Crossovery se lidem líbí, mají je rádi a ještě raději je kupují. Dokazuje to úspěch Peugeotu 2008, jenž se čtyři roky po svém uvedení na trh, stal nejlépe prodávaným modelem v nabídce. Teď je tu druhá generace, kterou jsme už podruhé vyzkoušeli v testu. Tentokrát se slabším benzinovým motorem ve výbavě GT Line.
Vypadá dobře
Z čistě subjektivního hlediska se mi modely Peugeotu přibližně 10 let zpátky moc nelíbily, design byl pro mě divný. To, co ale francouzská značka předvádí v poslední době, je docela odlišné. Vždyť třeba 508 vypadá vážně skvěle a podobně to mám i s druhou generací 2008. Ten design se mi líbí, naživo ještě více než na fotkách.
Přídi dominuje velká maska chladiče se vzorem ne nepodobným některým mercedesům a nechybí ani denní svícení s typickými „zuby“, zakusujícími se až do nárazníku. Ty slouží jako denní svícení, jen škoda, že v nich nejsou ukazatele směru jako v případě 508. Blikače se nacházejí jen ve světlometech. Přední světla jsou ale ve vyšších výbavách FullLED, nenajdete v nich jedinou žárovku.
Z boku vyniknou zejména dva ostře řezané prolisy na předních i zadních dveřích, které vypadají na první pohled symetricky. Zajímavě vypadá i kontrastní dvoubarevné lakování testovaného kusu, které kombinuje (bezpříplatkovou) oranžovou metalickou barvu karoserie s černými sloupky i střechou (standard od výbavy GT Line). Vše doplňuje ještě ve spodní části dveří chromová lišta.
A záď? Tady je vidět inspirace většími modely 3008 a 5008. Mluvím hlavně o černém vodorovném pásu, probíhajícím celou šíří auta a končícím světlomety. I 2008 dostala do světlometů trojici svítících proužků, které mají připomínat tygří drápy, respektive jejich stopu po škrábnutí. Zajímavostí jsou i pro GT Line koncovky výfuku v obou rozích nárazníku, které nejsou falešné, ale je v nich opravdu vyveden výfuk.
Interiér přichází s 3D i-Cockpitem
Peugeot 2008 předchozí generace byl vlastně jedním z prvních modelů, který přišel s revolučním pojetím interiéru i-Cockpit. V rámci toho francouzská automobilka přesunula kapličku přístrojů až navrch palubní desky a zmenšila volant. Díky tomu má mít řidič dobrý výhled na ukazatele a současně na cestu a nemusí odvracet zrak. Jiní výrobci to řeší head-up displejem, ale ten byste u Peugeot hledali marně. Někteří řidiči si stěžují, že takové řešení jim nevyhovuje, protože na budíky nevidí.
Peugeot se toho ale vzdát nechce a v nové generaci 208 představil zbrusu novou generaci nazvanou i-Cockpit 3D. A ta se dostala i do 2008 (s výjimkou nejnižší výbavy Active). V Peugeotu si s tím opravdu vyhráli a na pohled to vypadá parádně. Umístění se sice nezměnilo, takže někteří řidiči na něj opět neuvidí, ale vypadá to mnohem lépe. Peugeot udělal několik vrstev, kombinující běžný displej a odrazovou plochu, která je před displejem. Některé informace zobrazuje „vpředu“, ty méně důležité pak „vzadu“. Potěšilo, že je toto řešení přehledné.
Poměrně divoce je tvarovaný středový panel, z něhož na vrchu vystupuje dotekový displej, prostřednictvím něhož se opět ovládá prakticky celé auto. Škoda, že to Peugeot neudělal podobně, jako třeba škodovka u octavie, kde alespoň klimatizace zůstává na displeji ve spodní liště pořád a není třeba při každé změně teploty přepínat.
Peugeot vybírá také velmi zajímavé umístění ovladačů pro vyhřívání sedadel. Zatímco 308 ho měla v odkládací přihrádce před řadící pákou, tak nová 2008 ho má ve středovém panelu vedle ovladačů na liště. Je schované úplně v rozích, navíc se řidiči může schovat i za volant a ovládání je dotekové.
Za volantem
Benzinové motory jsou v nabídce tři. Pokaždé jde o 1,2litrový tříválec, jehož výkonové spektrum se pohybuje od 100 koní, přes 130 koní až po 150 koní. Nejslabší motorizace je v nabídce výhradně s manuální převodovkou, ta nejvýkonnější s automatem a u té prostřední si můžete vybrat. V případě testovaného auta to byla prostřední motorizace se šestistupňovým manuálem.
Řazení si užívat nebudete, dráhy jsou vcelku dlouhé a pohyb páky v kulise není z nejpřesnějších, ale příplatek za automat, který by to vyřešil, je nemalých 50 tisíc korun. Jednotlivé rychlostní převody jsou ale dobře odstupňovány.
Motor na volnoběh decentně vibruje, ale jakmile se dostane do otáček, přestane. Jeho zvuk uslyšíte, ale nejde o typický tříválcový šicí stroj, nýbrž s trochou nadsázky o něco podobného, co předváděl sportovně laděný Volkswagen up! GTI. Projev motoru je totiž trochu brumlavý. Zátah mu nechybí, a to napříč celým otáčkoměrem, při rozjezdu je nicméně potřeba přidat více plynu, aby motor nechcípl. Spotřeba paliva se v rámci týdenního testování pohybovala mezi 6 a 7 l/100 km.
Zvláštně nastaven je ale podvozek. Ten je na kvalitní silnici poměrně houpavý. Tváří, ale i se chová komfortně, ale jakmile přijde nerovnost, od zadní nápravy se ozve rána a zadek se zvláštně zavlní. Na nekvalitní silnici s sebou auto od zadní nápravy škube. Velký vliv na tom ale jistě mají i 17″ kola, která má GT Line v základu. Rozhodně nedoporučujeme připlácet si za ještě větší 18″ disky.
Závěr
Peugeot 2008 ve své druhé generaci přijíždí hezčí a lépe vybavený. Vypadá zajímavě zvenku, ale i zevnitř, a navíc nabízí i celkem dost prostoru i pro čtyřčlennou rodinu. Poměrně pohodlně se čtveřice průměrně vzrostlých pasažérů posadí do interiéru a vzít s sebou může ještě 434 litrů zavazadel. Rozporuplné pocity přicházejí z podvozku, který je na kvalitní silnici příjemně komfortní, ale na nekvalitní silnici neklidný od zadní nápravy.
A cena? Český importér nastavil cenovku hodně zajímavě, vždyť základní cena na akčních 385 tisících korun, což je srovnatelná nabídka například s Renaultem Captur. To naopak nejlevnější Škoda Kamiq Ambition se 70kW tříválcem 1.0 TSI vyjde minimálně na 407 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,2008 1.2 PureTech 130 S&S GT Line
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,230 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,196 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 4.0 / 4.5
Emise CO2:,103 g/km
Objem nádrže:,44 litrů
Délka:,4300 mm
Šířka:,1770 mm
Výška:,1530 mm
Rozvor:,2605 mm
Provozní hmotnost:,1267 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 434 / 1467 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]