test-2021-SsangYong_Korando-15_Turbo_GDI_AT- (1)

Na český trh se před nějakou dobou vrátil korejský výrobce automobilů SsangYong. Své modely nabízí za ceny, kterými se staví do konkurence menších vozů ostatních značek. Je to na úkor kvality zpracování, kvality jízdy nebo výbavy? Anebo tím auto neutrpí? To jsme se pokusil zjistit v rámci testu modelu Korando.

Překvapivá cenovka

Korejský výrobce už se v České republice objevil, ale bylo to v době, kdy jeho auta vypadala, jak to říci kulantně… zvláštně. A navíc nebyla cenově úplně nejlevnější. Velkého úspěchu tak tehdy SsangYong v České republice nedosáhl. Teď se ale zdá, že by návrat rozhodně nemusel dopadnout špatně. Designově se auta výrazně proměnila a z pohledu ceny jde o velmi příjemné překvapení.

Přečtěte si také:  Test BMW 128ti (2021)

Tentokrát začneme test od konce a podíváme se rovnou na cenu. Ta je totiž vcelku velkým překvapením. Do testu jsme si vzali z poměrně bohaté modelové palety typ, který by měl být jedním z nejprodávanějších. Jde o Korando, které se staví po bok modelů jako Škoda Karoq, Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson nebo třeba Ford Kuga. Oproti nim ale startuje na nižší základní ceně. 

test-2021-SsangYong_Korando-15_Turbo_GDI_AT- (6)

Za testované benzinové provedení 1.5 Turbo GDI zaplatíte minimálně 449 900 Kč, za naftové Korando 1.6 e-XDI pak 534 900 Kč. Za pohon všech kol dáte 46 900 Kč. Ten ale bohužel nelze přidat k té vůbec nejnižší výbavě, takže k nejnižší ceně je potřeba připočítat ještě dalších 40 tisíc za vyšší výbavu.

Kabina je prostorná i praktická

SsangYong Korando je z pohledu velikosti prostředním z nabízených SUV, ale jeho vnitřní prostor je více než dostatečný. Usadí se do něj pohodlně čtveřice lidí, která nebude trpět nedostatkem prostoru v žádném směru – a to ani pro kolena na zadních sedadlech. Rozvalit se tu bude moci i nadprůměrně vzrostlý pasažér. Vcelku dost místa nabídne i zavazadelník, jehož objem je v základním uspořádání 551 litrů – v tom je ale započítán i prostor pod mezipodlahou.

Přečtěte si také:  Nový Hyundai Tucson prošel losím testem. Ve vyšších rychlostech se mu moc nedařilo

Interiér jako takový vůbec nevypadá špatně, tím spíše v testované výbavě, kdy mu nechyběl velký 9″ displej multimédií, ale i 10,25″ digitální přístrojový štít. Zajímavé je, že právě digitální kaplička přístrojů nabízí několik možností zobrazení, přičemž dokáže i zrcadlit mobilní telefon přes funkci Apple CarPlay nebo Android Auto. Zajímavým detailem je vcelku nenápadné ambientní osvětlení palubní desky i výplní dveří.

test-2021-SsangYong_Korando-15_Turbo_GDI_AT- (20)

Celkově se v kabině korejská automobilka nepouštěla do výraznější digitalizace, takže třeba automatická klimatizace testovaného auta se ovládá jednoduše fyzickými tlačítky a tlačítka jsou tu i pro vyhřívání a dokonce i odvětrávání sedadel. Stejně tak volič automatické šestistupňové převodovky je mechanická páka, žádný dnes tolik oblíbený joystick nebo snad otočné kolečko.

Ovšem otočné kolečko tu najdeme také. Slouží pro přepínání (příplatkového) pohonu všech kol. Pokud máte verzi AWD s pohonem všech čtyř kol, funguje čtyřkolka automaticky, kdy jsou standardně poháněna přední kola a k nim se přiřazují v případě potřeby ta zadní. Je tu také režim „LOCK“, který bude sloužit pro náročnější povrch (nejde ale o uzávěrku ve smyslu 50:50). Stejným ovladačem nastavujete i jízdní režimy, v rámci nichž se změní celkové naladění auta (i včetně čtyřkolky).

Přečtěte si také:  Test Kia Stonic 1.0 T-GDI GPF MHEV 7DCT (2021)

Benzinový motor má vyšší spotřebu

Pod kapotou máte na výběr ze dvou možností – můžete zvolit benzinovou jedna pětku nebo naftovou jedna šestku. Pod kapotou testovaného auta byla benzinová motorizace. Jde o 1,5litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, který byl spojen s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Jeho výkon je 120 kW/163 koní a točivý moment 260 Nm (verze s manuální převodovkou mají 280 Nm). Hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce v technických údajích neuvádí, maximální rychlost je 193 km/h.

test-2021-SsangYong_Korando-15_Turbo_GDI_AT- (25)

Motor je poměrně dobře odhlučněn, stejně jako zbytek auta. Dynamika auta není špatná, ale kvůli relativně nízkému točivému momentu není auto v nízkých otáčkách příliš agilní. Pomůže vytočit motor nad 4000 ot./min, kde už se začne blížit hodnotě maximálního výkonu (ten je mezi 5000-5500 ot./min). V takovém případě ale výrazně stoupne spotřeba paliva.

Spotřeba paliva obecně v tomhle autě není nic, co by majitele potěšilo. Výrobce v technických údajích slibuje 8,6 l/100 km v kombinovaném režimu, ale po týdenní zkušenosti a několika stovkách ujetých kilometrů ve městě, mimo něj i na dálnici se pohybuje plus minus kolem 10 l/100 km. Objem palivové nádrže je 50 litrů (nafta má 47 litrů).

Přečtěte si také:  Test Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDI Mild Hybrid 48V iMT (2021)

Klidná jízda v každém případě autu sedne více. V tomto režimu jízdy jsou motor s převodovkou sladěny opravdu dobře. Změna rychlostí je téměř neznatelná, v kabině je relativní ticho a posádku konejší i vcelku komfortní podvozek. Jakmile „zatlačíte na pilu“, převodovku rozhodíte a bude váhavější, řazení bude celkově kostrbatější a ucítíte, že tohle se autu celkově příliš nelíbí.

test-2021-SsangYong_Korando-15_Turbo_GDI_AT- (33)

Při pohledu na testované auto byste možná neřekli, že kola, která obouvá, jsou 19″. Mají docela vysoké pneumatiky s rozměrem 235/50 R19, které ve spojení s poměrně komfortně naladěným podvozkem, dopřejí posádce pohodlnou jízdu. S malými nerovnostmi si poradí, ty větší však posádka ucítí. Potěší ovšem fakt, že od kol se neozývají prakticky žádné zvuky a už vůbec ne rány.

Přečtěte si také:  Test Citroën C4 1.2 PureTech 130 (2021)

Závěr

Po první zkušenosti s SUV SsangYong Korando se zdá, že návrat korejské automobilky se v České republice povede. A svědčí o tom i počet těchto aut, která už nyní lze na silnicích potkávat. A není divu, vždyť jde o auto, které za rozumnou cenovku nabídne velmi slušné jízdní vlastnosti, výbavu, ale i vnitřní prostor.

A jak tedy odpovědět na otázku z úvodu? Odpověď by nakonec asi mohla znít tak, že příznivá prodejní cena se na autě nijak negativně nepodepisuje. U testované benzinové verze jen musíte počítat s vyšší spotřebou paliva.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SsangYong
Typ: Korando 1.5 T-GDI AWD
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1497 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 120 kW/163 koní při 5000 – 5500 ot./min
Točivý moment: 260 Nm při 1500 – 4000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: neudává se
Maximální rychlost: 193 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.61
Emise CO2: 197 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4450 mm
Šířka: 1870 mm
Výška: 1620 mm
Rozvor: 2675 mm
Pohotovostní hmotnost: 1525 kg
Objem zavazadlového prostoru: 551 litrů
Ceník: ke stažení zde

14 komentáře

  1. Mám na korandu, benzín,dvojkolka,najeto 35000 km,bez problému. Pohodlné, prostorné a tiché, spotřeba pod 8. V Blance 5,6l. Mám menší kola, jezdím s nastavením Sport. Auto má veškerou výbavu i s el.otviranim víka, střešním oknem. Doporučuji.

  2. Prosím autora – jaká je to úroveň výbavy, kterou jste testoval ? Style +, nebo Clever. V článku jsem to nenašel. Děkuji.

  3. Přátelé pozor…. stále dokola je slyšet, že kvalita Mercedesu… korejci sice podle německých plánů vyráběli motory už do Rextonů apod, ale ta kvalita byla úplně někde jinde.
    Na druhou stranu – za ty peníze kvalitní výrobek.

  4. Myslím že jde o docela povedené auto.Uvažuji o něm,jen ta spotřeba mi připadá trošku vysoká.Možná že u 2-školky bude nižší,máte někdo zkušenost?

    • Diesel je dražší o 85000 a bere cca o 1,5 litrů méně ( dle všech možných testu, které jsem viděl).
      Takže pokud s autem najedete 100000 km a bude to opravdu takto, ušetříte cca 45000 Kč.
      Což se zdá, že se nevyplatí.

    • Mám korando 2- kolku v benzinu a spotřebu mám kolem 6,5 l. Při normální jízdě se na tuto spotřebu dostanu vždy. Když tomu budeš šlapat na krk, tak budeš podstatně výše. Jsem naprosto spokojený a mohu jen doporučit.

  5. ….. já bych spíš řešil náhradní díly a přehrání sowtveru, který do dnešního dne nemám a ochotu prodejců

  6. Krouťák bych vůbec neřešil. Technika Mercedesu je v motoru znát a když je zátah potřeba, tak se s tím auto okamžitě bez námahy vyrovnává. Je jen škoda, že automat nemá ony dva kvalty Mercedesu navíc, protože motor by je nádherně zvládal a spotřeba by ve vyšších rychlostech neletěla „k oblakům“. Je ale potřeba taky říct, že TTD auta Korejci z nějakého důvodu uvádějí dost „dole“ (třeba maximálka je dost podhodnocená:-)) Mám možnost porovnávat Korando, kterým jezdím soukromě a služebního Tiguana a rozhodně bych korejce za němce nevyměnil!

  7. Relativně vůči čemu má Korrando nízký točivý moment?
    1,5 TSI v Karoqu a Tiguanu má 250 Nm, 1.5 EcoBoost v Kuge 240 a Tuscon 1,6 GDI 260 Nm. Korrando v manuálu je svými 280 Nm všechny překonává.

Přidat komentář