Test-2022-Volkswagen_Tiguan_R-20_TSI_4Motion_DSG- (8)

Test Volkswagen Tiguan R 2.0 TSI 4Motion DSG (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 26. 4. 2022 0

Když dostane nějaký Volkswagen označení R, slibuje to opravdu rychlé přesuny. Erko dostávají nejen hatchbacky, ale i SUV. Do rukou se nám dostal i nejrychlejší Tiguan z nabídky a my jsme ho vyzkoušeli v rámci redakčního testu.

R: Golf, Arteon, Tiguan

Volkswagen Tiguan R používá takřka shodné pohonné ústrojí jako některé další modely Volkswagen s tímto označením. Dvoulitrový čtyřválec TSI s 235 kW/320 koňmi a 420 Nm tak má pod kapotou i Golf R nebo Arteon R.

Přečtěte si také:  Test Kia EV6 77 kWh | elektromobil (2022)

Na rozdíl od Tiguanu a Arteonu má ale Golf jednu výhodu, protože nabízí driftovací režim. Jenže jde jen o nastavení pohonného ústrojí, protože stejně jako erkový golf, má i erkový tiguan pohon všech kol a k tomu tzv. R-Performance Torque Vectoring. Tady je totiž není klasický zadní diferenciál, ale systém dvou spojek, které dokáží rozdělovat točivý moment mezi jednotlivá zadní kola, přičemž podle Volkswagenu lze poslat klidně 100% zadního pohonu jen na jedno kolo. Dirftovací mašina tohle SUV na běžné silnici není, ale na sněhu si s ním užijete hodně zábavy, což nám v testu před časem dokázal právě Golf R.

Test-2022-Volkswagen_Tiguan_R-20_TSI_4Motion_DSG- (4)

Erkové modely Volkswagenu mají oproti běžným modelům také přepracované nápravy, jiné podvozky i jejich naladění, ale i lepší brzdy s modrými třmeny a s lepším účinkem. Výjimkou samozřejmě není ani Volkswagen Tiguan R, který má podvozek o 10 mm nižší a může mít až 21″ kola s 255 mm širokými pneumatikami, což byl i případ testovaného kousku.

Klidně a pomalu

Obrovská kola vypadají skvěle a vlastně s nimi podvozek umí i docela dobře pracovat. Najdou se sice situace, kdy se od podvozku nějaká ta ranka ozve, ale stane se tak jen na rozbité silnici. Jinak kola slušně kopírují povrch a neodskakují. Tlumiče jsou v komfortním jízdním módu naladěny opravdu dobře, přestože jsou očekávatelně tvrdší než u běžného Tiguanu. V klidném tempu se erko například od naftového Tiguanu až zase tolik neliší. Má samozřejmě tužší podvozek, sportovněji tvarovaná sedadla a jízdu doprovází docela příjemné bručení, vycházející z příplatkového výfuku Akrapovič. Ten je v komfortním módu při klidné jízdě opravdu tichý. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou rozvážné, ale potenciál motoru při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu poznáte.

Přečtěte si také:  Rychlý test Toyota Land Cruiser 300 (2022)

V tomhle režimu dobře funguje i převodovka DSG, která se snaží držet otáčky nízko a přeřazovat brzy. Pokud by se přesto její logika nebo způsob řazení nelíbil, máte možnost měnit rychlostní stupně páčkami na volantu, případě samotným voličem převodovky, protože tady ještě není ten malý joystick jako v nejnovějším modelech koncernu Volkswagen stojících na platformě MQB.

Test-2022-Volkswagen_Tiguan_R-20_TSI_4Motion_DSG- (15)

A co spotřeba paliva? Dvoulitrový benzin s velkým výkonem v docela velkém autě… jak to bude fungovat? Při běžné klidně jízdě ukazuje palubní počítač nejčastěji hodnoty mezi 10 a 11 l/100 km, jakmile ale začnete „topit pod kotlem“, počítejte s tím, že hodnoty rychle stoupají. Objem nádrže je ale na dnešní dobu docela velký: 60 litrů.

Rychleji a ostřeji

Pak ale přepnete jízdní režim na sportovní nebo dokonce „Race“ a auto se promění. Výrazně ztuhne a ožije a začne mít hlasitější zvukový projev. Škoda je, že kromě hutnějšího zvuku se přidá i falešný zvuk z reproduktoru. Nějak nerozumím tomu proč, tím spíše, když je tu právě příplatkový výfuk Akrapovič, který zní velmi dobře, není přehnaně hlučný a umí po ubrání plynu prskat i střílet…. Falešný zvuk se ovšem ve sportovním ani v Race jízdním režimu nedá vypnout, to jde jen v Individuálním jízdním režimu, kde si budete muset nastavit komplet celé auto. Dobrou zprávou je, že si i tam můžete vytvořit vlastní „race“ režim.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8 (2022)

Dvoulitr pod kapotou je hodně potentní, Tiguan R s ním dokáže zrychlit z klidu na stovku za 4,9 sekundy a maximálka je 250 km/h. Ve sportovním anebo Race režimu jsou navíc reakce na sešlápnutí plynového pedálu příjemně ostré. Zátah motoru je navíc působivý v celém spektru otáčkoměru a a převodovka sází vyšší kvalty bleskurychle.

Test-2022-Volkswagen_Tiguan_R-20_TSI_4Motion_DSG- (10)

Příjemným překvapením je to, že téměř 1,8 tuny vážící SUV svoji hmotnost velmi dobře maskuje – při zrychlování, v oblouku, ale i na ostrých brzdách. Není sice tak mrštné jako menší a lehčí Golf R, ale přesto překvapuje. Díky R-Performance Torque Vectoringu navíc není nedotáčivý, ale pod plynem v zatáčce dokáže oblouk utáhnout. Je cítit, jak se zadní náprava snaží díky přesunu točivého momentu na vnější zadní kolo auto stočit dovnitř do zatáčky namísto toho, aby auto táhla přední náprava ven. Stabilita je působivá i díky použitým kolům a širokým pneumatikám, ačkoliv při testování jsme měli obuté zimní pneumatiky.

Závěr a cena

Volkswagen Tiguan R je opět jedním z těch aut, která boří mýty o tom, že SUV nemůže být sportovní. Rychlosti, kterými tohle auto dokáže jezdit na klikatých okreskách, překvapí nejednoho řidiče hot-hatche. Je to sice nejsportovnější model, má tvrdší podvozek (čemuž rozhodně nepomáhají 21″ kola), ale přesto se s ním dá úplně bez problémů jezdit přes týden do kanceláře. Je to sice možná už otřepané klišé, ale i v tomto případě platí beze zbytku.

Přečtěte si také:  Některé Škodovky a Volkswageny dostanou outsourcovanou navigaci

Jenže to, že je tohle auto tak schopné, něco stojí. A ceny stoupají, takže v současnosti za základní Volkswagen Tiguan R zaplatíte minimálně 1 665 900 Kč, přičemž příplatková výbava testovaného kusu cenu zvedla o dalších bezmála 340 tisíc korun.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Tiguan R
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,235 kW/320 koní při 5350 ot./min
Točivý moment:,420 Nm při 2000–5350 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.1
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4514 mm
Šířka:,1859 mm
Výška:,1658 mm
Rozvor:,2678 mm
Provozní hmotnost:,1746 kg
Objem zavazadlového prostoru:,615 / 1655 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]