Test Volkswagen Polo GTI 25 years Edition (2024)

Test Volkswagen Polo GTI 25 years Edition (2024)

Autor: Josef Pelikán - Foto: Pavel Srp - 17. 4. 2024


Malé ostré hatchbacky mizí z trhu. Pryč jsou doby, kdy jste si mohli objednat modely Renault Clio R.S., SEAT Ibiza CUPRA, Peugeot 208 GTi, ale také třeba Hyundai i20 N nebo Ford Fiesta ST. Jeden model ale ještě stále zůstává, i po 25 letech na trhu: Volkswagen Polo GTI. A právě ten dorazil i do našeho testu.

Oslava 25 let

Volkswagen Polo GTI 25 years Edition je speciální edice, která vznikla jako oslava čtvrt století tohoto ostrého modelu. Jde o limitovanou edici pouhých 2500 vozů pro celý svět, přičemž do České republiky bylo oficiálně určeno jen 101 aut.

Auto se samozřejmě od běžného Pola GTI odlišuje, ovšem zase nijak výrazně. Vozy z limitované edice dostaly speciální polepy na karoserii, černá 18″ kola Adelaide Black Glossy (standardně má Polo GTI „jen“ 17″), černou střechu, černá vnější zpětná zrcátka a loga limitované edice s číslovkou „25“. Do nabídky přibyl i pro tuto edici speciální lak karoserie Ascot Grey. Dostupné jsou ale i všechny ostatní laky, které Polo GTI může mít: Bílá Pure, metalický lak Modrá Reef, Červená Kings a perleťová černá.

Test Volkswagen Polo GTI 25 years Edition (2024)

Po otevření dveří si také můžeme všimnout prahových lišt s nápisem „ONE OF 2500“ a při nasedání může překvapit, že si do sportovních sedadel čalouněných v kombinaci černá a červená sedáte hodně nízko. Je to i proto, že 25letá edice má oproti běžnému Volkswagenu Polo GTI ještě o 15 mm nižší a o něco tužší sportovní podvozek. Ten může být za příplatek 14 100 korun označen jako „Sport Select“ a dokáže pak měnit tuhost mezi běžným a sportovním odpružením, není ale adaptivní jako má třeba větší Volkswagen Golf GTI.

V kabině také najdeme několik znáčků GTI, takže stále budete vědět, že nesedíte v běžném modelu Polo. Nacházejí se na sedadlech a na palubní desce před spolujezdcem. Standardně je nápis GTI i ve spodním rameni volantu, ale v tomto případě tomu tak není, tady je totiž číslovka „25“.

Velký motor!

Technika je (až na snížený podvozek) beze změny. Pod kapotou je velký dvoulitrový motor TSI s výkonem 152 kW/207 koní a točivý moment 320 Nm. Motor je spojen výhradně se 7° převodovkou DSG a pohání přední kola, kterým s přenosem výkonu na silnici pomáhá elektronický systém XDS, který přibrzďuje prokluzující kolo. A to je škoda, protože elektronický diferenciál VAQ, jímž může být vybaven Golf GTI, by autu rozhodně prospěl.

Test Volkswagen Polo GTI 25 years Edition (2024)

Dynamika auta je parádní. A to nejen na papíře, ale i na silnici. Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 6,5 sekundy a maximální rychlost je 240 km/h. Manuální převodovka by sice asi znamenala větší zábavu za volantem, kdy máte auto zcela pod svou kontrolou, ale díky DSG je jízda rychlejší. Pro změnu rychlostí lze využít nejen klasický volič převodovky (podřazuje se ale dozadu, tedy proti směru brzdění, a nahoru se řadí pohybem dopředu), ale i páčky na volantu. Převodovka ale nedrží motor v omezovači, ale pokud se dostanete k červenému poli, automaticky řadí vyšší kvalt.

Převodovka se při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu a prošlápnutí pojistky pod ním rozhodně nebojí podřadit. A navíc je docela rychlá. Kvalty seskládá a motor vytočí do vyšších otáček, aby Polo GTI mohlo vystřelit vpřed. A pocitově tohle auto jede opravdu rychle, může za to i jeho naladění a projev. Problémem ale v našem případě byly zimní pneumatiky a poměrně teplé počasí, takže jsme se s autem nedokázali svézt opravdu rychle. Při ostřejším rozjezdu pneumatiky prokluzovaly a v zatáčkách nefungovaly a auto na nich klouzalo.

Z předchozího testu běžné verze Volkswagenu Polo GTI ale víme, že to sice není hot-hatch, ale na okresce umí být velmi rychlý. Tehdy jsme o projevu auta psali: „Polo GTI dokáže být opravdu rychlé a efektivní, ačkoliv mu na rozdíl od větších GTÍček chybí elektronický samosvorný diferenciál VAQ. Musí se spokojit jen se systémem XDS, který pomocí klasických brzd přibrzdí kolo, které prokluzuje anebo ztrácí přilnavost. Při běžné svižné jízdě to nijak zásadní omezení není, snad jen pokud byste opravdu tlačili na pilu… Tohle auto je pro vás parťákem, nechce, abyste si svižnou jízdu odpracovali a měli celou dobu stažený zadek, naopak se vám snaží co nejvíce pomoci, ulehčit vám práci. Je to nuda? Není, protože Polo GTI se zatáčkami moc hezky vodí. Nastavení je neutrální a do zatáček se i s velkým motorem vpředu ochotně stáčí. Stabilizační systém lze omezit, nelze jej zcela vypnout, ale vlastně to ani není nutně potřeba. Pokud se však chcete s autem prát, abyste jeli co nejrychleji, tohle GTI není pro vás.“

Test Volkswagen Polo GTI 25 years Edition (2024)

Projev motoru je lineární, jeho výkon negraduje. Je to typický projev koncernových TSÍček, ale pod pravou nohou máte vždy dostatečnou zásobu koní i newtonmetrů. Nejlépe se motor cítí ve středním pásmu otáček, ale nechá se ochotně i rád vytočit až k červenému poli. Naopak v nejnižších otáčkách se musí nejprve nadechnout, aby roztočil turbodmychadlo a vyrazil vstříc klikatým okreskám (anebo ucpanému městu…).

Při běžné jízdě Polo GTI působilo od podvozku příjemně tuhým dojmem, ale nikoliv tvrdým. Nerovnosti posádce poznat dalo, ale přesto je tlumiče zmírnily. Od kol se navíc neozývají žádné rány a na nerovnostech auto neposkakuje. Platí to jak pro normální nastavení tlumičů, tak po přepnutí tlačítkem i na to sportovní. V tom ale samozřejmě auto ztuhne ještě víc a v zatáčkách se pak skoro nenaklání.

Jízdu doprovází příjemný zvuk výfuku, který je sice – jak velí dnešní doba – docela decentní, ale přesto ho v kabině slyšíte. Při plném plynu se z něj line zajímavý a překvapivě poměrně hluboký tón a po ubrání plynu si pak dokáže i jemně „odfouknout“.

Test Volkswagen Polo GTI 25 years Edition (2024)

A co spotřeba paliva? Ta, díky tomu, že jde o velký přeplňovaný motor, bude hodně záviset na způsobu jízdy. Pokud budete jezdit klidně a spíše pomaleji, počítat můžete i se spotřebou kolem šesti litrů. Pokud budete jezdit svižněji, vyšplhá se spotřeba k osmi litrům. Palivová nádrž má objem 40 litrů.

Závěr a cena

Volkswagen Polo GTI 25 years Edition je auto, které nebude mít jen tak někdo, na světě jich je jen dva a půl tisíce. Technicky se oproti běžnému GTÍčku příliš nemění, má jen sportovnější a nižší podvozek, ale přidává několik designových vylepšení. Je to svižné auto, které se ale parádně (i když ano, podvozek je tužší a výfuk hlučnější) hodí pro denní dojíždění. Pokud pak ale vyjedete z města a narazíte na pěknou okresku (a máte na autě dobré gumy), hezky se svezete.

A co cena? Standardní Volkswagen Polo GTI startuje v základu na 798 900 Kč s DPH. Toto ediční bylo ale přibližně o 50 tisíc korun dražší (845 900 Kč), objednat se ale již nedá. Jedno auto skladem ale v České republice je, má červený lak, je v Šumperku a vyjde na 822 tisíc korun s daní.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Polo GTI 25 years Edition

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

152 kW/207 koní při 4500 ot./min

Točivý moment:

320 Nm při 1500 – 4500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

6.5 s

Maximální rychlost:

240 km/h

Převodovka:

sedmistupňová dvouspojková (DSG)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6.6 l/100 km

Emise CO2:

151 g/km

Objem nádrže:

40 litrů

Délka:

4074 mm

Šířka:

1751 mm

Výška:

1431 mm

Rozvor:

2549 mm

Pohotovostní hmotnost:

1390 kg

Objem zavazadlového prostoru:

351 litrů

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru