test-2021-volkswagen_arteon_r_shooting_brake-dsg-4motion- (12)

Volkswagen Arteon platí za nejstylovější auto v nabídce německé značky. Před časem původní liftback doplnila i praktičtější verze Shooting Brake a ještě o něco později i nejvýkonnější verze R. A právě Volkswagen Arteon R Shooting Brake jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Přiostřený design

Do testu dorazilo auto v modrém laku Lapiz, který je pro modely Volkswagen R typický. Pokud by ale auto bylo v jiné barvě, tak to, že jde o vrcholné eRko, poznáte docela snadno také. V první řadě jde o upravené oba nárazníky. Ten přední dostal větší nasávače vzduchu, v tom zadním je výraznější difuzor, ale hlavně čtveřice koncovek výfuku.

Přečtěte si také:  Test Renault Kangoo Van Cool TCe 130 Open Sesame by Renault (2021)

Navíc je tu také několik log „R“ v novém designu, než jsme byli dříve zvyklí. Nacházejí se například v masce chladiče, uprostřed víka zavazadelníku, ale také v plaketkách na boku nebo na typicky modře lakovaných předních třmenech brzd (modře lakované jsou i zadní třmeny, ale logo R na nich není), vykukujícími pod velkými a specificky pro Arteon R tvarovanými koly. Ve standardní výbavě má eRko 18″ kola.

test-2021-volkswagen_arteon_r_shooting_brake-dsg-4motion- (15)

Kabina jde v podobném duchu jako exteriér. Úpravy tu oproti běžné verzi Arteonu jsou, ale jen decentní a jde hlavně o barvičky a bohatší standardní výbavu. Tak třeba volant. Ten dostal prošívání modrou nití a perforovanou kůži v místech, kde by měl být správně držen. V jeho spodním rameni pak nechybí logo „R“. Palubní deska kombinuje hlavně černou lesklou barvu s modrými akcenty.

V rámci modernizace pak Arteon vyměnil původní ovládání klimatizace a topení s otočnými ovladači za dotekový panel, který mají i další nové nebo modernizované modely Volkswagen. Ovládání je sice intuitivní, ale přesto je potřeba se dívat, kam se svým prstem míříte, což odvádí pozornost. Dotekové je i ovládání funkcí na volantu, které už tak dobře nefunguje (někdy na chtěný pokyn nezareaguje, jindy reaguje při dotyku omylem při otáčení volantem), ale je možné, že je to jen mou nešikovností. Potěší, že se v levé části volantu dají díky plošce s logem „R“ přepínat (všechny) jízdní režimy.

Přečtěte si také:  V roce 2021 se prodalo meziročně o něco málo více aut. Prodej elektromobilů klesl o pětinu

Naopak trochu jako retro pak působí klasický mechanický volič převodovky DSG i fyzická tlačítka po jejích obou stranách. Jedním z nich je ale i Start/Stop, který tak není potřeba hledat někde hluboko v Menu, dalším je pak opět přepínání jízdních režimů. A ještě jedno tlačítko může leckoho potěšit, protože jde o omezování stabilizačního systému (zcela deaktivovat jej nelze).

test-2021-volkswagen_arteon_r_shooting_brake-dsg-4motion- (22)

Motor je opravdu povedený

Pod kapotou mají Arteon R i Arteon R Shooting Brake dobře známý čtyřválcový dvoulitr TSI. Jde o typ EA888, jehož výkon je 235 kW/320 koní a točivý moment vrcholí 420 Nm. Motor je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a s pohonem všech čtyř kol. Asi tedy není překvapením, že zrychlení z místa na stovku se odehraje jen za 4,9 sekundy. Maximální rychlost je obligátně elektronicky omezena na 250 km/h, případně za příplatek 270 km/h.

Ve Volkswagenu se povedlo motor opět naladit skvěle. Jeho charakter se liší podle zvoleného jízdního režimu, přičemž v tom nejostřejším režimu má vcelku jedovaté reakce. I v normálním jízdním režimu motor hodně slušně táhne už pod 2000 ot./min, ale to nejlepší předvede přibližně od poloviny otáčkoměru. Je nakonec jen škoda, že zrychlování je lineární, bez gradace a pocitové špičky. Jakmile se ručička otáčkoměru dostane k červenému poli, převodovka bleskově přeřadí na vyšší rychlostní stupeň a všechno se může opakovat.

Přečtěte si také:  Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům. Základní cena je od 1,2 milionu korun

Ručička otáčkoměrem letí po stupnici překvapivě rychle i na ty nejvyšší rychlostní stupně. Je ale škoda, že Arteon R ještě neumí nechat motor v omezovači otáček a nepřeřadit (ani v nejsportovnějším jízdním režimu Race), to umí až novější Volkswagen Golf R. Stejně tak nemá ani driftovací mód. Pěkný zvuk ale má, to se mu musí nechat.

