Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 9. 10. 2022


Malá auta pomalu mizí z trhu a malé hot-hatche už skoro nekoupíme. Existuje ještě pár výjimek, přičemž jednu z nich nabízí Volkswagen. Jeho Polo GTI ale není tak úplně hot-hatch v pravém slova smyslu jako spíše opravdu rychlé malé auto. Vyzkoušeli jsme jej v redakčním testu.

Decentně přiostřené

Volkswagen Polo v současné generaci vypadá dobře už v sérii, ale vrcholná verze GTI přidává (opravdu jen) několik detailů, které jej trochu přiostří. V prvé řadě jsou to větší kola se specifickým designem. Standardně obouvá Polo GTI 17″ disky, ale testovaný kus měl příplatkové osmnáctky s pneumatikami 215/40 R18. K tomu je tu nový přední nárazník, světlomety LED Matrix (pro GTI standard) s integrovanou červenou linkou, která prochází přes masku chladiče a spojuje tak celou přední část. Nechybí ani emblém GTI.

Vzadu pak zaujme zejména dvojitá koncovka výfuku, která není falešná, ale reálně z ní jdou výfukové plyny. Navíc má překvapivě pěkný, přestože vcelku decentní zvuk. I v difuzoru je pak červená linka, která kvůli červené barvě laku testovaného auta docela zaniká. Místo nápisu POLO je na pátých dveřích pod znakem Volkswagenu nápis GTI. I kvůli tomu si tohle auto v rámci testu spletlo několik lidí s větším Golfem GTI.

 Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

V interiéru je to typické GTI tak, jak jej od Volkswagenu známe. Žádné velké odlišnosti od běžného Pola tu nejsou. Ty hlavní jsou sportovní přední sedadla s výraznějším bočním vedením a typickým károvaným vzorem. Potěší, že nejde o žádné tvrdé nepohodlné židle, ale o sedadla, ve kterých vás nebude bolet tělo ani po dlouhé cestě. K tomu je tu volant s červeným prošíváním a nápisem GTI v jeho spodní části. Červenou nit najdeme i na zmiňovaných sedadlech, ale i na voliči převodovky DSG.

Hot-hatch to není, ale rychlé je

Běžné modely GTI, které má Volkswagen v nabídce (Polo GTI a Golf GTI), nikdy nebyly opravdové hot-hatche, ale byla to auta, se kterými jste se mohli dobře a i vcelku svižně svézt kdykoliv a kdekoliv. Nikdy jim nedělalo problémy vyrazit na německou dálnici, kde ukázaly svou absolutní rychlost, ale ani na klikaté okresky, kde naopak předvedly zpravidla velmi dobré naladění podvozku. Výjimkou byly speciální verze Golfu GTI jako například Golf GTI Clubsport nebo Golf GTI TCR, to byly docela ostré hot-hatche.

Volkswagen Polo GTI je ale přesně to každodenně využitelné auto, s nímž můžete běžně jezdit do práce, ale zároveň se pak pobavit i na své oblíbené klikaté okresce. Oproti běžnému Polu může mít to s přídomkem GTI za příplatek několik úprav na podvozku. V rámci podvozku „Sport Select s odpružením DCC“ můžeme zejména příčný zkrutný stabilizátor s větším průměrem na přední nápravě, tužší spojovací tyče vpředu a tužší uložení zadní nápravy (je tu stále torzní příčka, i když upravená). Podvozek má jiné tlumiče (elektronicky nastavitelné ve dvou režimech) a tužší pružiny (o 38 % vpředu a 39 % vzadu) a auto je o 15 mm blíže k asfaltu.

 Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

Pod kapotou je navíc pořádný motor. Volkswagen sem zastavěl benzinový dvoulitrový čtyřválec, který známe hlavně z větších modelů stojících na platformě MQB (Polo využívá menší MQB-A0, proto má i klasickou ruční brzdu, nikoliv elektronickou na tlačítko). Hodnoty, které nabídne motor pravé noze řidiče, jsou 152 kW/207 koní a točivý moment 320 Nm, což je na auto vážící 1,3 tuny hodně slušné. Poháněna jsou výhradně přední kola, která jsou spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG (jinou převodovku už na výběr nemáte).

