Volkswagen Touareg prošel drobnou modernizací, která se zlehka podepsala na vzhledu i na výbavě, ale techniku ponechala. Stále si tak lze vybírat z naftových, benzinových nebo plug-in hybridních pohonných jednotek. A právě vrcholný plug-in hybrid jsme otestovali.
Co je nového?
Facelift Touaregu se představil už loni na jaře a objednávky byly spuštěny v létě. První auta se u dealerů ovšem objevila až v zimě. Žádné výrazné změny v rámci faceliftu Volkswagen nedělal, zepředu tak původní a modernizovanou verzi – pokud je nebudete mít vedle sebe – možná ani nerozeznáte, zezadu se však nespletete.
V čelní části auta jsou tou největší změnou nové HD LED Matrix světlomety, které jsou evolucí původních „matrixů“. Složeny jsou z více než 38 tisíc interaktivních LED mikrodiod které mohou svítit nezávisle na sobě. Díky tomu mohou nejen mnohem lépe vykrývat kolemjedoucí auta ve tmě při jízdě na dálková světla, ale také třeba na jízdní pruh promítat světelný koberec. Vpředu se změnila také maska chladiče, kterou také prochází svítící LED lišta mezi předními světlomety, i přední nárazník.
Větší změna je na zádi, všimnete si jí za světla, ale možná ještě lépe za tmy. Volkswagen totiž u modernizovaného Touaregu propojil zadní světla. Udělal to červeným svítícím pruhem, v jehož středu je i svítící logo „VW“. Je to vůbec poprvé, kdy evropské modely Volkswagen něco takového dostávají (čekalo se na potřebné změny legislativy), přesto to není nic nového. Německá automobilka už to dříve nabízela na trzích v Číně nebo v USA.
Uvnitř je původní architektura s velkým středovým displejem (tomuto řešení Volkswagen říká Innovision Cockpit) zachována, stejně tak se nezměnilo ovládání. Co se ale změnilo, to je standardní výbava a asistenty. Objevily se tu například nové vstupy USB-C s nabíjecím výkonem 45 W (původně jen 15 W) umožňují navíc výrazně rychlejší nabíjení elektronických zařízení, jakými jsou chytré telefony, tablety nebo notebooky. Potěší, že ovládání na volantu není dotekové, ale jsou tu klasická tlačítka.
Vrcholem je eRko, které je vždy plug-in hybridní
Modelová řada Touareg nabízí čtveřici výbav. Ta nejlevnější s názvem prostě a jednoduše „Touareg“ je v nabídce pouze s naftovým šestiválcovým třílitrem se 170 kW. Pokud byste chtěli benzinový motor, tak musíte o výbavu výš, kde se Touareg nabízí i s třílitrovým benzinovým šestiválcem. TDÍčko je tu ale už výkonnější 210kW, základní 170kW už si neobjednáte. A ve třetí „běžné“ RLine výbavě si můžete pořídit všechny tři motorizace (3.0 TDI 170 kW, 3.0 TDI 210 kW i 3.0 TSI 250 kW). Všechny verze Volkswagenu Touareg jsou v nabídce pouze s automatickou převodovkou a stálým pohonem všech čtyř kol.
A pak je tu ještě další výbava, kterou je vrcholné R. To se ovšem pojí výhradně s testovaným plug-in hybridem, který zůstal v rámci modernizace beze změny. Jeho základem je benzinový motor V6 3.0 TSI s 250 kW/340 koňmi. Ten se pojí s elektromotorem se 100 kW/136 koňmi, který je umístěn v převodovce. Výsledný celkový výkon pohonného ústrojí je 340 kW/462 koní a točivý moment 700 Nm. To mu umožňuje zrychlit z místa na stovku za 5,1 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h (čistě na elektřinu zvládne 135 km/h).
Plug-in hybrid si bere energii z lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 14,1 kWh. To vystačí podle Volkswagenu asi na padesát čistě elektrických kilometrů. Reálné zkušenosti ovšem ukazují, že byste měli počítat spíše něco přes třicet kilometrů. Externí dobíjení je ale pouze pomalé, palubní nabíječka má standardně výkon jen 3,6 kW. Za příplatek může být 7,2kW, nabití z plné do prázdné baterie pak vyjde asi na dvě hodiny.
Jak jezdí?
Plug-in hybridy mají papírově zpravidla hodně vysoký výkon, ale jakmile se vybije baterie, už pohon zůstává prakticky jen na spalovacím motoru s výjimkou boostu nebo prvotní reakce po sešlápnutí plynového pedálu. Nejinak je tomu samozřejmě i u Touaregu, ale vzhledem k tomu, že benzinový šestiválec má sám o sobě 340 koní (ostatně je to ten motor, které je v ceníku jako 3.0 TSI), auto není a nebude pomalé nikdy.