Když z motoru nebudete tahat to nejlepší, co umí, ale budete jezdit normálně, pak počítejte se spotřebou paliva kolem 10 l/100 km. Pokud vyjedete z města ven, hravě se dostanete i k 9 l/100 km nebo méně. Objem palivové nádrže je 66 litrů.

Je jistý a stabilní

Volkswagen Arteon je docela velké auto s dlouhým rozvorem, což se pozitivně projevuje na jeho stabilitě. Je jedno, jestli jedete 50, 150 km/h anebo 200 km/h, protože ve všech těchto rychlostech působí Arteon jistě, k silnici jako by byl přilepený. Ovšem on není podobně schopný jen v přímce, ale i v ostrých zatáčkách, kde může využít pohon všech kol a přesouvat výkon na kola, která jej zrovna potřebují.

Přečtěte si také:  Test Škoda Enyaq iV 80x Sportline (2021)

Ve Volkswagenu dali eRkovému Arteonu do standardní výbavy vektorování točivého momentu na zadních kolech. Díky tomu je možné sem poslat až 50 % síly od motoru a tu pak v poměru až 0 : 100 rozdělit mezi jednotlivá zadní kola podle potřeby. V krajním případě tak může jít veškerá síla na levé zadní kolo a to právě se tedy jen „poveze“.

test-2021-volkswagen_arteon_r_shooting_brake-dsg-4motion- (2)

Díky takto naladěnému pohonu všech kol je tak možné ze zatáček vyjíždět s plným plynem, aniž by se auto po tečně anebo naopak s přetáčivostí poroučelo ven. Pro jízdu je za všech okolností typická „efektivita“, nikoliv „efektnost“, takže je Arteon R Shooting Brake naladěn tak, aby byl v zatáčce i na výjezdu neutrální, tedy co nejrychlejší. Házet zadkem jen tak nebude, to byste museli k jiným značkám…

Velký podíl na jistém chování auta i podvozek. Ten je standardně adaptivní DCC a nabízí odlišná nastavení tuhosti tlumičů pro různé jízdní režimy. Překvapením je, že v tom nejkomfortnějším režimu je testované auto na příplatkových 20″ kolech na kvalitní silnici překvapivě houpavé a pohodlné. A ještě více překvapující je to, že ani na rozbité silnici se od tak velkých kol neozývají žádné rány.

Přečtěte si také:  Test Ford Fiesta ST+ se sadou Performance (2021)

Tak rychlé a schopné auto je ale také potřeba zastavit. K tomu slouží velké brzdy s kotouči o průměru 357 mm vpředu, respektive 310 mm vzadu. Brzdy jsou ostré s dobrou dávkovatelností a nevadnou ani po ostřejší okreskové jízdě.

test-2021-volkswagen_arteon_r_shooting_brake-dsg-4motion- (13)

Závěr a cena

Volkswagen Arteon R Shooting Brake vypadá skvěle, přesto docela nenápadně. Je ale až překvapivě rychlý a stabilní. Umí to navíc nejen v přímce, ale i v zatáčkách, kterými projíždí skoro teplý jako nůž máslem. Aby přišla nějaká krizová situace, to už byste museli do zatáčky přiletět opravdu jako blázni.

Ale pořád je to i praktický kombík, takže do kufru naložíte 565 litrů nákladu, případě po sklopení opěradel zadních sedadel až 1632 litrů. A pokud by se vám všechno do auta nevešlo, můžete si připlatit za elektricky ovládané tažné zařízení, které měl i testovaný kus. Kabina pak zcela bez problémů pojme čtveřici cestujících, kteří budou mít na cestě dostatek prostoru do všech směrů – dokonce i na zadních sedadlech.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia RS 2,0 TSI 180 kW (2021)

A cena? Základní cena pro Volkswagen Arteon R Shooting Brake byla stanovena na 1 634 900 Kč s DPH, což je o více než půl milionu více, než na kolik vyjde nejlevnější Arteon Shooting Brake s motorem 1.5 TSI s pohonem předních kol a 6° manuální převodovkou, jehož cena startuje na 1 051 900 Kč s DPH. Testovaný kus byl ovšem vybaven další výbavou, takže jeho cena atakovala dvoumilionovou hranici.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Arteon R Shooting Brake
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 235 kW/320 koní při 5350 ot./min
Točivý moment: 420 Nm při 2000–5350 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.9 – 9.6
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4866 mm
Šířka: 1871 mm
Výška: 1438 mm
Rozvor: 2838 mm
Provozní hmotnost: 1793 kg
Objem zavazadlového prostoru: 565 / 1632 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář