Původně tady vůbec nemělo být, ale nakonec se sem dostalo. Mělo ho tu být jen pět desítek, ale už je ho mezi zákazníky přes sto. Mluvíme o malém a hravém kupé Subaru BRZ, které jsme otestovali.
Podle stejného receptu, ale lépe dochucené
Subaru BRZ druhé generace navázalo na první generaci (doslova fyzicky), ale v továrně ji mnohem lépe dochutili. Inženýři totiž vzali základ první generace a poměrně výrazně jej upravili a vylepšili. Doladili maličkosti předchůdce a poslali auto do (naštěstí celého) světa.
Karoserie druhé generace je výrazně tužší, k čemuž přispěla extrémně tuhá podlaha a lepené spoje. To způsobuje zvýšení odolnosti přední části vůči ohybu v příčném směru o 60 %, ale také nárůst torzní tuhosti o 50 %. Tužší karoserie zlepšuje odezvu řízení, přináší lepší ovladatelnost a dokonalejší přilnavost v zatáčkách. Lepší ovladatelnosti pomáhá i nízká hmotnost, přestože je auto o 25 mm delší (šířka je beze změny a výška je o 10 mm nižší) a o 4 mm nižší těžiště. Subaru BRZ i Toyota GR86 (opět jde o dvojčata) používají na střechu hliník, stejně jako na přední blatníky a kapotu. Přestože má druhá generace větší motor, pevnější karoserii a bohatší výbavu, je nakonec těžší jen 10 kg než ta první. Hmotnost je navíc lépe rozložena, téměř ideálních 53:47.
Stabilita na silnici je lepší i díky upravenému uložení motoru, převodovky i zavěšení kol. Svůj podíl na tom má i o 5 mm delší rozvor náprav a o 10 mm větší rozchod kol na zadní nápravě (přední je beze změny).
Větší motor s vyšším výkonem
U minulé generace jste mohli občas zaslechnout, že „to auto nejede“ a třeba na dálnici to tak často mohlo působit. Jenže je to auto, které primárně na dálnici určeno není, jeho úkolem je řidiče bavit a to se mu dařilo skvěle. A daří se mu to skvěle i ve druhé generace. Navíc dostalo víc dynamiky i v přímce. Pod kapotou je (naštěstí) stále atmosférický čtyřválcový boxer, ale s vyšším objemem válců o téměř půl litru. 2,4litrový motor je samozřejmě výkonnější a netrpí propadem zátahu ve středních otáčkách jako ten předchozí. Mimochodem, zůstala i kombinace přímého a nepřímého vstřiku benzinu.
Na zadní kola Subaru BRZ putuje 172 kW/234 koní (při 7000 ot./min) a točivý moment vrcholí 250 Nm (při 3700 ot./min). Přenášet je tam může buď manuální šestistupňová převodovka anebo automatická šestistupňová převodovka. S manuálem zrychlí auto z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a jede maximálně 226 km/h, v případě automatu je to 6,9 sekundy a 216 km/h. Verze s automatem jsou sice o 50 tisíc dražší, ale dostanete je i se systém EyeSight.
Posaďte se, prosím
Subaru BRZ je opravdu malé a také hodně nízké auto. Už jen nastoupit do něj a hlavně vystoupit z něj chce trochu obratnosti. Jakmile ovšem v autě sedíte (a sedět se dá vlastně skoro na zemi), máte pocit, jako by snad tohle auto dělali přímo pro vás. Cítíte se, jako by vám BRZ sedělo jako oblek na míru. Všechno máte po ruce, ale nakonec nejdůležitější je stejně volant s příjemně tlustým věncem, od něhož je řadicí páka ideálně blízko a blízko je i páka mechanické ruční brzdy.
Interiér je přehledný, jednoduchý a nabízí spoustu mechanických ovladačů. V kabině na vás příjemně dýchne atmosféra přelomu tisíciletí a strojů, které byly stavěny pro opravdové řidiče. To ale neznamená, že by kabina působila zastarale nebo archaicky, spíš jednoduše. Analogově.
Nastartování motoru je ale moderní, protože se provádí stiskem tlačítka. Po nastartování plochý čtyřválec vyštěkne a pak se usadí na zvýšeném volnoběhu. Ve výfuku nejsou žádné klapky, zvuk je syrový, přesto stále poměrně decentní. Je ale škoda, že Subaru ve druhé generaci BRZ přidalo do kabiny také falešný zvuk z reproduktorů. Naštěstí to ale není tak úplně otravné jako v některých jiných autech.