Jakmile jsou baterie nabité, dokáže auto jezdit jen a pouze na elektřinu ve městě, mimo něj i na dálnici. K tomu zvládne poměrně značnou akceleraci, aniž by se spustil spalovací motor. Jakmile se ale benzinový šestiválec spustí a do pohonného řetězce se připojí, auto s sebou decentně cukne. Stejně chování jsme pozorovali i u plug-in hybridního BMW X5 xDrive50e, které jsme testovali týden před Touaregem. Nejde ale o žádné velké škubnutí, jen fakt, že zcela plynulé to není. Jakmile se motor opět deaktivuje, už jde všechno hladce. A stejně tak jde hladce i řazení osmistupňové převodovky, o jejíž práci při běžné jízdě ani nevíte.
Auto má opravdu velmi slušnou dynamiku, kterou zpravidla nebudete využívat a ponecháte si jí v rezervě. Předjet pomalejší auto na okresce je hračka. Po sešlápnutí plynového pedálu nejvíc potěší brzká a rychlá reakce, protože prvotní zrychlování zajišťuje právě elektromotor, jehož maximum točivého momentu je k dispozici prakticky od nulových otáček. Funguje i v situaci, kdy se baterie tváří jako úplně vybitá. Vždycky je v ní totiž (i z ochrany, aby se nezničila) nějaká nevyčerpaná energie.
Standardem je vzduchové odpružení, díky kterému nabízí auto skvělý komfort. Na kvalitní silnici se auto jen tak pohupuje a vyzařuje z něj klid. Nic zásadního se ale nezmění ani na nekvalitní silnici, kde podvozek dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti a to přestože testovaný kus obouval hodně velká 21″ kola. Maximum pro Touareg jsou ale 22″. Existuje i sportovní režim, ale ten se k testovaném Touaregu – ačkoliv jde o verzi „R“, kterou Volkswagen označuje vrcholné sportovní modely – příliš nehodí. Zatáčky dokáže projíždět až překvapivě rychle (až překvapivě maskuje svoji hmotnost), ale i kvůli plug-in hybridnímu pohonnému ústrojí a jeho chování to není úplně zábava.
Plug-in hybridní Volkswagen Touareg R je kus auta – vždyť na délku měří 4878 mm, na šířku 1984 mm, vysoký je 1646 mm a jeho pohotovostní hmotnost je 2592 kilogramů! – s poměrně velkým motorem. Jeho spotřebu přesto automobilka slibuje na úrovni dvou a půl litru na 100 kilometrů. To je hodnota z říše snů, které se nám nepovedlo dosáhnout ani po Praze s plně nabitou baterií. Pokud nebudete mít kde nabít a budete potřebovat jezdit (anebo jen prostě pojedete někam daleko), počítejte s tím, že uvidíte hodnoty nad deseti litry.
Závěr a cena
Modernizovaný Volkswagen Touareg se na pohled změnil vcelku decentně a techniku nechal takřka beze změny. Vrcholný plug-in hybrid Volkswagen Touareg R eHybrid má tak stejné pohonné ústrojí jako před modernizací. Čistě na elektřinu dokáže ujet mezi 30 a 40 kilometry, což je v porovnání s některými cenově srovnatelnými konkurenty docela málo a neumí ani rychlodobíjení. Nabízí ale skvělý podvozek, velmi dobré jízdní vlastnosti i parádní odhlučnění ve městě, mimo něj i na dálnici. V pohodě navíc odveze i pětičlennou posádku a jejich zavazadla.
Nejlevnější modernizovaný Volkswagen Touareg začíná v ceníku na částce 1 699 900 Kč s DPH. Testované eRko je ale samozřejmě dražší, vyjde minimálně na 2 073 900 Kč s DPH. Je to mimochodem velmi podobná cena 210kW naftovému provedení 3.0 TDI ve výbavě RLine, jehož startovní cena je 2 070 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Touareg R eHybrid |
Motor: | V6 + elektromotor |
Objem válců: | 2995 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 250 kW/340 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 700 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,1 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 2,2 l/100 km |
Emise CO2: | 50 g/km |
Objem nádrže: | 54 litrů |
Kapacita baterie: | 14,1 kWh (využitelná) |
Délka: | 4878 mm |
Šířka: | 1984 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1720 mm |
Rozvor: | 2894 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2592 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 655 / 1675 litrů |