Dacia vsadila na dobrou strategii a hlásí prodejní úspěchy. Modely této rumunské značky se pravidelně umisťují mezi nejprodávanějšími auty Evropy, přičemž Sandero jim občas absolutně kraluje. Pro Dacii Jogger například nabízí kempingovou spací vestavbu s názvem Sleep Pack. Tu si můžete pořídit i zpětně do jakéhokoliv Joggeru. A my jsme ji vyzkoušeli v praxi.
Nejlevnější kempingový vůz
Dacia Jogger je sama o sobě poměrně velkým autem. Na délku naměříte 4547 mm, široká je 1848 mm a na výšku má 1674 mm.Díky tomu i díky opravdu dlouhému rozvoru 2897 mm je uvnitř dostatek místa na předních i na zadních sedadlech, ale i v kufru. Jeho objem je u pětidveřové verze standardně 829 litrů. Opěradla zadních sedadel se dají samozřejmě sklopit, ale vznikne tu schod.
I proto se Dacia rozhodla pro to, že pro Jogger představí v rámci originálního příslušenství kempingovou zástavbu. Díky tomu se tak z tohoto kombíku stává vůbec nejlevnější nový kempingový vůz na českém trhu. Výhodnosti této nabídky navíc hraje do karet i fakt, že si Pack Sleep můžete pořídit i do verzí Eco-G, tedy těch na LPG, což byl i případ testovaného auta.
Omezeni nejste ani počtem sedadel, vestavba se dá instalovat nejen do pětisedadlové, ale i do sedmisedadlové verze. Z té musíte před zástavbou jen tato dvě sedadla vyjmout a udělat z ní zase „pouze“ pětimístnou verzi..
Pokud se pro vestavbu rozhodnete, nemusíte se bát, že byste tak přišli o praktičnost. Vestavba se do auta nemontuje zcela pevně, ale dá se vyjmout, pokud ji nepotřebujete. Nebude to sice práce pro jednoho člověka na pět minut (celá vestavba váží kolem 50 kg), ale počítá se s tím. Aby v autě při jízdě nelítala ze strany na stranu, přichytává se popruhy ke kotevním bodům v kufru. Abychom to vyzkoušeli důkladně, vzali jsme Dacii Jogger na Nürburgring, kde jsme s ní odjeli jedno kolo. O tom si více řekneme zase někdy příště…
Jak se v autě kempuje?
Kompletní vestavba je vyrobena ze dřeva a působí opravdu kvalitně. Všechno je navíc perfektně obroušeno, případně lakováno a působí to na pohled pěkným a na dotek bytelným dojmem. Součástí vestavby je nejen samotná konstrukce, ale i matrace a další části tak, aby se v zadní části kabiny dal udělat co největší prostor pro spaní. A ten mimochodem vytvoříte do tří minut, o čemž se můžete přesvědčit v tomto videu:
Pro rozložení Packu Sleep je potřeba přední sedadla posunout vpřed a narovnat opěradla. Díky tomu v zadní části vznikne lůžko s rozměry 190 cm krát 130 cm. Rozkládá se od zadních kufrových dveří až k B-sloupkům. Matrace je navíc skládací, dá se vozit v autě neustále. Aby bylo lůžko rovné, musí být docela vysoko. Skládá se totiž nad opěradla sklopených zadních sedadel. Nad matrací je pak ke stropu něco přes půl metru místa, takže posadit se tu tak úplně nejde. A stejně tak nastupování bude potřeba natrénovat. Ideální bude do kabiny nastupovat bočními dveřmi. Jednodušší to sice bude těmi od kufru, ale problém bude je zavřít.
Když už v autě jste a ležíte, vznikne ještě problém. Kam s věcmi. Matrace je totiž v celé zadní části auta a odkládací prostory (například kapsy dveří) zcela zakrývá. Buď si tedy budete muset vymyslet nějaký držák například na nožičky u opěrek hlav na předních sedadlech nebo si věci odložit opět na přední sedadla nebo třeba do loketní opěrky mezi předními sedadly nebo do přihrádek před ní.
Abyste se v autě vyspali pohodlně, ideální je najít zcela rovné místo. I pár stupňů náklonu nebude při ležení v autě příjemné, protože tělo se z kopce bude chtít neustále kutálet. Ideální tak bude, pokud si předem vyrobíte nebo koupíte nějaké klínky pod kola, kterými auto vyrovnáte. Podívejte se v kempech na obytná auta, jak to řeší. Mimochodem, pozor dávejte i na to, že s autem nemůžete zastavit a přespat úplně kdekoliv:
Spaní v autě na divoko je čím dál oblíbenější. V Česku je ale takové přespávání trochu problém
A pak padne noc a vy se jdete vyspat. Potěší, že Dacia nabízí i originální zatemňovací fólie, které přesně sednou na všechna okna. Stojí 4790 korun, jsou černé a neprůhledné. V parných letních tropických nocích ale může být problém, že přes ně do kabiny ani neproudí čerstvý vzduch, takže v autě bude horko. V zimě zrovna tohle ale vadit nebude a naopak si užijete tmu a soukromí, protože do auta ani z auta není vůbec vidět.
Kam s věcmi?
Kempovací vestavba, která se navíc dá opakovaně vyndávat a opět instalovat zpět, je skvělý nápad, ale přesto je potřeba počítat i s nějakými kompromisy. To je prostor na zavazadla, protože právě kufr zástavbou utrpí nejvíce. Jeho velkou část totiž zabírá konstrukce lůžka a pro zavazadla zbyde jen box úplně dole, jehož objem je jen 220 litrů a nemá úplně velký vstupní otvor. Výhodou je, že po jeho otevření lze z dvířek udělat třeba odkládací přihrádku na vysušení bot nebo naopak třeba jídelní stůl.
Pokud ale potřebujete vézt více zavazadel, řešením bude některá z nich dát při jízdě na zadní sedačky, případně na zem za přední sedačky (tady nebudou překážet ani po rozložení vestavby). Než pak ale vestavbu rozložíte, budete muset náklad ze zadních sedadel přesunout někam jinam. Nabízí se pak sedadla přední. My jsme s sebou měli poměrně velkou lednici, která se na přední sedadla vešla jen tak tak. Při balení věcí tak na to budete muset myslet.
Rozkládací lůžko v autě je super věc, ale co když chcete nebo potřebujete ještě víc místa? Dacia za 8990 Kč nabízí i stan, který se na auto napojí přes dveře do kufru. Podle automobilky se v něm bez problémů vyspí až tři lidi. Bez problémů tak s Joggerem můžete vyrazit i na delší dovolenou a díky pohonu na LPG vás to nemusí stát tolik peněz ani na pohonných hmotách. Myslet budete muset jen na to, že v některých zemích budete potřebovat pro tankování LPG adaptéry.
Jak Jogger jezdí?
Testovaná Dacia Jogger byla v motorizaci Eco-G 100, což je kombinace pohonu na LPG a na benzin. Základem je tříválcový litrový motor s přeplňováním turbodmychadlem, poháněna jsou výhradně přední kola a jedinou možností je manuální šestistupňová převodovka.
Naladění motoru se pro jízdu na LPG i na benzin liší, stejně jako jeho projev. Při jízdě na LPG ovládá řidič svou pravou nohou 74 kW/100 koní a 170 Nm, na benzin je to „jen“ 67 kW/90 koní a 160 Nm. Jakkoliv by se to takhle na pohled nemuselo zdát, tak právě těch 10 koní a 10 Nm je docela znatelný rozdíl. Na LPG je cítit, že auto má vyšší chuť do otáček a má o poznání lepší dynamiku. Jeho projev je ovšem poměrně hrubý a hlučný – hlavně na volnoběh, kdy slyšitelně cvaká. Na benzin se motor výrazně utiší, jeho chod se zjemní a znatelně se ztiší. Mezi jízdou na LPG a na benzin se dá přepínat tlačítkem nalevo od volantu, případně se pohony přepínají automaticky, pokud jeden z nich dojde.
Zástavba v kufru váží necelých 50 kg, ale při běžné jízdě se na vlastnostech auta takřka neprojeví. Podvozek je naladěn spíše do komfortu, auto se standardně do zatáček vcelku naklání, ale nevadí to. Nutkání pro rychlou jízdu za volantem Dacii Jogger stejně mít nebudete. A pokud byste přeci jen měli, zjistíte, že motor je lineární a prakticky od nějakých dvou a půl tisíce otáček až do omezovače táhne úplně stejně. A spotřeba? Při běžné jízdě na LPG kolem 8 l/100 km, na benzin je to asi o litr méně.
Závěr a cena
Dacia Jogger je obecně povedeným rodinným autem, což jsme si už v několika testech vyzkoušeli. Bohatý vnitřní prostor a velký kufr, případně možnost pořídit si jej v 7sedadlovém provedení jsou skvělé. A když k tomu navíc přidáte cenu od 417 500 Kč anebo pohon na LPG…
V tomto případě šlo ale také o kempovací zástavbu Pack Sleep. Tu, jak už bylo řečeno, lze namontovat do jakéhokoliv Joggeru. Stojí 38 990 Kč, k tomu přidejte 7 790 Kč za matraci. Ideální je připlatit si i za zatemňovací rolety, které jsou vyrobeny přímo na míru na všechna okna auta. Vestavba se dá objednat přímo u prodejců značky Dacia.
Technické údaje:
Auto: | Dacia Jogger Extreme ECO-G 100 (2023) |
Motor: | tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + LPG |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 74 kW/100 koní při 5000 ot./min (LPG) |
Točivý moment: | 170 Nm při 2000 ot./min (LPG) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 12.3 s (LPG) |
Maximální rychlost: | 175 km/h (LPG) |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7.6–7.8 (LPG) |
Emise CO2: | 118-121 g/km (LPG) |
Objem nádrže: | 40 litrů (LPG) |
Délka: | 4547 mm |
Šířka: | 1784 mm |
Výška: | 1632 mm |
Rozvor: | 2897 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1298 – 1337 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 829 / 2094 litrů |
Tak finančně mi to nedává smysl vůbec.
To si dám do jakéhokoliv auta matrací jenom a zavazadl.prostor tím neutrpi tolik místa. Samozřejmě když má člověk v autě tu dvojitou podlahu, jinak je tam schod. Vezl jsem v oktavce kombi syna po operaci z nemocnice a stačily své deky na podlozeni a matrace tenká. Tenkrát jsem ještě měl auto bez dvojité podlahy. 50 km jsme přežili v pohodě a náklady nula.
Jenom nevím, co bych tenkrát řekl policajtům 😀