Jak podpořit prodej nových aut? Dejte lidem peníze. Tak to pravděpodobně budou řešit v Německu, kde chystají takzvané „nové šrotovné“. Jeho cílem by mělo být motivovat motoristy k tomu, aby se zbavili starých aut na naftu či benzín a pořídili si místo toho elektromobil. Tento návrh obsahuje studie zaměřená především na Německo, kde v posledních měsících došlo k poklesu prodeje elektromobilů. Studie tímto krokem předpokládá velký potenciál pro úsporu emisí CO₂.
Mnoho majitelů starších aut v Německu ovšem pravděpodobně zřejmě rozladí, že tento finanční příspěvek ve výši až 6 tisíc eur (v přepočtu asi 150 tisíc korun) ve formě šrotovného by nejspíš nezískali ani tehdy, pokud si elektromobil nemohou objektivně dovolit nebo ho ani nechtějí (např. kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře).
Nové šrotovné jako náhrada dotací na elektromobily?
Stát by měl vyplácet peníze řidičům, kteří se rozhodnou vyměnit auto se spalovacím motorem a nahradí ho elektromobilem. Tento krok by měl podle návrhu prospět životnímu prostředí více než syntetická paliva. Finanční příspěvek výměnou za likvidaci aut se spalovacím motorem navrhuje nová studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT).
V Německu se mluví o nové dani z nafty. Má opět nastartovat prodeje elektromobilů po zrušení dotací
Dokument doporučuje šrotovné pro vozy se spalovacími motory: pokud bude benzinové nebo dieselové auto odvezeno na šrotiště a nahrazeno elektromobilem, měl by být vyplacen jednorázový bonus. Studie počítá s tím, že se do šrotu dostanou diesely staré minimálně 15 let a benzinové vozy staré 25 a více let.
Tento program by mohl v Německu pomoci vyřadit až osm milionů starých vozů a uspořit až 11 milionů tun emisí CO₂, což odpovídá třetině emisí, které Německo plánuje snížit v dopravním sektoru do roku 2030. Prostřednictvím syntetických paliv by to mohlo být asi jen 190 tisíc tun CO₂. Navíc studie uvádí, že výroba e-paliv je energeticky náročná a jejich cena stále výrazně převyšuje cenu fosilních paliv nebo elektřiny pro elektromobily. Tato paliva by tak mohla být efektivnější spíše v letecké a námořní dopravě, kde není možné jen tak použít elektromobily.
Výzvy pro státní financování a spravedlnost programu
Jedním z hlavních problémů, které byly v souvislosti s tímto návrhem zmíněny, je financování. Studie upozorňuje, že program bude náročný na státní rozpočet a bude třeba zajistit i spravedlivý přístup pro všechny občany. Někteří motoristé totiž nemusí mít na nákup elektromobilu dostatek finančních prostředků. I proto se navrhuje doplnit šrotovné o další opatření, jako je například podpora veřejné dopravy a podobně.
Německá vláda možnost nového šrotovného zvažuje, přičemž tamní SPD (Sociálně demokratická strana Německa) tuto iniciativu podporuje a navrhuje ji jako způsob jak posílit domácí automobilový průmysl včetně podpory dostupných elektromobilů pro širokou veřejnost.