test-volkswagen-arteon-shooting-brake-20-tdi-147kw (3)

Volkswagen Arteon dostal facelift. Kromě několika designových retuší má ale i zcela novou, praktičtější karoserii. A právě tuto verzi jsme s nejvýkonnějším naftovým motorem vyzkoušeli.

Co přinesl facelift?

Modernizace přichází po třech letech a byla spíše decentní – budeme-li mluvit o designových změnách. Přídi stále dominuje maska chladiče s vodorovnými lamelami, ale nově je v masce i světelný pruh (dostupný pouze pro světlomety Matrix LED), navazující na LED denní svícení ve světlometech. Volkswagen přepracoval i oba nárazníky, přičemž se liší v rámci jednotlivých výbav (my jsme testovali verzi Elegance).

„Kombík“ Arteon Shooting Brake je ale samozřejmě zcela nový na zádi. Běžný Arteon je pětidveřový liftback, zatímco Shooting Brake je stylově tvarovaný kombík – Passat Variant je ale samozřejmě praktičtější. Facelift přinesl nové světlomety. Ty kombinující klasické LED, ale i moderní OLED, které v koncernu Volkswagen zatím měly jen modely Audi. Tyto světlomety navíc rozehrají ve tmě při odemčení auta pěknou světelnou hru.

Co se interiéru týká, i tady jsou změny na pohled spíše decentní. Že by byly malé se však říci nedá. Zcela nová je palubní deska, která má elegantnější tvary. Ze středového panelu zmizely otočné mechanické ovladače klimatizace a je tu stejně jako u Tiguanu nový dotekový panel. Jeho ovládání není tak intuitivní, člověk se musí podívat, aby se na plošku trefil, ale každá funkce má plošku vlastní.

Přečtěte si také:  Bosch, Shell a Volkswagen vyvíjejí obnovitelný benzín s o 20 % nižšími emisemi CO₂

Dotekové je také ovládání na volantu. Je také tvořeno ploškami, ale dostalo haptickou odezvu (zavibrují), takže řidič ví, že opravdu něco stiskl. Líbí se mi ovládání hlasitosti multimédií, po němž lze prstem přejet ze strany na stranu a multimédia se přitom postupně zesílí nebo naopak zeslabí. Není třeba to dělat stiskem po jednom. Všimnout si lze i nového loga Volkswagen.

Je prostorný

Volkswagen Arteon je postaven na podvozkové platformě MQB, stejně jako třeba Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Rozvor náprav je 2840 mm a už jen z toho je jasné, že v interiéru by měl být dostatek místa pro všechny cestující. A taky tomu tak je, i přestože jsou A-sloupky více skloněné a zadní část střechy se snižuje výrazněji než u konkurentů. Zajímavé ale je, že Arteon Shooting Brake má oproti Arteonu vpředu o 11 mm více místa nad hlavou, vzadu dokonce až o 48 mm.

test-volkswagen-arteon-shooting-brake-20-tdi-147kw (26)

Přední sedadla, v testovaném autě příplatková ErgoComfort, nabízejí jak vyhřívání, tak i odvětrávání anebo masážní funkci. Jsou pohodlná, elektricky ovládaná s pamětí a (nejen) řidičovo tělo dokáží příjemně konejšit i na dlouhých cestách.

Vyhřívaná mohou být i zadní sedadla. To důležitější ale je, že se na ně naprosto bez problémů posadí i průměrně vzrostlí Evropané. Ideální je však cestovat maximálně ve čtyřech, pokud vás pojede pět, cestující vzadu (zejména ten uprostřed) si cestu příliš neužijí.

Vzhledem ke karoserii kombi se nabízí i přeprava většího nákladu než u liftbacku. Základní objem je 565 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1632 litrů. Negativem ale je, že opěradla nelze sklopit přímo z kufru a musíte kvůli tomu do interiéru přes zadní sedadla. Z kufru ale lze odjistit tažné zařízení (vpravo – viz oranžové světýlko na fotce níže), které se vyklopí ze zadního nárazníku. Není ale zcela elektrické, elektricky se jen odjistí a zajistit do správné polohy ho už musíte manuálně. Stačí k tomu ale jeden jednoduchý pohyb, který zvládnete i nohou, takže se neušpiníte.

test-volkswagen-arteon-shooting-brake-20-tdi-147kw (34)

Nejsilnější naftový motor

Po modernizaci už bohužel v nabídce není dvoulitrové biturbo TDI s 240 koňmi a 500 Nm, roli nejvýkonnějšího naftového motoru přebírá 2.0 TDI Evo s 200 koňmi a 400 Nm. Ten můžete mít výhradně s dvouspojkovou převodovkou DSG, ale lze ho kombinovat s pohonem předních kol anebo všech kol 4Motion. Modrý kus z fotografií je verze pouze s pohonem předních kol.

Přečtěte si také:  Test CUPRA Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive (2021)

Motor po startu nepřenáší do interiéru prakticky žádné vibrace a je i velmi dobře odhlučněn. Ostatně přední skla jsou akustická (dvojitá), podobně jako u některých modelů prémiových automobilek. I přesto, že jsou dveře bezrámové, při jízdě to není znát. Kolem těsnění neprochází žádný vzduch a na palubě je parádní zvukový komfort, který občas zkazí odlétající kamínky od kol v podbězích.

Motor se ozve až teprve při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu, ale tehdy si uvědomíte největší rozdíl oproti staršímu motoru 2.0 TDI 140 kW. Ten měl totiž velké turbodmychadlo, tedy i hodně dlouhou prodlevu mezi tím, než řidič šlápl na plyn a motor zareagoval. Motor 2.0 TDI Evo 147 kW má reakce rychlejší, prakticky stejné jako slabší 2.0 TDI Evo 110 kW. Jeho spolupráce s převodovkou DSG je povedená, změna rychlostí je hladká a řazení je intuitivní.

test-volkswagen-arteon-shooting-brake-20-tdi-147kw (37)

Výkon i točivý moment jsou značné, přesto na suchu není s jejich přenosem na silnici výraznější problém. Na mokru se ale kontrolka systému kontroly trakce občas zběsile rozbliká. Příplatek za 4Motion není nutně potřeba, ale pokud byste po něm přeci jen toužili, pak počítejte s tím, že je docela vysoký. Rozdíl v ceníku je totiž znatelných 86 tisíc korun.

A co spotřeba paliva? Oproti staršímu 140kW motoru motoru, ale i oproti biturbo TDI je nižší. Volkswagen sice v technických údajích slibuje 4,6 l/100 km, ale podle našich zkušeností se pohybuje spíše mezi 5,5 – 6,0 l/100 km. Objem palivové nádrže je 66 litrů.

Spíše klid a pohoda

Arteon je vlajkovou lodí značky (nepočítáme-li SUV Touareg), hierarchicky stojí nad Passatem, čemuž odpovídá design, ale i výbava nebo samotná jízda. Adaptivní podvozek DCC nabízí možnost nastavení tuhosti na posuvníku (dříve byly jen tři možnosti, teď jich je nepoměrně více), ale v každém případě jde spíše o komfort posádky nad sportovností.

test-volkswagen-arteon-shooting-brake-20-tdi-147kw (5)

Auto se přes nerovnosti i na příplatkových 20″ kolech přenáší poměrně ladně. V komfortním režimu je ale poznat, že tlumiče jsou naladěny hodně měkce a na ostrých nerovnostech odskok kola neutlumí tak dobře. Na nekvalitní silnici je tak lepší jezdit na normální režim. Ten komfortní je ale skvělý na hladké silnici, kde se Arteon pohodlně pohupuje. Mimochodem v základu vyjíždí auto na 18″.

Závěr a cena

Volkswagen Arteon rozšířil po modernizaci cílovou skupinu i o manažery/chataře a chalupáře, protože nabízí nejen karoserii liftback, ale i praktičtější „skorokombík“. Přinesl novinky v osvětlení – ať už funkční (LED Matrix světlomety) nebo designové (svítící pruh mezi předními světlomety, zadní OLED světlomety), ale i v kabině. Auto je výrazně modernější a navíc je prostorné a velmi dobře jezdí.

Přečtěte si také:  Test Audi SQ7 TFSI quattro (2021)

Jenže také není úplně nejlevnější. Základní cena za základní Arteon s motorem 1.5 TSI startuje na 893 900 Kč, ale testovaný Arteon Elegance 2.0 TDI DSG začíná na 1 173 900 Kč. Mimochodem facelift přinesl i verzi Arteon R, za kterou sice dáte minimálně 1 561 900 Kč, ale za to budete mít 320koňový motor 2.0 TSI s pohonem všech kol. A pokud naopak smýšlíte ekologicky, v ceníku najdete i plug-in hybrid, který ve výbavě Elegance začíná na 1 260 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Arteon Shooting Brake 2.0 TDI Evo
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní
Točivý moment: 400 Nm při 1750 až 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.9 s
Maximální rychlost: 233 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.6 / 5.8 / 3.9
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4866 mm
Šířka: 1871 mm
Výška: 1442 mm
Rozvor: 2835 mm
Pohotovostní hmotnost: 1725 kg
Objem zavazadlového prostoru: 565 / 1632 litrů
Ceník: ke stažení zde