Už při koupi ojetého vozu je důležité myslet na jeho případný prodej. Velká část lidí si pořizuje auto s tím, že ho za pár let vymění za novější. U některých vozů s tím ale mohou mít v budoucnu problém.
Pokud má vozidlo stočený tachometr, prodat ho v následujících letech nebude vůbec snadné. Pokud si potenciální kupec ověří historii takového vozu, pravděpodobně o něj ztratí zájem, nebo bude požadovat významné snížení kupní ceny. „Pokud se prodejce pokusí vědomě stočené kilometry zatajit, dopustí se trestního činu podvodu, a to i přesto, že tachometr sám nestočil,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin už více než 30 let.
Podobná situace nastává v případě zatajení havárií, skutečného původu vozu a dalších skutečností. Prověřování historie vozu je z hlediska zájmu lidí na vzestupu a významně roste také množství dostupných informací o vozech, a to i o těch, která mají zahraniční původ. Jediným způsobem, jak se chránit proti takové situaci, kdy je vůz obtížné prodat, je prověřit si jeho historii ještě před koupí. „Pokud vozidlo nemá dohledatelnou historii, je pak na kupujícím, aby zvážil, zda do takového rizika půjde,“ varuje dále Pajer a dodává, že většina aut dohledatelnou historii má a lidé by si měli prověřit, co auto zažilo i z toho důvodu, aby se chránili před neočekávanými náklady na údržbu a opravu vozidla, ale rovněž neohrožovali bezpečnost posádky i provozu na silnicích. Pokud prodejce zamlčí například menší poškození či havárii, ale vůz je jinak v dobrém stavu, mohou si zkusit domluvit zohlednění havárií v kupní ceně.
Každý prodávající byl nejprve kupujícím. Měl by sdělit informace o vozidle
Jak ale upozorňuje Petr Přikryl z Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA), každý prodávající byl nejdříve sám kupujícím. „Prodávající byl měl sdělit všechny informace o prodávaném vozidle. Ideální případ je, když prodávající má řádně vedenou servisní knížku, faktury za údržbu a opravy, nebo protokol o likvidaci pojistné události,“ říká Přikryl. Zároveň ale dodává, že všechny informace by měly být nezávisle ověřené a zcela určitě zde platí – důvěřuj, ale prověřuj.
Profesionální prodejce by vám měl vždy doložit, kde a s jakým výsledkem prodávané vozidlo kontroloval. „APPAA každý rok obdrží stovky stížností od kupujících, kteří žádají o radu jak mají postupovat, když po prodeji zjistí nějaké nesrovnalosti. Tomu lze předejít pouze radou: Prověřte si vozidlo před tím, než ho zaplatíte. Prodejcům doporučujeme – vždy musíte vědět co prodáváte. Pouze tak můžete nepříjemným reklamacím předejít,“ říká dále Přikryl.
Prověření vozidla během několika minut a z domova
Prověřit si historii vozu přes Cebia je přitom jednoduché. Během pár minut a z domova se můžete o autě dozvědět, zda nemá stočený tachometr, zda a jak bylo havarované či poškozené a jaká vznikla škoda, jak bylo servisované, kdy bylo auto vyrobeno a jaká je jeho skutečná výbava a země původu, zda není hlášené jako odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, zda nebylo provozované jako taxi, zda se na něj nevztahovala svolávací akce výrobce, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a vidět lze i fotografie z inzerce, ale také po havárii. V rámci prověření historie vozu od Cebia je k dispozici detailní návod na kontrolu originality vozidla, tedy zda se nejedná o jiné vozidlo, například v minulosti havarované či odcizené.
Data v systému od Cebia pocházejí od pojišťoven, autorizovaných i neautorizovaných servisů a pneuservisů, prodejců vozidel a autobazarů, výrobců vozidel a importérů, STK, policie, finančních a leasingových společností či například z inzertních a aukčních portálů.