test-2021-range-rover-velar-p400-awd- (7)

Range Rover Velar před lety vyplnil mezeru mezi malým Range Roverem Evoque a větším Range Roverem Sport. Vypadá stylově, úzké světlomety doplňuje elegantně střižená karoserie a pohánět ho může i 400koňový šestiválec. A právě takové auto jsme otestovali.

Design – ostrá elegance

Už na fotkách vypadá Range Rover Velar dobře, ale teprve naživo to přijde. Je docela velký, jakkoliv to na první pohled tak nemusí vypadat, vždyť na délku měří 4,8 metru. Zároveň je ale docela nízký, což nejvíce vynikne při pohledu z boku. Silueta auta působí, jako byste vzali nějaké SUV a shora jej zmáčkli, přičemž se díky tomu roztáhlo do délky i do šířky. Celkový dojem nakonec dotvářejí i nízké LED světlomety vpředu i vzadu. I 20″ disky tak nakonec vypadají docela malé…

Přečtěte si také:  Test Škoda Kamiq G-TEC (2021)

Povedený design u testovaného auta vylepšuje také stupeň paket R-Dynamic Black Pack, který obsahuje černě lakovanou střechu, zatmavená skla od B-sloupku, metalický lak, mlhové světlomety a panoramatické střešní okno.

test-2021-range-rover-velar-p400-awd- (4)

V interiéru je to o výrazné digitalizaci. Podobně jako některé modely Audi (od A6 výš) má Range Rover v interiéru dvojici displejů, přes které se ovládají veškeré funkce auta. Zatímco ten horní slouží primárně pro multimédia a podobné funkce, ten spodní funguje pro jízdní režimy (a to jak ty na silnici, tak i ty do terénu) a ovládání klimatizace.

Pozitivem ale je, že klimatizace a topení se dá ovládat i jednoduše otočnými ovladači. V nich jsou také displeje a ukazují teplotu. Pokud tyto kulaté ovladače stisknete, změní se na nastavování vyhřívání nebo odvětrávání sedadel a v jejich středu se bude zobrazovat zvolený stupeň intenzity.

Přečtěte si také:  Test Ford Puma ST X 1.5 EcoBoost (2021)

Automobilka nechala i fyzický ovladač na hlasitost multimédií, který se nachází pod displejem, mezi ovladači teploty. Další ovladače už jsou ale dotekové – například ovládání stabilizace, aktivace brzdění při sjíždění kopců, ofuk čelního skla a maximální výkon klimatizace. To jsou ale tlačítka, která zase tak často řidič nepotřebuje.

Na oba displeje je dobře vidět nejen ve tmě, ale i za ostrého slunečního světla. Mají navíc parádní a jemné rozlišení a vcelku rychlou reakci. Mimochodem horní displej se naklápí tak, aby na něj dobře viděli nejen malí, ale naopak i velcí řidiči.

Prostoru je dostatek

Velar potěší prostorem v kabině. A to jak vpředu, tak i vzadu. I přestože měl příplatkové panoramatické střešní okno, ani pasažéři kolem 190 cm nebudou mít s místem pro hlavu na předních sedadlech problémy. Pokud měříte kolem 180 cm jako já, nad hlavou vám zbyde místa opravdu hodně.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC L (2021)

Podobné je to i na zadních sedadlech. Posed na zadních sedadlech navíc není úplně za trest. Lavice má dostatečně dlouhý sedák a i nastavení sklonu opěradel není nepříjemné. Auto je sice pětimístné, ale jízda v pěti rozhodně nebude žádný zážitek. Ve čtyřech se ale v autě budete cítit dostatečně komfortně a nebudete se muset omezovat do žádného směru.

test-2021-range-rover-velar-p400-awd- (17)

Pro zavazadla budete moci využít pravidelně tvarovaný zavazadelník s objemem 568 litrů v základním uspořádání, případně s 1374 litry po sklopení opěradel. Nevýhodou může být, že podlaha kufru je docela vysoko nad zemí. To se dá do jisté míry řešit tím, že vzduchový podvozek „vypustíte“ a spustíte auto co nejníže.

400koňový mild-hybridní šestiválec

Pod kapotou testovaného auta ve verzi P400 je mild-hybridní benzinový vidlicový šestiválec s přeplňováním turbodmychadlem (když Velar přišel, tak měl kompresorový šestiválec). Jeho výkon je 294 kW/400 koní a točivý moment vrcholí 550 Nm, přičemž je dostupný už od 2000 ot./min. Poháněna jsou všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF. A co když k tomu dodáme, že sprint na stovku je otázkou 5,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h?

Přečtěte si také:  Test BMW 128ti (2021)

To „na papíře“ vůbec nevypadá špatně, co říkáte? A podobné je to i za volantem. Nedostatkem výkonu tohle auto rozhodně netrpí. Podává ho ale docela decentně a je z něj cítit, že to nemá být sportovní SUV. Výkon tu je hlavně coby potenciální bezpečnostní prvek, jako by auto říkalo: „Potřebuješ předjet? Anebo vyřešit nějakou jinou nebezpečnou situaci? Stačí šlápnout na plyn a já hned zrychlím.“ A to je vlastně přesně to, co od takového auta očekáváte.

test-2021-range-rover-velar-p400-awd- (37)

Jízda je klidná i tichá díky povedenému odhlučnění a ani při výraznějším přidání plynu se do kabiny zvuk motoru příliš nedostává. Podobné je to i s hlukem od kol, který také prakticky není slyšet. Ani odvalující se pneumatiky, ale ani žádné rány při přejezdu nerovností.

