O krizi Volkswagenu se mluví už nějakou dobu. Podle všech dostupných informací je to opravdu vážné. Nejnovější zprávy hovoří o tom, že kvůli záchraně značky bude nakonec propuštěno 35 tisíc zaměstnanců a sníženy budou také platy. Manažeři značky si je ovšem snížili jen o pouhou desetinu a jen na dva roky. Informovala o tom Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR), která se odvolává na to, že tyto zprávy potvrdily agentuře DPA přímo zdroje z automobilky.
Propouštění zaměstnanců je v plánu kvůli tomu, že VW bude postupně v příštích letech zavírat továrny. Zcela jistě by měly být zavřeny německé továrny ve městech Osnabrück (2027) a Drážďany (přesune se odtud pryč výroba ID.3), o některých dalších se zatím ještě jedná. Dalších mnoha továren se budou ovšem týkat změny, včetně té hlavní v sídle automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu. Tady totiž skončí výroba Golfu, ta bude přesunuta do Mexika. Detailněji jsme se změnám u továren věnovali v tomto článku.
Novou informací jsou ale odměny, které si vedení koncernu Volkswagen i samotné značky Volkswagen sice snížilo, ale nijak zásadně. Roční příjem zhruba 4000 (!) manažerů klesne v letech 2025 a 2026 o 10 %. Nižší příjmy budou mít manažeři i v následujících letech, ale už méně: v roce 2027 to bude o 8 %, v roce 2028 o 6 % a v roce 2029 už jen o 5 %. Snižování platů managementu by mělo skončit v roce 2030.
V Evropě chce VW platy snížit, v Americe naopak o 14 % zvýšit. Odborům to ale nestačí
Toto snížení platů i zrušení pracovních míst má zajistit úspory na mzdových nákladech ve výši až 1,5 miliardy eur ročně. Současně s tím poklesne i výroba, a to o víc než 700 tisíc aut ročně, aby lépe odpovídala aktuální poptávce. VW tak díky těmto změnám očekává, že ve střednědobém horizontu ušetří celkem více než 15 miliard eur ročně.
Podle odborové organizace IG Metall je dohoda o snižování nákladů ve Volkswagenu v závěrečné fázi. Dodávají ovšem, že součástí řešení musí být právě i šetření u managementu a představenstva. Výše odměn členů představenstva ovšem závisí na rozhodnutí dozorčí rady. Na konci minulého týdne ovšem šéf Volkswagenu Oliver Blume naznačil, že by se to mohlo stát.
Mám trvale zrušen účet, tak ahoj!