Volkswagen Amarok lze aktuálně pořídit pouze s vidlicovým třílitrovým šestiválcem. V minulém roce navíc do nabídky přibyla jeho nejvýkonnější varianta se 190 kW/258 koňmi a ten jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Šest válců, tři varianty výkonu, dvě převodovky a dva pohony
Je to už pár let, kdy Volkswagen u Amaroku nahradil čtyřválcové naftové motory – včetně nepříliš spolehlivého biturba – šestiválcovými. Autu to rozhodně pomohlo. Je sice dražší, ale rozhodně lépe jezdí a spotřeba paliva není nijak závratně vyšší.
Nejslabší motor v nabídce je možné v nejnižší výbavě pořídit pouze s pohonem zadních kol a s manuální převodovkou, případně za příplatek s pohonem všech čtyř kol. U prostřední varianty je možné volit mezi manuální převodovkou a automatem, výhradně však s pohonem všech čtyř kol.
A konečně je v ceníku nejvýkonnější motorizace se 190 kW/258 koňmi, kterou testujeme. Ta nahrazuje 165kW variantu, která vloni díky nové emisní normě z nabídky vypadla. Tu je možné kombinovat pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou a trvalým pohonem všech kol.
Volkswagen zahájil výrobu nejvýkonnější Amaroku s motorem V6, 190 kW a 580 Nm
Ve vysoké výbavě
Nejvýkonnější motorizace je v nabídce pouze v nejvyšších výbavách Highline a v té testované Aventura. A to je výbava velmi bohatá, která si v mnohém rozhodně nezadá s tou v osobních autech.
V základní výbavě takový Amarok disponuje novými stylistickými prvky, mezi něž patří například černé čalounění stropu, nová 20“ kola nebo poprvé pro Amarok nabízený speciální metalický lak v odstínu zelená Peacock, jenž oblékl i testovaný vůz. Nechybí však ani vyhřívaná a elektricky nastavitelná sedadla ErgoComfort s čalouněním kvalitní kůží Nappa.
To, že se Amarok prodává již 10 let, je na něm ale znát, přestože často dostává různá větší či menší vylepšení. Je to poznat zejména na kapličce přístrojů, displeje a funkcích multimediálního systému, ale i na použitých tlačítkách. Na druhé straně se to k celkovému naturelu auta hodí, jakkoliv Amarok v testované výbavě už rozhodně není hlavně pracovním autem, ale spíše takovou stylovější náhradou velkého SUV.
Je vážně velký
A k SUV se tenhle pick-up hodně přibližuje i jízdou, protože podvozek je nastaven tak, jako to skoro žádné jiný pick-up neumí – konkurovat může prakticky jen šestiválcový Mercedes-Benz X 350 d 4Matic. Stále je sice poznat, že zadní náprava dokáže unést velký náklad, takže s prázdnou korbou poskakuje více než u SUV, ale na poměry ostatních pick-upů je to prakticky neznatelné. Když na ní naložíte náklad – byť třeba jen 100 kg – zklidní se ještě více. Na korbu s délkou 1555 mm a šířkou 1222 mm mezi podběhy navíc naložíte europaletu na šířku.
I díky rozměrům se ale s autem bude hůře manipulovat v úzkých městských uličkách, ale i ve starších garážových domech, které na tak velká auta nebyly projektovány. Celková délka je 532 cm, šířka je 195 cm (včetně zrcátek dokonce téměř 230 cm). V takovém případě potěší velká vnější zpětná zrcátka, naopak nepotěší to vnitřní. Místo původního velkého hranatého je tu novější, užší a bez rámečku, v němž není tak dobře vidět.
Parkování pomáhají nejen parkovací senzory vpředu a vzadu, ale také zadní parkovací kamera, jejíž obraz se promítá na středovém displeji multimédií. I tady je znát věk Amaroku, protože například Arteon má obraz s mnohem vyšším rozlišením.
Na silnici…
Posez v autě je velmi vysoký, k nastoupení je dobré využít nášlapy na boku. Ty ovšem snižují prostupnost terénem. Posez v autě je ale podobný jako v Touaregu, jakkoliv interiér není tak luxusní.
