Nabídka pohonných jednotek Renaultu Captur je poměrně rozmanitá. Naftový motor sice nenabízí, ale můžete vybírat z čistě benzinových motorizací a z pohonných jednotek s různou intenzitou elektrifikace. My jsme otestovali pomyslný střed elektrifikované nabídky, klasický hybrid.
Stejný jako v Cliu i Arkaně
Renault Captur stojí na koncernové podvozkové platformě CMF-B, kterou už dnes využívají prakticky všechny modely Renault i Dacia, ale i nové Mitsubishi ASX. Kvůli tomu sice nemůže mít naftový motor ani pohon všech kol, ale naopak může mít několik možností elektrifikace – od (při jízdě vcelku nenápadného) mild-hybridu, přes testovaný full-hybrid, až po plug-in hybrid s dojezdem několika desítek kilometrů a možností externího dobíjení ze zásuvky.
Full-hybrid znamená, že auto dokáže jezdit i jen na elektřinu, ale pouze maximálně v řádu jednotek kilometrů. Pohonné ústrojí je ovšem zcela autonomní, nemusíte ho nabíjet, nemusíte se o něj nijak zajímat, prostě jen „normálně“ jezdíte. Pohonné ústrojí kombinuje klasický spalovací motor, elektromotor, startér/generátor, zajímavě řešenou automatickou převodovku (tzv. multimódová převodovka) a konečně i trakční baterii s kapacitou 1,2 kWh a vážící 38 kg.
Zajímavé je samotné fungování hybridního pohonu, protože Renault jej vyvíjel i díky účasti v motorsportu, zejména ve Formuli 1 (v té už dnes nepůsobí jako Renault Sport, ale se svou sportovní značkou Alpine). Funguje to opačně, než byste možná čekali. Základem pohonného ústrojí je totiž elektromotor, kterému pomáhá spalovací motor. Základem je tedy elektromotor s výkonem 36 kW/49 koní a 205 Nm, dalších 15 kW/20 koní a 50 Nm přidává 12V startér/generátor. Spalovací motor je atmosférický čtyřválec s objemem 1,6 litru, nabízí 69 kW/94 koní a 148 Nm. Motor má nepřímé vstřikování paliva, ale i přesto dostal filtr pevných částic. Pro co nejlepší účinnost a tedy nejnižší spotřebu paliva pracuje v Atkinsonově cyklu. Celkový systémový výkon, kterým jsou poháněna pouze přední kola, je 105 kW/143 koní, systémový točivý moment automobilka neudává.
Revoluční převodovka
Převodovka není úplně obyčejná, naopak jde o poměrně zajímavé řešení, které jiní výrobci nepoužívají. Multimódová převodovka (jak ji Renault nazývá) má totiž dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Navíc postrádá synchronizaci. Ta totiž není potřeba, protože její práci zastoupí elektromotor, který otáčky ozubených kol při přeřazení vyrovnává sám.
Při běžné jízdě funguje převodovka skvěle, hladce řadí a spolupráce obou pohonů jí nečiní žádné problémy.Elektromotor i spalovací motor mohou svoje převody využívat nezávisle na sobě. Celkem má převodovka naprogramovaných až 15 různých pracovních režimů, ale řidič mezi nimi rozdíly pozná jen stěží, vlastně spíše nepozná. Při ostřejší jízdě nebo při plné zátěži si ovšem řidič občas všimne delší prodlevy při přeřazení.
Protože jde o hybrid, tedy úsporné auto, nemá automatická převodovka sportovní režim, místo toho je tu režim „B“. Mezi běžným režimem jízdy vpřed „D“ a právě „B“ je rozdíl v intenzitě rekuperace, tedy „vracení“ energie zpět do baterie, s čímž souvisí intenzita zpomalování auta při ubrání plynu. V režimu „D“ je rekuperace pouze 15kW, zatímco v „B“ je to dokonce 50 kW, takže po ubrání plynu začne auto brzdit poměrně intenzivně a dokonce se rozsvítí i brzdové světlomety. Když budete předvídat, je možné po městě jezdit skoro úplně bez brzdového pedálu. Ten budete muset použít pro úplné zastavení auta, protože to hybridní Captur rekuperací nedokáže.
Za volantem
Při řízení hybridního auta se z pohledu pohonného ústrojí nemusíte o nic starat. Spalovací motor i elektromotor se do práce zapojují autonomně a podle potřeby. Primárně hybridní Renault Captur E-tech jezdí na elektřinu, na kterou i „startuje“. Po stisknutí startovacího tlačítka se totiž spalovací motor zpravidla nenastartuje (jen pokud by trakční baterie byla zcela vybitá), ale ozve se pouze specifická melodie a v kapličce přístrojů se zobrazí zelený nápis značící, že auto je aktivované, tedy „připraveno k jízdě“.
Hybridní pohon se dá nejvíce využít při cestách po městě, pomůže s rozjížděním od semaforům, ale i s popojížděním v kolonách, kde šetří palivo nejvíce. Ve městě tak zpravidla můžete jezdit za nižší spotřebu než mimo město a na dálnici. Aby hodnoty začínaly čtyřkou, to není žádný velký problém. Mimo město ale hodnoty budou začínat spíše pětkou a blížit se možná i k šestce.
Když pojedete klidně, bude se do práce elektrický motor zapojovat velmi často a ten spalovací se bude naopak často vypínat. Odpojování i připojování spalovacího motoru je prakticky neznatelné a opravdu jemné. Pokud chcete vidět, jaký pohon právě pro jízdu využíváte, dá se v kapličce přístrojů i na displeji infotainmentu zobrazit grafické znázornění. Piktogram bude ukazovat, zda jedete na elektromotor (v kapličce přístrojů bude svítit i zelený nápis EV), na spalovací motor anebo kombinaci obojího (zejména při potřebě intenzivnější dynamiky nebo při dobíjení baterie). Zároveň je tu vidět také to, kdy auto rekuperuje.
Závěr a cena
Hybridní Renault Captur je auto, které dokáže jezdit čistě na elektřinu, ale jen v řádu jednotek kilometrů. Hodí se nejvíce na popojíždění ve městě, kde dokáže svůj hybridní pohon využít nejvíce. Mimo město už výhody hybridního pohonu příliš nepřicházejí a na dálnici se prakticky ztrácejí. Výhodou je, že oproti klasické benzinové verzi neváží zase o tolik víc.
A cena? Pokud budeme hybridní testovaný Captur srovnávat s čistě spalovacími motorizacemi, pak je cena znatelně vyšší. Zatímco nejlevnější benzinový Captur (TCe 90) startuje na 465 tisících korunách, tak testovaný hybrid až na 668 tisících korunách. Je to ovšem dáno tím, že se nabízí až v druhé výbavě Techno, zatímco benzinová verze je i v nejnižší Equilibre. Ve srovnání s mild-hybridním 140koňovým modelem s automatickou převodovkou EDC je dražší o 40 tisíc korun. Mimochodem, v nabídce je také plug-in hybrid, který na elektřinu dokáže ujet i desítky kilometrů. Jeho cena je už ale minimálně 823 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Renault Captur E-Tech full hybrid 145 (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 67 kW/91 koní při 5 600 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 144 Nm při 3200 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,6 s |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Převodovka: | multimódová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,0 – 5,1 l/100 km |
Emise CO2: | 113-115 g/km |
Objem nádrže: | 48 litrů |
Délka: | 4227 mm |
Šířka: | 1797 mm |
Výška: | 1576 mm |
Rozvor: | 2639 mm |
Provozní hmotnost: | 1363 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 326 – 440 dm³ |
Rozdíl víc jak 200000 kupní ceně a ušetřím asi půl litru paliva, a ještě k tomu nové technologie které se můžou pokazit, každý at zvaží,
Captur hybrid je pro nás s manželkou ideální pro dojíždění do zaměstnání,kde máme možnost zase oživit elektromotor.Nejsme vyznavači rychlé jízdy a máme rádi pohodlí a celkový komfort, které se u Capturu nabízí.Cena ke také přijatelná. Josef