ukrajina-LADA

V Česku jsou registrovány tisíce aut z Ukrajiny. Na rozdíl od těch českých nemusí mít STK

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo dopravy, ČTK - Foto: Pavel Srp - 4. 8. 2024


Každý motorista ví, že každé dva roky musí se svým běžným ojetým osobním autem na STK. A s těmi je v posledních letech u nás docela potíž. Někdy, jak ukazují policejní kontroly, projdou skoro vraky. Jindy si majitelé i poměrně nových aut stěžují, že je vyhodili i za maličkosti. To, v jaké technické kondici auta jsou, přitom přímo ovlivňuje třeba i nehodovost. Přesto po českých silnicích jezdí tisíce aut, u kterých je otázkou, v jakém stavu vlastně jsou. A také, zda jsou vůbec pojištěná.

Řeč je o autech z Ukrajiny, kterých je v Česku podle dat ministerstva dopravy k 1. srpnu celkem 23 471. Jejich provozovatelé musí od 1. ledna 2024 povinně zaevidovat na příslušném úřadě do sedmi dnů od udělení dočasné ochrany nebo víza. Na pravidelné prohlídky ve stanicích technické kontroly (STK) s automobilem ale nemusí. I bez prohlídek na STK jsou podle mluvčího ministerstva dopravy Jana Jakovljeviče ukrajinští provozovatelé povinni svá vozidla udržovat v řádném technickém a provozním stavu. Kromě zelené karty musí mít také platné ukrajinské registrační doklady k vozidlu a řidiči i platný řidičský průkaz.

Ukrajinští řidiči jsou povinni mít u sebe zelenou kartu, tedy potvrzení o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Jenomže pojistit auta s ukrajinskými registračními značkami v Česku není vůbec snadné. Sjednat pojištění pro ukrajinské vozidlo u českých pojišťoven nelze, jedná se o cizozemské vozidlo, které by mělo být pojištěno na Ukrajině. Ukrajinská národní kancelář zprovoznila možnost uzavřít si pojištění i on-line na dálku u některé z ukrajinských pojišťoven, která vystaví zelenou kartu. Pokud ale provozovatel s autem v Česku jezdí déle než šest měsíců, musí být zapsáno do registru vozidel, dostane českou registrační značku, následně také možnost mít sjednáno pojištění a začne na něj platit povinná pravidelná STK.

Ukrajina jako vrakoviště Evropy. Dostávají se tam auta, která už jinde nechtějí opravovat

„Databázi ukrajinských vozidel stát zřídil proto, aby byla dohledatelná odpovědnost pachatelů přestupků, tedy aby stát mohl propojit vozidlo s konkrétním člověkem,“ uvedl loni ministr dopravy Martin Kupka. „Nenahlášení vozidla do této evidence ukrajinských vozidel je přestupkem se sankcí do 30.000 korun. Kontrolu vozidel v provozu vykonává policie,“ řekl Jakovljevič. Veškeré kontroly ukrajinských aut, jejich technického stavu, registrace v databázi či jejich pojistek je v rukou policie, která tak činí v rámci běžných silnicích kontrol.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

1 názor na “V Česku jsou registrovány tisíce aut z Ukrajiny. Na rozdíl od těch českých nemusí mít STK”

  1. Opět se ukazuje, že jsme občané druhé kategorie. Jak souvisí pomoc Ukrajině s tím, že ukrajinci tady mohou jezdit s vraky a ohrožovat ostatní. Netvrdím, že všichni mají auta ve špatném stavu, ale kontroly by měli absolvovat všichni. Nedokáži si představit, co to sedí za magory ve Strakovce, ( nebo že by obálky? nebo snad Brusel?).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru