Skoro pět a půl metru na délku, dva metry na šířku a přes 1,6 metru dlouhý nákladový prostor za cenu lehce přes jeden milion korun? To je pick-up SsangYong Musso Grand, který jsme vyzkoušeli v testu.
Jedna karoserie, jeden motor, dvě převodovky
SsangYong nabízí cenově velmi zajímavá auta a pick-up Musso Grand rozhodně není výjimkou. Při pohledu do ceníku nebudete mít zase tak velké starosti s tím, abyste si vybrali. Motor je tu pouze jediný, poháněna jsou vždy všechna čtyři kola a na výběr je ze dvou šestistupňových převodovek – jedna je manuální, druhá automatická. Výbavy jsou také jen dvě. Odlišují se nejen prvky standardní výbavy, ale i konstrukcí zadní nápravy. Zatímco ta nižší (Style 4WD) má listové odpružení, ta vyšší (Premium 4WD) má pětiprvkovou tuhou zadní nápravu.
Čtyřkolkou tohle auto bude vždycky, standardně pohání kola zadní nápravy, ke kterým se připojuje přední náprava. Pohon všech čtyř kol se ovládá otočným ovladačem na středovém tunelu. Pro jízdu v náročnějším terénu nechybí ani redukční převod. SsangYong Musso Grand může být vybaven i uzávěrkou zadního diferenciálu, který má nižší výbava ve standardu, v případě té vyšší je v příplatkovém paketu Premium+.
Mimochodem, právě paket Premium+, který vyjde bez pár drobných na padesát tisíc s daní, dělá z tohoto pick-upu už takřka kompletně vybavené auto. Obsahuje totiž kromě zmíněné uzávěrky zadního diferenciálu také elektricky nastavitelná přední sedadla, vyhřívaná přední i zadní sedadla, LED přední mlhové světlomety, detekci slepého úhlu s varováním při změně jízdního pruhu (BSD+LCA) a asistent zadního příčného provozu.
Praktičnost a výbava
Testovaný kus byl právě ve vyšší z výbav. Kvůli tomu sice lépe jezdí bez nákladu, ale uveze o skoro dva metráky nákladu méně (jen asi 800 kilogramů). Taková verze se vám tedy vyplatí zejména ve chvílích, kdy vozíte sice objemné předměty, ale které nejsou příliš těžké. Provozní hmotnost je u verze s pětiprvkovou zadní nápravou a s automatickou převodovkou 2100 až 2210 kilogramů (podle výbavy) a celková hmotnost je podle technických údajů 2990 kg. Verze s listovými pery je o něco lehčí (s automatem: 2170 až 2266 kg) a její celková hmotnost je maximálně 3250 kg.
Výklopné dveře zavazadlového prostoru jsou uchyceny pouze na plastových páskách, nemají plynové vzpěry, takže je musíte při otevírání spouštět sami pomalu a při jejich zavírání budete muset vynaložit více síly. Je to ale drobná daň za základní cenu, která je ve srovnání s konkurencí o hodně nižší. Délka nákladového prostoru je 1610 mm, šířka 1570 mm a hloubka je 570 mm. Jeho výplň tvoří na pohled odolný plast (to jsme ale nijak nezkoušeli ověřit), nechybí čtveřice kotvících ok v rozích.
Pokud byste však chtěli anebo potřebovali korbu zakrýt, SsangYong bohužel neumí nic jiného než klasický hardtop. Jestli chcete jen nějakou roletu, pak u něj neuspějete a budete muset hledat jinde. Alternativní výrobci, kteří nicméně roletu nabídnout umí, i na českém trhu už existují.
Auto je standardně pětimístné a na všech pěti sedadlech se dá bez problémů cestovat. Opěradla zadních sedadel jsou hodně vzpřímená, protože za nimi už je zadní stěna oddělující kabinu od nákladového prostoru. Potěší, že si při nastupování neušpiníte kalhoty, protože dveře překrývají prahy. Do auta se i kvůli jeho konstrukci s prostorovým rámem a kvůli tomu výše umístěné kabině nenastupuje úplně jednoduše. Prahové nášlapy u tohoto konkrétního kusu nejsou (dají ovšem se v rámci příslušenství dokoupit), ale můžete využít masivní madla na A-sloupcích a alespoň se jich přidržet. Z kabiny je ale díky tomu naopak pěkný výhled, občas se jen musíte vyklonit přes vcelku tlustý A-sloupek.
Interiér působí příjemně, designově je povedený (ačkoliv je trochu retro) a i z pohledu ergonomie potěší. Najdeme tu fyzická tlačítka na jedné straně, ale i kvalitní displeje s jemnou grafikou na druhé straně. Ten před řidičem v kapličce přístrojů je v testované výbavě digitální a nabízí hodně různých možností zobrazení. Ten středový má úhlopříčku 12,3 palce, je dotekový a reaguje velmi rychle. Nechybí ani Android Auto a Apple Carplay.
Na práci i na každý den
S „komfortnější“ zadní nápravou auto sice stále nezapře, že je to zejména pracovní pick-up, který stojí na prostorovém rámu, ale ani s prázdným nákladovým prostorem není vlastně nijak nepříjemně uskákaný a rozhodně není nepohodlný. Testovaný kus obouval 18″ disky (v nabídce jsou kola od 17 až do 20 palců), která komfort nijak zásadně nesnižovala a o díry v silnici auto nijak nezakopávalo. Odpružení je spíše komfortní, měkčí a náklony auta v zatáčkách jsou znatelné. Na rychlou jízdu – hlavně v zatáčkách – tohle auto není a taková jízda se mu tak úplně nelíbí. A podobné je to i se zbrklými rozjezdy.
Automatická šestistupňová převodovka pochází od Aisinu a stejně jako samotné auto je spíše rozvážná. Při prudké akceleraci z místa nechá první rychlost vytočit až do omezovače, pak chvílí váhá a teprve pak přeřadí. Váhavější je i ve chvílích, kdy dáte tzv. kickdown. I tehdy chvílí váhá, aby pak nakonec po nějaké době rozvážně podřadila. Nemá ráda zbrklé chování, má raději klidnou a plynulou jízdu, pak řadí hladce a bezproblémově. Pokud by se vám její logika přeci jen nelíbila, můžete využít manuální řazení, stačí volič přesunout do strany a rychlosti měníte přepínačem na boku hlavice.
Na silnici se, pokud nebudete divočit, ale pojedete spíše klidněji, chová SsangYong Musso Grand nakonec příjemně. Ale co když sjedete mimo silnici? Tady přijde ke slovu světlá výška 220 mm a právě pohon všech kol. Pozor je ale potřeba dávat na nějaké větší terénní nerovnosti a zlomy, protože zejména zadní převis je opravdu dlouhý a ani ten přední není z nejmenších. Nájezdové úhly jsou vpředu 19,5°, vzadu 20,5° a přechodový činí 20°.
Co spotřeba paliva? Jezdit se dá i do 10 l/100 km. To platí v případě, kdy budete jezdit opravdu klidně, plynule a s nenaloženým autem. Jakmile něco z toho porušíte, spotřeba nafty vzroste. I tak jde o poměrně dobrou spotřebu, pokud si uvědomíme, že pod kapotou je 2,2litrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 149 kW/202 koní a s točivým momentem 441 Nm (manuál má jen 400 Nm) a auto s řidičem může vážit až skoro dvě a čtvrt tuny. Dynamika auta není vůbec špatná.
Závěr a cena
SsangYong Musso Grand je pick-up, který nabízí „jízdní volbu“, v jedné verzi je to více pracovní stroj s odpružením listovými pery na zadní nápravě a vyšší nosností, na té druhé s pětiprvkovým zavěšením s komfortnějšími jízdními vlastnostmi, ale nižší nosností. V obou případech jde o auto, kde za svoje peníze dostanete hodně muziky. S nějakými drobnými ústupky se vzhledem k ceně spokojit musíte (například jen xenonové světlomety a halogenové dálkové světlomety, absence plynových vzpěr na víku nákladového prostoru, retro volič převodovky a kabina a podobně). Tohle auto ale nejezdí vůbec špatně, ačkoliv se mu líbí hlavně klidná a plynulá jízda a žádné divočení.
A co prozradí pohled do ceníku? S daní tohle auto startuje na 729 900 Kč (603 223 Kč bez DPH) v nižší výbavě Style 4WD, respektive 959 900 Kč (793 306 Kč bez DPH) ve vyšší výbavě Premium 4WD. V obou případech s manuální převodovkou. Za automat musíte připlatit 48 tisíc s daní. Testované auto ve vyšší z výbav vyšlo s příplatky za automatickou převodovku, paket Premium+, 360° kameru a za 18″ kola na 1 109 600 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Test SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 4×4 (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 2157 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 148,6 kW/202 koní při 3800 ot./min |
Točivý moment: | 441 Nm při 1600 – 2600 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | neudává se |
Maximální rychlost: | 183,3 km/h |
Převodovka: | šestistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 9,0 – 9,2 l/100 km |
Emise CO2: | 236 – 242 g/km |
Objem nádrže: | 75 litrů |
Délka: | 5405 mm |
Šířka: | 1950 mm |
Výška: | 1855 mm |
Rozvor: | 3210 mm |
Provozní hmotnost: | 2100 – 2210 kg |
Takové auto většina používá i na tahání přívěsů, tudíž mi v článku totálně chybí údaje okolo toho „kolik to má na kouli“ (i v kontextu toho, že na fotkách je TZ), zda to je M1 nebo M1G atd.
Podle mne by si to zasloužilo jeden pěkný odstavec… Co, pane redaktore?
Ono totiž třeba i letitý Rexton má 3,5t na kouli, což nemají ani dodávky jako Transporter, Transit atd.
Zdravim,3,5 t- mam ho ve firme a spokojenost