Řada elektrifikovaných bavoráků se rozrůstá raketovým tempem. Jednou z posledních novinek je model X1 25e, který tak konečně srovnává krok se svými většími sourozenci. A stejně jako u nich i tady platí, že svoje ekologické poselství umně skrývá. Kromě speciální registrační značky je jedinou odlišností víčko pro dobíjení v levém předním blatníku.
Poznáte to tak hlavně sluchem. X1 se umí tichounce šinout jen za šumění elektromotoru, a to až do rychlosti 130 kilometrů v hodině a na vzdálenost až 57 kilometrů. Ale to se pohybujeme spíše v teoretické rovině, reálně počítejte spíš se čtyřicítkou. Pokud tedy dojíždíte podobnou vzdálenost třeba do práce, dost dobře se bez spalovacího motoru obejdete, na druhou stranu vás elektrický pohon vůbec neomezuje v akčním rádiusu. Možná jen maličko, protože nádrž se smrskla na 36 litrů, takže na delších cestách to bude chtít trochu častější zastávky.
Crossover na baterky
Samotný akumulátor má kapacitu 9,7 kWh, nepodporuje ale rychlodobíjení, takže nejvíc do něj můžete tlačit výkonem 3,7 kW. Prázdnou baterku dobijete za nějaké tři hodiny, takže na nějaké krátkodobé dobíjení během nákupů to spíše není. Pokud ale budete dobíjet doma nebo v práci, kde vám nevadí, že to nějakou dobu trvá, může mít X1 25e své opodstatnění.
Pohonná jednotka už se objevila v rodinném modelu 2 Active Tourer i stylovém MINI Countryman, takže nejde o úplně žhavou novinku. Skládá se ze zážehového tříválce o objemu 1,5 litru s výkonem 125 koní, a elektromotoru, který přidává dalších 95 koní. Samostatně možná nejde o moc oslnivá čísla, když se ale dají dohromady, je z toho 220 koní. O dynamiku tak není nouze, sprint na stovku je otázkou necelých 7 sekund a maximální rychlost činí 195 km/h.
V reálu jde o velmi dobře sehraný celek. Velmi pozitivní dojem zanechal i zážehový tříválec. Zapomeňte na předsudky, motor je špičkově odhlučněný a do interiéru neprostupují ani jakékoli vibrace. Plusové body sbírá pohonná jednotka i za prakticky bezchybné sladění s šestistupňovou automatickou převodovkou Steptronic. Nejeden plug-in hybrid si na kombinaci více pohonných jednotek vylámal zuby, tady to ale rozhodně neplatí. Jízda je krásně plynulá, spalovací motor se umí hladce odpojit a nepostřehnutelně se zase zapojí do práce, když je potřeba.
X1 tak umí jezdit velmi příjemně a pěkně svižně. Díky elektrickým newtonmetrům má auto výbornou pružnost, což se v provozu hodí. BMW navíc umí docela slušně maskovat svoji hmotnost, tabulkových 1745 kilo bych autu vážně nehádal. Ne že by to v zatáčkách byla mrštná lasička, ale svižnějším průjezdům se podvozek rozhodně nebrání. Náklony karoserie jsou v přijatelných mezích a limity nedotáčivosti jsou o dost dál než bývá zvykem. Podvozek je tužší tak, jak je u aut z Mnichova zvykem, ale ani nízkoprofilové devatenáctky z vás duši nevytřesou, tlumiče se s nerovnostmi naštěstí umějí vypořádat.
Pro hračičky
Spotřeba se pochopitelně odvíjí od četnosti dobíjení. Pokud budete intenzivně dobíjet, můžete jezdit i bez kapky benzínu. Tabulkové dva litry pochopitelně odpovídají koncepci měřícího cyklu. Kombinovaná spotřeba v běžném provozu se pohybuje mezi 7 až 8 litry, a čím častěji budete dobíjet, tím nižší bude. Do jisté míry to můžete také ovlivnit voličem elektrických režimů eDrive. Vedle automatického režimu si můžete šťávu v baterkách šetřit na pozdější využití. A čistě elektrický režim tady samozřejmě také nechybí. Vedle toho jsou tady samozřejmě tradiční režimy Eco Pro, Comfort a Sport, kde nastavujete chování auta jako takového. Hračičkové si tak určitě přijdou na své.
Nastavení je navíc hodně intuitivní, na čemž má hlavní zásluhu multimediální systém iDrive. Povedená grafika, výborné rozlišení 10,25palcového displeje a ovládání dotažené k dokonalosti – je libo dotyk, nebo raději tradiční ovládání kolečkem? Tady máte na výběr, menu je navíc logicky strukturované a přehledné, takže se všechno dá příjemně ovládat i za jízdy. A dostatek tlačítek zůstal i na palubní desce, takže je tady všechno potřebné pěkně po ruce.
Přestože je X1 vstupenkou do světa mnichovských crossoverů, na rozdíl od první generace už si na druhou řadu sedadel člověk sedne bez nutnosti amputace nohou. Motor uložený napříč se pozitivně podepsal na vnitřním prostoru i zavazadelníku, který má slušných 450 litrů. A k tomu dokáže nabíjecí kabely schovat pod podlahu.
Uvnitř na vás dýchne atmosféra poctivě vyrobeného auta. Výborné materiály a špičkové slícování jsou u BMW samozřejmost. Samozřejmost, za kterou si ale také BMW nechá slušně zaplatit. U prémiové značky by vás to nemělo překvapit, jen berte v potaz, že auto z fotek je vyšperkované bohatou příplatkovou výbavou.
Závěr a cena
BMW X1 25e je povedený plug-in hybrid, který bude chtít z koláče prémiových crossoverů ukousnout svůj kousek. Po technické stránce funguje bez chybičky, sladění zážehového motoru s elektromotorem funguje výborně a slušnou práci odvádí také šestistupňová převodovka. V interiéru se namísto dotykových experimentů spoléhá na osvědčený koncept, který pořád funguje skvěle. K tomu si přidejte celkově povedený vzhled, prostorný interiér, solidní materiály a výborné zpracování.
Svojí cenou se plug-in hybrid pohybuje v horním spektru motorizací pro BMW X1. Základní cena startuje na částce 1.140.100 Kč. A jak je v prémiové třídě zvykem, bývá to spíš startovní čára, možnosti příplatkové výbavy jsou skutečně hodně široké, což ukazuje i konkrétní kus, který by vás vyšel na zhruba 1,5 milionu korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X1
Motor:,řadový tříválec + el. motor
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem + el. motor
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol
Výkon spalovacího motoru:,92 kW (125 k) při 5000-5500 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru:,220 Nm při 1500 – 3800 ot./min
Výkon elektromotoru:,70 kW (95 k) při 8200 ot./min
Točivý moment elektromotoru:, 165 Nm při 100 – 3000 ot./min
Celkový výkon soustavy:,162 kW (220 k)
Celkový točivý moment:, 385 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,6.9 s
Maximální rychlost:,195 km/h (135 km/h na el. motor)
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,2.1 – 1.9
Emise CO2:,48 – 43 g/km
Objem nádrže:,36 litrů
Délka:,4447 mm
Šířka:,1821 mm
Výška:,1582 mm
Rozvor:,2670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1745 kg
Objem zavazadlového prostoru:,450 / 1470 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]