Testovaný kus byl vybaven vzduchovým podvozkem, a ten auto rozšiřuje o několik dalších schopností. Umí měnit světlou výšku, což se hodí hlavně při výletu mimo silnici. Standardně je světlá výška 213 mm, ale po nafouknutí podvozku se dá zvýšit až na 251 mm. Pak lze brodit až do 580 mm vodního sloupce. Zároveň se zlepší nájezdové úhly (vpředu 27,5°, vzadu 29° a přechodový bude 23,5°). Do terénu ale tohle auto primárně není.

Přečtěte si také:  Test: s obytným Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4MATIC ArtVenture v italských Alpách

Lépe mu to jde na silnici, kde vzduchový podvozek při vyšších rychlostech nebo na sportovní režim přiblíží auto k silnici. V tu chvíli se sníží těžiště a Range Rover Velar se může vydat vstříc zatáčkám. Jeho hmotnost ale překračuje dvě tuny, což se na jeho (ne)obratnosti projevuje. Ne snad, že by to bylo neohrabaná krabice, ale nepůsobí nijak lehkým dojmem. Je ale nutné dodat, že v dynamickém režimu se karoserie takřka nenakláněla a limitujícím prvkem byly pneumatiky.  

test-2021-range-rover-velar-p400-awd- (3)

Ve svižnějším tempu bych ale v zatáčkách ocenil přední sedačky s výraznějším bočním vedením, respektive s užším bočním vedením. Přední cestující totiž sedí spíše v pohodlných křeslech a v zatáčkách po nich cestují. Možná je to jen můj problém (mám 75 kg), třeba v nich silnější cestující budou držet lépe, nevím. 

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV (2021)

Nijak přesvědčivý ale nebyl Velar ani z pohledu komfortu. Na velkých 20″ kolech s nepříliš vysokou pneumatikou dal nerovnosti pocítit více, než bych si představoval. A ani na kvalitní silnici bez děr nebyl tak houpavý a pohodlný, jak bych od auta se vzduchovým podvozkem čekal.

Nechápejte mě špatně. Tohle auto rozhodně není špatné a ani špatně nejezdí, ale s cenou, kterou musíte za testovaný kus zaplatit – se všemi příplatky je to 2,7 milionu korun – bych přeci jen čekal o něco víc. Audi Q5 sice nenabídne benzinový šestiválec, ale co do nastavení podvozku (vzduch může mít také) je na tom lépe, je pohodlnější. A pohodlnější je nakonec i BMW X3, které má „jen“ adaptivní podvozek, vzduch mít nemůže. Navíc je i mrštnější v zatáčkách.

test-2021-range-rover-velar-p400-awd- (21)

Poměrně silný motor je potřeba dostatečně napojit. Dokážete s ním jezdit kolem 10 l/100 km, ale bude to tak, že se bude převalovat na volnoběžných otáčkách a to mu rozhodně nebude dělat dobře. Při běžném stylu, kdy se nebudete na plyn bát šlápnout, počítejte spíše kolem 13 l/100 km. Potěší ale, že je tu v dnešní době už nečekaně velká 82litrová nádrž.

Závěr a cena

Range Rover Velar vážně skvěle vypadá, naživo mu to sluší ještě víc než na fotkách. A vlastně i docela dobře jezdí, ale přesto k tomu nějaké výhrady máme. Je z něj cítit jeho hmotnost a není tak pohodlný, jak bychom od přítomnosti vzduchového podvozku a jeho cenovky očekávali. Na druhou stranu to může být pouze subjektivní nedostatek a vám se jeho komfort líbit může. Svezte se a uvidíte. Jisté ale je, že s testovaným 400koňovým benzinovým motorem může být opravdu rychlý, ale sám nikam pospíchat nepotřebuje, řidiče nijak nenutí.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 147 kW 4x4 DSG (2021)

A co cena? Range Rover Velar startuje na 1 575 720 Kč s DPH za základní benzinovou verzi P250 s 250koňovým dvoulitrem. Testovaný kus P400 startuje v nejnižší možné výbavě S o necelý půl milion výš (2 025 347 Kč s DPH). Testovaný R-Dynamic SE začíná na 2 223 445 Kč s DPH, přičemž příplatková výbava tohoto konkrétního kusu zvedla cenu o dalších necelých půl milionu korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Range Rover
Typ: Velar P400
Motor: vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců: 2995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 294 kW/400 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 550 Nm při 2000 – 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.5 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.8 – 10.5
Emise CO2: 221 – 238 g/km
Objem nádrže: 82 litrů
Délka: 4797 mm
Šířka: 2147 mm
Výška: 1683 mm
Rozvor: 2874 mm
Pohotovostní hmotnost: 2085 kg
Objem zavazadlového prostoru: 568 / 1374 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář