Peugeot 2008 je jedním z nejprodávanějších modelů francouzské značky. A není divu, nabízí se s benzinovými motory, ale také jako mild-hybrid nebo bateriový elektromobil. Má tedy velmi širokou základnu potenciálních zákazníků. My jsme vyzkoušeli verzi s benzinovým motorem se 130 koňmi a s automatickou převodovkou.
Po faceliftu
Současná druhá generace oblíbeného crossoveru přijela letos na jaře v modernizovaném provedení, které se zaměřilo zejména na vzhled, technika zůstala víceméně beze změny. Letos se ovšem můžeme těšit na novou pohonnou jednotku, kterou bude nový mild-hybrid.
Designové změny jdou poznat na první pohled, protože se týkají zejména světelné grafiky. Vpředu jsou nově tvarované světlomety, které doplňuje trojice vertikálních LED proužků. Ty slouží jako denní svícení a nahrazují původní jedinou. Jiná je i maska chladiče a logo výrobce v ní. Vzadu je také nová grafika světlometů a místo loga značky je tu už jen nápis PEUGEOT. Zmínit musíme ještě nové designy kol a nové laky.
Nějaké změny proběhly také uvnitř. Tou hlavní je změna původního běžného i-Cockpitu na nový se zobrazením 3D, což platí pro vrcholnou výbavu GT. Naopak ta úplně základní Active má klasické analogové budíky. Maličký zploštělý volant také zůstává, protože jinak by na budíky nemuselo být úplně dobře vidět (ale někdo na ně neuvidí dobře ani tak…). Všechny výbavy bez výjimky dostávají i větší displej infotainmentu s úhlopříčkou 10″. Francouzský výrobce zapracoval i na materiálech, přičemž právě pro testovanou 2008 ve výbavě GT přidal do nabídky i Alcantaru.
Velkou změnou je také ovládání automatické převodovky. Před modernizací byl na středovém tunelu joystick, ale ten teď zmizel. Místo něj je tu maličkatý ovladač, tedy podobné řešení jako používají například i v koncernu Volkswagen. Co se ovšem nezměnilo, to je středový panel, kde je jen pár tlačítek měnící zobrazení displeje. Samostatný panel klimatizace tu nenajdeme, vše se ovládá výhradně přes displej, ale na jeho straně alespoň stále svítí aktuální teplota, kterou lze tedy měnit vlastně docela jednoduše.
Zejména v testované výbavě GT působí interiér skoro až prémiovým dojmem. Povedené a na pohled i na dotek hodnotné materiály doprovází lesklý lak na některých plastech (ale i kvůli tomu je na nich o to víc vidět prach).
Může to být rodinné auto?
Peugeot 2008 je nejmenším crossoverem v nabídce francouzského výrobce a nabízí pětimístnou kabinu. Dokáže ale zastat roli rodinného auta? Čtveřice cestujících se v něm odveze vcelku pohodlně i na delší cesty. Místa je na předních i zadních sedadlech pro průměrně vzrostlého člověka vcelku dostatek pro ramena, nohy i hlavu.
Posádka nebude muset nutně příliš řešit ani to, zda si s sebou vezme nějaká zavazadla. Kufr je totiž poměrně velký a navíc tvarovaný pravidelně. Jeho základní objem je 434 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1467 litrů. V základním uspořádání je tedy sice o něco menší než například u předchozí Škody Fabia Combi, ale po sklopení opěradel toho do 2008 naopak naložíte víc (530 / 1395 litrů).
Benzinový tříválec s dostatkem elánu
Testovaný červený kousek byl vybaven benzinovým motorem. V nabídce jsou dva, přičemž oba jsou tříválce s objemem 1,2 litru a s přeplňováním turbodmychadlem. Ten základní má výkon 100 koní, je spojen výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou a nabízí se pouze pro základní výbavu Active a prostřední Allure. Ten výkonnější je spojen výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou a je dostupný pro prostřední výbavu Allure a nejvyšší výbavu GT. Všechny motorizace bez výjimky mají pohon pouze předních kol.