Za volantem
Tohle auto působí analogově nejen na pohled, ale i při jízdě. Připadáte si tady tak, že řidič je ten, kdo má nad autem absolutní kontrolu a auto ho poslouchá. Samozřejmě, že tady jsou aktivní jízdní asistenty, protiprokluz a stabilizace, ale všechno se dá jednoduše deaktivovat. Není tu ani nic jako přepínání jízdních režimů. Jste tu prostě vy a auto. U stabilizace navíc existuje několik možností: zapnuto, Track mode (v tom je výrazně benevolentnější a nechá auto lehce sklouznout) a zcela a úplně (!) vypnutá.
A pak jsou tu pedály – u testovaného auta tři: spojkový, brzdový a plynový – a jejich rozmístění, které je perfektní pro jednoduché meziplyny. U podřazování potěší, že zadní samosvorný diferenciál není tak kousavý jako v první generaci, přesto je podřazení s meziplynem rozhodně jemnější. Řadicí páka je navíc přesná a má překvapivě krátké dráhy řazení. Změny rychlostních stupňů si tady vážně budete užívat.
Vlastně si budete – pokud vás baví auto řídit a ne jen určovat směr – užívat celkově řízení. Reakce auta na cokoliv, co uděláte – ať je to přidání plynu, zatočení volantu anebo samotné sešlápnutí spojky – nejen cítíte fakt hned, ale přímo ve svém zadku. BRZ je totiž auto, které k řidiči mluví a dělá jej lepším pokaždé, když s ním jede. A nemusí nutně letět na hraně, stačí prostě jen ŘÍDIT. A pokud bude mokro, ostrý samosvor na zadní nápravě vás v klidu nenechá a bude vaše reakce testovat často. Jo, tohle je legrace!
Subaru BRZ také skvěle zatáčí, reakce na pohyby volantem jsou perfektní a pedál plynu na každé sešlápnutí reaguje snad až telepaticky. Rychlost vám nedá úplně zadarmo, musíte si ji vlastně trochu zasloužit. Atmosférický motor samozřejmě nemá ani výkon ani točivý moment už od středních otáček, ale pěkně „až nahoře“. Točit tohle auto do červeného pole -vždyť maximum výkonu je až v sedmi tisících – je ovšem slast, kterou budete chtít dělat pořád a pořád. A pak přijde zatáčka, podřaďte si a naprosto přesně tak, jak chcete, ji projeďte. V každém oblouku cítíte, že tohle auto váží jen 1350 kg.
Závěr a cena
Subaru BRZ je v nové generaci o hodně lepším autem. Dospělo, přesto je to stále jedno z těch „nejřidičtějších“ aut dneška. Jasně, v BMW M2 budete výrazně rychlejší a navíc jednodušeji, ale tady ucítíte tu mechaničnost, lehkost a nakonec i to, že k sebrání řidičáku nemáte zase až tak blízko (je to ale relativní, protože rychlé tohle auto rozhodně je). Subaru BRZ vás bude dělat lepším řidičem a jízdu s ním si užijete i když pojedete třeba jen pro rohlíky. A jéje, zapomněli jste na máslo. Tak to musíte znovu…
V České republice ještě pár kousků Subaru BRZ k dispozici je, takže pokud máte rádi malá a zábavná auta, která musíte řídit, neměli byste váhat. Cenovka za manuál je 1 030 000 korun s daní, za automat dáte 1 080 000 Kč. Výbava je pouze jediná a příplatky? Jsou tu pouze dva: barva a paket STI (koberečky, hlavice řadicí páky, prahové nástavce, difuzor, výdechy na blatník a spoiler na kufr) za 60 tisíc.
Technické údaje:
Auto: | Subaru BRZ (2023) |
Motor: | plochý čtyřválec |
Objem válců: | 2387 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 172 kW/234 koní při 7000 ot./min |
Točivý moment: | 250 Nm při 3700 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,3 s |
Maximální rychlost: | 226 km/h |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 8,8 l/100 km |
Emise CO2: | 200 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4265 mm |
Šířka: | 1775 mm |
Výška: | 1310 mm |
Rozvor: | 2575 mm |
Provozní hmotnost: | 1350 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 237 litrů |
Dobrý den, prosil byl o subjektivní hodnoceni s Mini JCW, které jsem vlastnil a bylo hodně zábavné a divoké. Vyrovná se BRZ?
Nevyrovná, protože je to auto s pohonem předních kol. Bude na okresce bezpochyby rychlejší, bude potřeba jej (i díky vcelku ostrému nastavení samosvoru, jestli si dobře vzpomínám), ale přetáčivý smyk si s ním užijete jen přenosem hmotnosti. Jde vlastně o úplně jiné auto, se kterým budete úplně jinak jezdit.