Motor překvapí vcelku tichým chodem. Jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou překvapivě výrazné, více než u již jednou zmiňovaného mercedesu. Nejsou nepříjemně výbušné, ale je cítit, že točivý moment vrcholí poměrně vysokou hodnotou 580 Nm a je k dispozici v rozsahu od 1400 do 3000 otáček za minutu. Osmistupňová automatická převodovka tak nemusí často podřazovat a opírá se o něj. Kdyby to přeci jen nestačilo, o slovo se přihlásí 258 koní dostupných mezi 3250 a 4000 otáčkami za minutu. Volkswagen dal tomuto motoru funkci tzv. overboostu, který umožní krátkodobě poskytnout až 200 kW/272 koní. Motoru přitom nijak nedochází síly ani po překročení rychlosti znamenající v Česku maximální povolenou dálniční rychlost.
Na autě je ale zejména v zatáčkách a při brzdění znát jeho vyšší hmotnost, rozhodně to není na žádné řezání zatáček. Mimo jiné také proto, že řízení má pomalejší převod. Mimochodem posilovač řízení je hydraulický, i proto tu není žádný aktivní asistent řízení – udržování v pruzích nebo automatické parkování a podobné funkce.
…a mimo ni
Auto sice obouvá 20″ disky, ale to nijak nesnižuje jeho terénní výbavu. Ta zahrnuje stálý pohon všech kol s možností připlatit si za elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu. Chybí ale možnost příplatku za redukční převodovku, tu musí nahradit automatická osmistupňová převodovka s hydrodynamickým měničem.
V nepříliš těžkém terénu, kde jsme Amarok zkoušeli, to problém nebyl, protože nebylo potřeba tak citlivého manévrování, ale při sjíždění ostrých kopců by vhod přijít mohla. Pokud by bylo klesání opravdu náročné, lze pro bezpečné sjetí využít elektronický asistent sjíždění kopců, jenž se aktivuje v režimu off-road.
Nájezdové úhly jsou 29,5° vpředu, 18° vzadu a 15,6° je přechodový úhel. Testované auto však mělo přídavné prahové nášlapy, takže je přechodový úhel menší. V přiloženém videu je vidět, jak se prahy místy opírají o terénní zlom. Bát se nemusíte ani půlmetrové vody ani vyjetých kolejí do výšky 192 mm, což není úplně mnoho.
Závěr a cena
Nejvýkonnější motor udělal z Amaroku jeden z nejdynamičtějších pick-upů který lze oficiálně na českém trhu koupit. V pružnosti a zrychlení se mu mnohdy služební naftové kombíky obchodních zástupců nemohou rovnat a po uvolnění levého pruhu dálnice jim zmizí z dohledu. Spotřeba paliva sice bude vyšší než u těchto obchoďáků, ale dá se jezdit kolem 10 l/100 km. Pokud se budete snažit, tak i méně.
Při běžné jízdě navíc potěší komfortem podvozku i s nenaloženou korbou. Zadek odskakuje minimálně a ani posádku zbytečně nenatřásá. Díky velkým vnějším rozměrům a hmotnosti více než dvě tuny mu ale na klikatých okresních silnicích chybí obratnost SUV a u obchodních center se s ním do jednoho parkovacího místa nevejdete.
A taky vás to bude něco stát. I když v ceníku se dá najít nejnižší částka hluboko pod milion korun (708 601 Kč bez DPH, respektive 857 407 Kč s DPH), tak za testovaný Amarok v nejvyšší výbavě Aventura, která se pojí s nejvýkonnějším motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou dáte bezmála dvakrát tolik. Základní cena startuje na 1 267 459 Kč bez DPH, respektive 1 533 625 Kč s DPH. Dostanete ale bohatou výbavu a stylový exteriér.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Vysoký výkon a točivý moment,Díky velkým rozměrům se s ním hůř parkuje ve městě
Jízdní vlastnosti ve srovnání s ostatními pcik-upy,Chybí redukční převodovka
Celkové sladění a naladění auta,Malý přechodový úhel
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Amarok Aventura V6 TDI 190 kW 4Motion
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2967 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (Torsen)
Výkon:,190 kW/258 koní při 3250 – 4000 ot./min
Točivý moment:,580 Nm při 1400 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.3 s
Maximální rychlost:,207 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.2 / 7.8 / 8.3
Emise CO2:,219 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5264 mm
Šířka:,1954 mm
Výška:,1834 mm
Rozvor:,3097 mm
Pohotovostní hmotnost:,2053 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]