Polo GTI dokáže být opravdu rychlé a efektivní, ačkoliv mu na rozdíl od větších GTÍček chybí elektronický samosvorný diferenciál VAQ. Musí se spokojit jen se systémem XDS, který pomocí klasických brzd přibrzdí kolo, které prokluzuje anebo ztrácí přilnavost. Při běžné svižné jízdě to nijak zásadní omezení není, snad jen pokud byste opravdu tlačili na pilu… Tohle auto je pro vás parťákem, nechce, abyste si svižnou jízdu odpracovali a měli celou dobu stažený zadek, naopak se vám snaží co nejvíce pomoci, ulehčit vám práci. Je to nuda? Není, protože Polo GTI se zatáčkami moc hezky vodí. Nastavení je neutrální a do zatáček se i s velkým motorem vpředu ochotně stáčí. Stabilizační systém lze omezit, nelze jej zcela vypnout, ale vlastně to ani není nutně potřeba. Pokud se však chcete s autem prát, abyste jeli co nejrychleji, tohle GTI není pro vás.

Rychlost v praxi je dobrá i díky naladění a nastavení podvozku. Ten totiž není nijak prkenný a ani v nejostřejším nastavení jízdního režimu (k dispozici jsou čtyři: Eco, Normal, Sport a Individual) kola neodskakují, ale drží se pevně podkladu. Překvapením je, že 18″ nepůsobí, že by si s nimi Polo GTI a jeho podvozek nedokázal poradit.

 Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

V běžném svižnějším tempu se dá pochválit i sedmistupňová převodovka DSG, která řadí rychle a vlastně i tak, jak by řidič očekával. Změna rychlostí směrem nahoru je blesková, rychlá je ale i změna rychlostí směrem dolů. Chvíli sice váhá při kick-downu, ale pak podřadí i o několik rychlostí a auto vyrazí vpřed. Pokud by vám její fungování a logika řazení nevyhovovala, jsou samozřejmě k dispozici páčky na volantu anebo je možné řadit i samotným voličem převodovky (logika řazení je ale obrácená: nahoru řadíte směrem dopředu, dolů směrem dozadu).

Na každý den

Díky tomu všemu se dá s Volkswagenem Polo GTI jezdit každý den. Jízdní režimy lze přepnout do normálu a v tu chvíli máte poddajný podvozek v autě, kde se pohodlně sedí, a má dobrou výbavu. Už v základu je tady digitální přístrojový štít (testovaný kus má příplatkový větší, automatická klimatizace (přes dotekový panel) i tempomat. K tomu je tu ale i volant s dotekovými tlačítky, který kritizujeme pokaždé, když s ním přijdeme do kontaktu. Dotek plošky se totiž občas odehraje, aniž byste to chtěli, takže se nejčastěji třeba přepne rádio anebo posune písnička při přehrávání z některé ze stramovacích služeb. Hudbu si ale opravdu užijete, platí to v tom případě, kdy si připlatíte 11 800 korun za audiosystém Beats.

I když jde o malé auto, vlastně tak úplně malé není a čtveřici pasažérů odveze docela bez problémů. Ačkoliv je Polo homologované pro pět, není úplně dobrý nápad do něj pětici cestujících nakládat. A kufr? Do toho se standardně vejde 351 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel se dostaneme až na 1125 litrů. Podlaha bude navíc prakticky rovná, bez schodu.

 Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

Závěr a cena

Volkswagen Polo GTI je autem, které není ostrým hatchbackem, ale překvapivě všestranným hatchbackem. Dokáže bez problémů zastat auto na každodenní povinnosti, ale zároveň dokáže pobavit i ve volných chvílích na klikatých silničkách za městem. Přitom je stále dostatečně komfortní a tiché, přestože umí být hodně svižné.

Spotřeba paliva se při klidnější jízdě drží v pohodě i u 6 litrů na stovku, jakmile trochu zrychlíte a bude si užívat parádního nastavení podvozku, počítejte asi s 8 l/100 km. Nádrž má objem 40 litrů.

Standardní Volkswagen Polo startuje podle současného ceníku s motorizací 1.0 TSI 70 kW na 459 900 Kč s DPH. Pokud sáhnete po verzi GTI, budete si muset připravit skoro o tři sta tisíc víc. Dostanete za to ale spoustu motoru, ale i výbavy navíc. Základní cena Volkswagenu Polo GTI je aktuálně 749 900 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Polo GTI

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

152 kW/207 koní při 4500 ot./min

Točivý moment:

320 Nm při 1500 – 4500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

6.5 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

sedmistupňová dvouspojková (DSG)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6.8 l/100 km

Emise CO2:

154 g/km

Objem nádrže:

40 litrů

Délka:

4074 mm

Šířka:

1751 mm

Výška:

1434 mm

Rozvor:

2549 mm

Pohotovostní hmotnost:

1280 kg

Objem zavazadlového prostoru:

351 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru