Zatímco ostatní sportovní hatchbacky už před lety přešly na menší motory, u Volkswagenu se rozhodli jít opačným směrem. Z osmnáctistovky přezbrojili na čtyřválcový dvoulitr. Do naší redakční garáže si Polo tentokrát našlo cestu z docela jiného důvodu. Má tři pedály a manuální převodovku.
Výroba této verze probíhala poměrně krátkou dobu a dnes už takovou kombinaci opět nekoupíte, jedinou možností je šestistupňové DSG, které jsme testovali minulý rok. I tak by vás ale mohlo zajímat, jak taková kombinace funguje.
Po vizuální stránce vyhlíží Polo GTI dost nenápadně. Žádné velké spoilery ani široké nasávací otvory tady nenajdete. Kromě poladěných nárazníků jsou to hlavně dvojitá koncovka výfuku a velká osmnáctipalcová kola, co GTI od plebejských verzí odlišuje. K tomu pár odznáčků, červená linka v masce chladiče a to je zhruba vše. Pokud od auta čekáte trochu větší divadlo, budete muset zamířit ke konkurenci, pokud ale hledáte seriózní vizáž, mohlo by se vám GTI trefit do noty.
V interiéru je to trochu jiná písnička. Do očí vás okamžitě praští červená část palubní desky a výrazné sedačky. Ne, tohle vážně není Polo vaší babičky… Kárované sedačky jsou hrdým odkazem na minulé generace, sedí se v nich skvěle a mají poctivé boční vedení. Tříramenný volant s červeným prošíváním výborně padne do ruky, stejně jako řadička s kulatou hlavicí. Ve Volkswagenu se naštěstí nepouštěli do žádných divočin a zůstali u ověřené klasiky, která perfektně funguje.
Ergonomie je tradičně vypiplaná k dokonalosti, tady není co vytknout. Infotainment je rychlý, má pěknou grafiku a hromadu funkcí. Mezi nimi například i digitální ukazatele, kde si můžete nastavit téměř cokoli od teploty oleje, přes tlak turbodmychadla až po aktuální výkon motoru. Stranou naštěstí nezůstala ani praktická stránka věci, vždyť je to taky pětidvířko. Na zadní sedadla se bez problémů posadí i dospělý člověk a kufr si se svými 305 litry ostudu taky neuřízne.
Dvoulitr na scéně
Je docela jedno, jestli byl přechod z osmnáctistovky na dvoulitr vtipnou formou protestu vůči přísným ekologickým limitům, nebo šlo čistě o pragmatickou volbu. Těží z toho hlavně majitelé, kterým se do rukou dostává technika Golfu GTI v kapesním balení. Pod kapotou totiž není nic jiného, než osvědčený motor z řady EA888. Jeho výkonový potenciál leží o mnoho výše než u hranice 200 koní, takže je tady jistě i velký prostor pro případné úpravy.
Dvoulitr má i tak výkonu dostatek, však také hýbe s autem o hmotnosti 1325 kilogramů. Na stovku se podívá za 6,7 sekundy a slušné představení ukáže i při rychlostech nad dálničními limity. Motoráři však v honbě za dokonalostí zašli možná až příliš daleko. Točivý moment 320 newtonmetrů nastoupí už v 1500 otáčkách a v zátahu nepolevuje až do chvíle, kdy se do práce zapojí 200 koní. Na silný střed však nenavazuje žádná zajímavější výkonová špička, což docela ubírá na zážitku. A aby toho nebylo málo, ani zvuk není kdovíjak výrazný, na druhou stranu při delších cestách vůbec neobtěžuje.
Všechno to ale vynahrazuje šestistupňový manuál, který Polo posouvá na novou úroveň. Je s ním radost pracovat, má jasně vymezené dráhy a pracuje hladce. Takže se jdeme projet? No jasně! Na mojí oblíbené silničce kousek za domem, která má k dokonale hladkému asfaltu daleko asi jako obličej puberťáka, funguje Polo výtečně. Podvozek skvěle filtruje nerovnosti a rozhodně z vás nechce vytřást duši třeba jako Fiesta ST.
V zatáčkách se sice nemůže spoléhat na (elektronický) samosvor jako větší Golf, ale i s elektronickou uzávěrkou v podobě XDS si počíná statečně. Jeho schopnost odolávat nedotáčivosti je až neuvěřitelná, stanovený směr drží statečně, možná až trochu moc. Ani po ubrání plynu se nedočkáte sklouznutí zádě, což je trochu škoda. Naštěstí je tady klasická ruční brzda, takže v utažených zatáčkách si můžete snadno pomoct. V reálném světě dokáže být Polo velice rychlé a docela zábavné.
Podle míry rychlosti se pochopitelně odvíjí také spotřeba paliva. Pokud chcete mít úsměv do rohlíku, připravte se na nějakých dvanáct litrů. Při běžné jízdě se spotřeba většinou pohybuje mezi 7 až 9 litry, což na přeplňovaný dvoulitr nejsou špatné hodnoty.
Závěr a cena
S cenou je trochu problém. Polo GTI spřažené s šestistupňovou manuální převodovkou už nekoupíte, nanejvýš jako nějakou zastrčenou skladovku. Do výroby už lze zadat pouze verze se šestistupňovým DSG, která rozhodně není špatná, naopak pro běžné použití bude bezesporu vhodnější. Jestli ale rádi řídíte, s manuálem si cestu určitě užijete víc.
Cena za Volkswagen Polo GTI s automatickou převodovkou startuje na částce 576 900 Kč. Výbava je bohatá, v ceně už je navíc započítané i DSG, které jinak dělá nějakých čtyřicet tisíc. Jestli je to dobrá nabídka, na to si budete muset odpovědět sami.
Jestli je Polo GTI dobrým autem, na to se pokusím odpovědět já. Úlohu rychlého hatchbacku pro každý den plní GTI výborně. Je komfortní, má útulný interiér se vším, co od takového auta můžete očekávat – vyhřívaná sedadla, displej s rychlou navigací, dobře hrající audio a tak dále. S pětidveřovou karoserií a slušným kufrem navíc zvládne i nějaké přepravní záležitosti.
Možná vám nedokáže vyplavit tolik endorfinů jako Fiesta ST nebo Swift Sport, všechno to ale vynahrazuje tím, že je perfektně vyladěný jako celek. A právě to je jeho nejsilnější zbraň ve srovnání s konkurencí.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Polo GTI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,přední
Výkon:,147 kW/200 koní při 4400 – 6000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 1500 – 4350 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.7 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.2 / 5.2 / 6.3
Emise CO2:,139 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4067 mm
Šířka:,1751 mm
Výška:,1438 mm
Rozvor:,2549 mm
Pohotovostní hmotnost:,1325 kg
Objem zavazadlového prostoru:,351/1125 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]