Dynamika motoru není vůbec špatná, právě i díky osmistupňové automatické převodovce, která má vcelku krátké rychlosti. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximální rychlost je 208 km/h. Potěší ovšem hlavně pružností, protože převodovka se nebojí podřadit. Spolupráce motoru a převodovky je celkově povedená a vlastně byste neměli mít pocit, že byste řadili jinak. A pokud přeci jen ano, jsou na volantu maličké páčky pro manuální změnu rychlosti. Snad jen pokud sešlápnete plynový pedál až na zem, bude převodovka chvíli váhat a teprve pak podřadí.
Motor je o něco málo hrubější a hlučnější, než bychom očekávali, přesto je kabina vcelku slušně odhlučněná. Hluk od pneumatik anebo aerodynamický svist se k posádce takřka nedostává ani na dálnicích a i podvozek je na nerovnostech tichý. Odpružení je ale spíše tužší a na nerovnostech v zatáčce dokáže auto lehce znervóznět. Na kvalitní silnici naopak není problém projíždět zatáčky svižně, karoserie se totiž příliš nenaklání.
Spotřeba paliva je také poměrně příznivá. V technických údajích slibuje Peugeot, že v kombinovaném režimu si auto vezme 5,9 litru na 100 kilometrů. V praxi ovšem počítejte spíše kolem 6,5 litrů na 100 ujetých kilometrů. Objem palivové nádrže je 44 litrů.
Závěr a cena
Modernizace Peugeotu 2008 prospěla, vypadá opět o něco svěžejším a modernějším dojmem. Designové změny byly decentní, přesto výrazné, což podporují právě i nové barevné laky karoserie. Těch je v nabídce celkem šest, přičemž čtyři jsou monochromatické (bílá, dvě šedé a černá), ale dva jsou barevnější. Jedním z nich je metalíza červená Elixir na testovaném autě, tou druhou metalíza modrá Vertigo.
Peugeot 2008 je nejprodávanějším autem značky v České republice, za rok 2023 se ho prodalo 1260 kusů, přičemž druhého Peugeotu 208 pouze 813 kusů. A není důvod, aby se na tom po modernizaci něco změnilo, ba právě naopak.
A pomohou tomu jistě i ceny, protože nejlevnější Peugeot 2008 aktuálně podle akčního ceníku vyjde na 465 tisíc korun. Jde o 100koňový benzinový tříválec ve výbavě Active. Pokud připlatíte 20 tisíc korun, dostanete jej s výbavou Allure. Za 130koňový testovaný motor zaplatíte minimálně 555 tisíc, respektive 615 tisíc korun ve výbavě GT. Elektrické verze jsou výrazně dražší, v nejnižší výbavě začínají na 865 tisících korunách.
Technické údaje:
Auto: | Peugeot 2008 GT PureTech 130 EAT8 (2024) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 96 kW/130 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 230 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,4 s |
Maximální rychlost: | 203 km/h |
Převodovka: | 8° automatická (dvouspojková) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,9 l/100 km |
Emise CO2: | 133 g/km |
Objem nádrže: | 44 litrů |
Délka: | 4304 mm |
Šířka: | 1987 mm |
Výška: | 1523-1550 mm |
Rozvor: | 2605 mm |
Provozní hmotnost: | 1263 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 434 / 1467 litrů |
Jen opravím chybnou informaci v popisu u článku , nejedná se o 8 st. dvojspojkovou automatickou převodovku, ale o léta osvědčený 8 st. hydroměnič od Aisinu, který je v této kategorii vozů již dnes vzácností.
Zmiňovaná dvojspojková převodovka a to verze e-DCS6 je k dispozici výhradně u nově příchozí motorizace 1.2 Hybrid 136k, kde je součástí převodovky elektromotor 21 kW / 55 Nm.