test-2020-mini-s-e-countryman-plug-in-hybrid- (1)

Elektrifikace je dnešním trendem, ale některé značky už s ní mají bohaté zkušenosti. Jednou z nich je i MINI, které nabízí nejen plug-in hybridní modely, ale i zcela bezemisní elektromobily. My jsme si tentokrát posvítili právě na plug-in hybrid, ale v příštích týdnech můžete očekávat také test plně elektrické verze.

Plug-in hybrid je největší, elektromobil nejmenší

To, že nejde o „běžné“ MINI poznáte na první pohled. Na karoserii je totiž několik znaků „S“, ale ty nejsou vyvedeny v tradiční červené barvě, září naopak žlutou. Stejné barevné označení má i plně elektrický model. Na zádi je žluté písmeno „E“ v kroužku a velké žluté „e“ je i na předních blatnících. V tom levém je pod ním ukrytý dobíjecí konektor, mimochodem víčko palivové nádrže je na standardním místě v pravém zadním blatníku.

Zajímavá je filozofie, s níž MINI své elektrifikované modely připravilo. Vlastně ale dává smysl. Elektromobily jsou nejvhodnější do města, čímž pádem je docela pochopitelné, že bezemisní model MINI Cooper SE bude postaven na klasickém třídveřovém MINI. Naopak plug-in hybrid se dostal do karoserie největšího modelu Countryman, který je takovým zvýšeným kombíkem.

MINI Countryman Cooper S E ALL4 kombinuje spalovací motor s pohonem předních kol a a elektromotor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru, který pohání zadní kola. Jde o stejný systém pohonného ústrojí, které lze najít i v plug-in hybridním BMW 225xe, které stojí na stejné podvozkové platformě.

test-2020-mini-s-e-countryman-plug-in-hybrid- (4)

Benzinový motor je turbodmychadlem přeplňovaný tříválec s objemem 1,5 litru, výkonem 100 kW/136 koní a točivý moment 220 Nm. Elektromotor ho doplňuje 65 kW/88 koňmi a točivým momentem 165 Nm. Celkový výkon je 165 kW/224 koní a točivý moment 385 Nm.

Jak ten hybrid funguje?

Při jízdě vás ale nebudou zajímat tyto absolutní hodnoty, ale spíše to, jakým způsobem je auto podává. Elektromotory mají totiž tu výhodu, že dávají celý svůj točivý moment prakticky od nulových otáček. To znamená, že pokud šlápnete na plynový pedál, auto se ihned rozjede. Nemusí čekat na to, až se roztočí vnitřnosti spalovacího motoru. Je to příjemné, navíc je to jemné a plynulé. Prvotní „pohyb“ dodá elektromotor, ale po chvíli převezme hlavní roli spalovací motor. To platí pro automatický jízdní režim (AUTO eDrive), v němž si energie hlídá auto samo.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Hyundai Ioniq Electric (2020)

Pokud byste chtěli využívat jízdu jen na elektřinu, stačí auto přepnout na „elektrický režim“ (MAX eDrive), který je samozřejmě k dispozici taky. Dojezd je při plně nabitých bateriích (a v ideální situaci) podle MINI až 40 kilometrů. Reálně však počítejte spíše kolem 30 kilometrů. Výhodou je, že bezemisně lze jet až do rychlosti 125 km/h. K dispozici je také režim pro šetření baterie (Save Battery), který však u nás nemá vlastně žádné logické opodstatnění. Využít byste ho ale mohli třeba v Nizozemí, kde jsou některá centra měst bezemisní. Po cestě po dálnici a po okresních silnicích byste tak šetřili energii v bateriích a jeli jen na benzin, abyste pak v centru měli co nejvíce energie na co nejdelší cestu s lokálně nulovými emisemi.

Baterie zmenší kufr i nádrž

Zástavba plug-in hybridního pohonného ústrojí se neobešla bez určitých ústupků praktičnosti. Vzhledem k jeho umístění v zadní části (elektromotor pod podlahou zavazadlového prostoru, baterie pod zadními sedadly) musel být zmenšen zavazadlový prostor (- 45 litrů), ale i palivová nádrž (- 15 litrů).

test-2020-mini-s-e-countryman-plug-in-hybrid- (22)

Baterie je lithium-iontová a má kapacitu 7,6 kWh. Díky tomu je plug-in hybridní MINI oproti srovnatelné benzinové verzi s automatickou převodovkou a pohonem všech kol ALL4 přibližně o 150 kg těžší. V technických údajích se udává hmotnost 1 735 kg.

Protože jde o plug-in hybrid, je možné baterii dobíjet externě, připojením do elektrické sítě. K tomu lze využít nejen veřejné dobíjecí stanice, ale také originální Wallbox MINI s nabíjecím výkonem 3,6 kW (nabití do plné kapacity baterií za cca dvě a čtvrt hodiny) anebo klasickou 230V zásuvku (cca o hodinu déle).

Plug-in hybridní MINI Countryman Cooper S E ALL4 sice slibuje kombinovanou spotřebu paliva 1,9 l/100 kilometrů, ale na to rovnou zapomeňte. Pokud budete hodně využívat jízdu na elektřinu, pak se dá spotřeba bezpečně udržet pod 4litrovou hranicí. Pokud příliš dobíjet nebudete, pak počítejte s hodnotami mezi 6 a 7 l/100 km. Velkou výhodou je, že emise CO2 jsou jen 43 g/km, takže má auto elektrické registrační značky, díky čemuž může využívat některé výhody, včetně parkování zdarma na modrých zónách pro rezidenty v některých městech. 

Přečtěte si také:  Test Renault Captur TCe 155 EDC (2020)

Cena

A co prozradí pohled do ceníku? Třeba to, že nejde o nejdražší verzi, protože tou je sportovní MINI John Cooper Works ALL4 (1 136 200 Kč s DPH), ale druhou nejdražší s cenou 975 000 Kč s DPH ano.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: Cooper S E Countryman ALL4
Motor: řadový tříválec + elektromotor
Objem válců: 1 499 ccm
Palivo: benzín + elektřina
Pohon: všech čtyř kol
Plnění spalovacího motoru: turbodmychadlo
Výkon spalovacího motoru: 100 kW/136 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 220 Nm při 1 250 – 4 300 ot./min
Výkon elektromotoru: 65 kW/88 koní
Točivý moment elektromotoru: 165 Nm
Celkový výkon: 165 kW/224 koní
Celkový točivý moment: 385 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 198 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 1.9
Emise CO2: 43 g/km
Objem nádrže: 36 litrů
Délka: 4299 mm
Šířka: 1822 mm
Výška: 1559 mm
Rozvor: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1735 kg
Objem zavazadlového prostoru: 405 / 1275 litrů
Ceník: ke stažení zde