, protože i tak jde o auto, které dokáže být šetrné k životnímu prostředí – samozřejmě za předpokladu, že budete akumulátor nabíjet – ale zároveň nejste omezení nabíjecími stanicemi. Ona je tady totiž i 40litrová benzinová nádrž.

test-audi-a3-sportback-40-tfsi-e-plug-in-hybrid-2025-18

A co spotřeba benzinu? Pokud budete nabíjet a pak jezdit primárně na „elektrický režim“, nemusí být prakticky žádná. Pokud budete jezdit na automatický hybridní režim, pak se dá s nabíjením držet klidně do 3 l/100 km. A pokud nabíjet nebudete? Vzroste lehce nad sedm.

Závěr a cena

Celkově je tedy testované Audi A3 Sportback TFSI e (jak se přesně a celým jménem nazývá) přesně tím plug-in hybridem, který dává smysl pro klidného a ekologicky smýšlejícího řidiče. Využívá známé koncernové ústrojí 1.5 TSI s elektromotorem, které funguje hladce. Vždyť připojování spalováku je tak jemné, že si ho často ani nevšimnete. Velká baterie s rychlým, až 50kW nabíjením navíc umožní autu dojet kolem stovky čistě elektrických kilometrů. Dynamika navíc na běžné (a klidně i svižnější) ježdění bohatě stačí. Možná jen škoda, že se tento plug-in hybrid nedá ani u Audi kombinovat s pohonem všech čtyř kol.

A cena? Ta je vyšší než u koncernových konkurentů, protože za svoje peníze dostáváte zpracování, materiály a image Audi. V základní výbavě startuje testovaná slabší verze na 1 135 900 Kč s DPH. Pokud byste chtěli tu výkonnější, musíte až do třetí výbavy S line, přičemž její cena pak startuje na 1 238 900 Kč s DPH. Slabší varianta je od 1 197 900 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi A3 Sportback 40 TFSI e

Motor:

benzinový čtyřválec 1,5 TSI + elektromotor

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

plug-in hybrid (benzin + elektřina)

Pohon:

předních kol

Výkon:

150 kW/204 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

350 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

7,6 s

Maximální rychlost:

225 km/h

Převodovka:

6stupňová DSG

Spotřeba paliva (kombinovaná):

0,3 – 1,2 l/100 km

Kapacita akumulátoru:

19,7 kWh

Objem nádrže:

40 litrů

Délka:

4353 mm

Šířka:

1816 mm

Výška:

1441 mm

Rozvor:

2624 mm

Pohotovostní hmotnost:

1677 kg

Objem zavazadlového prostoru:

380 litrů

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru