test-peugeot-5008-gt-20-bluehdi-180k-8at- (12)

Peugeot 5008 je větší a prostornější verzí modelu 3008. Nabízí navíc také možnost sedmi míst. Vyzkoušeli jsme model 5008 s nejvýkonnějším vznětovým motorem, který je nově spojen s novou osmistupňovou automatickou převodovkou.

Vzhled zapadá do rodiny Peugeot

Když se na Peugeot 3008 a 5008 podíváme z čelního pohledu, můžeme si všimnout, že auta vypadají prakticky stejně. Mají stejně tvarované nárazníky, stejné masky chladiče, ale hlavně (za příplatek) LED světlomety s dvěma čočkami a typickým vykrojením ve spodní části. Z bočního a zadního pohledu už se ale auta odlišují.

Zatímco 3008 může být pouze pětimístná, 5008 může nabídnout o další dvě místa navíc. S tím souvisí nejen celkově delší karoserie, ale také větší rozvor náprav i jinak tvarovaná střecha a celá zadní část auta. Tvar karoserie 5008 je spíše kombinací mezi crossoverem a MPV.

test-peugeot-5008-gt-20-bluehdi-180k-8at- (3)

Je praktický?

V prvních dvou řadách se prakticky nijak neliší ani interiéry. V obou případech je tu poměrně přehledná palubní deska s miniaturním volantem, ale i nová generace kapličky palubních přístrojů na vrchu palubní desky. I díky tomu peugeoty jako jedna z mála značek nevyužívají head-up displeje. Pocitově mi tady ale malý volant vadil víc než třeba v 308, protože 5008 je vážně obrovské auto. Objektivně s ním ale problém samozřejmě není.

Peugeot i-Cockpit, jak se kaplička přístrojů jmenuje, je tu už ve své druhé generaci. Je digitální a umí měnit zobrazení, k čemuž se používá tlačítko na volantu. A to je dobře, protože displej na středovém panelu je stále dotekový a stále neumí zobrazovat více věcí najednou. Abyste tomu rozuměli – pokud budete mít na středovém displeji navigaci, nemůžete si jednoduše zvýšit nebo snížit teplotu nebo si přepnout rádio. Musíte nejdříve mapu přepnout na rádio (klimatizaci, nastavení auta, …) a pak teprve řešit další nastavování. V tomto případě si ale můžete přepnout třeba navigaci do zobrazení do kapličky přístrojů a nechat si na středovém panelu klimatizaci.

Peugeoty 5008 jsou sedmimístné (6. a 7. sedadlo jsou stále spíše nouzová). Sedadla jsou ukryta pod podlahou zavazadlového prostoru a je s nimi vcelku jednoduchá manipulace. Pokud je opravdu nebudete potřebovat, dají se zcela vyjmout. Každé sedadlo váží přibližně 9 kg, není tedy nijak extrémně těžké a zvládne to i žena.

test-peugeot-5008-gt-20-bluehdi-180k-8at- (38)

Základní objem zavazadlového prostoru je 702 litrů, po odsunutí druhé řady sedadel  (každé ze tří samostatných sedadel se dá posouvat vpředu i vzad samostatně) zcela vpřed se dá zvětšit na 952 litrů. Pokud však třetí řadu sedadel vyjmete, kufr získá na výšce, protože v něm zbyde místo v podlaze po sedadlech. Objem se pak zvětší na 780, respektive 1060 litrů. Po sklopení opěradel sedadel v druhé řadě může 5008 nabídnout až téměř dva tisíce litrů objemu.

Za volantem

Nastupování do auta je díky jeho výšce docela jednoduché, posez je navíc vcelku vysoký, což spousta řidičů a hlavně řidiček jistě ocení. Maličký volant se dá nastavovat v poměrně velkém rozsahu ve dvou osách, takže nejen, že si ho lze nastavit do ideální polohy, ale také bez problémů uvidíte na “budíky”.

Zvykat si v modelech PSA musím pokaždé na to, že startovací tlačítko je třeba při startování na moment držet, nestačí ho pro jen stisknout. Cvik chtělo i zadávání dat do navigace, protože na displeji se sice zobrazí klávesnice, ale není “qwerty”, naopak jsou tu písmena podle abecedy. A kostrbatější je i vypínání systému Start/Stop. Pro to tady totiž není mechanické tlačítko, ale je potřeba se proklikat v menu.

test-peugeot-5008-gt-20-bluehdi-180k-8at- (20)

A jedeme!

Pod kapotou 5008 je stejný motor, který jsme měli chvíli předtím v Opelu Grandland X, jsme tedy zvědaví, jaké dojmy v nás zanechá. A už první metry prozrazují, že to bude lepší. Motor na pokyny plynového pedálu reaguje ochotněji, ačkoliv v DS 7 Crossback reagoval ještě ochotněji. S trochou nadsázky by se dalo říci, že tady už by se papírovým 180 koním dalo věřit, jakkoliv je reakce na sešlápnutí plynového pedálu poměrně mdlá. S tím ovšem bojují po zavedení nové normy Euro 6b od září i další výrobci

Motor je však poměrně tichý s převodovkou si dobře rozumí a není příliš náročný na palivo. V rámci týdenního testování jsme se se spotřebou paliva pohybovali mezi 7 a 8 litry na 100 ujetých kilometrů.

Příjemné nastavení má podvozek. S 18″ koly byl docela pohodlně a jistě nastavený, a to i přesto, že vzadu není nezávislé zavěšení obou náprav, ale vlečená náprava. Auto se při jízdě vcelku dost pohupuje a v zatáčkách se naklání, i tak ale nepůsobí nejistě a dokáže se i v zatáčkách pohybovat docela svižně. U testovaného auta jsem už nepozoroval ten neklid zádi, který mě trápil v prvním testu Peugeotu 5008. Líbí se mu ale spíše klidnější tempo. O to víc nechápu možnost aktivace sportovního režimu…

test-peugeot-5008-gt-20-bluehdi-180k-8at- (10)

Stejně jako menší Peugeot 3008 nebo již zmiňovaný Opel Grandland X si ani testovaný vůz nemůžete pořídit s pohonem všech kol. PSA ho prostě nenabízí, náhradou má být příplatkový systém nazvaný jako Grip Control. Ten pomocí otočného ovladače (všimnout si ho můžete na fotkách před řadící pákou vpravo) mění nastavení jednotlivých systémů auta – stabilizace, protiprokluzu, ABS, ale i reakce na plynový pedál.

Závěr a cena

I když je Peugeot 5008 GT v nabídce s tím nejvýkonnějším motorem, rozhodně nejde o žádný sportovně zaměřený model. Jeho naladění je komfortní a k žádné ostřejší jízdě ani nijak nesvádí. Potěšilo nás nastavení podvozku i jeho jistota, stejně jako velký vnitřní prostor a rozumná spotřeba paliva.

Pohled do ceníku prozradí, že verze GT se v základní výbavě jen tak tak vejde do jednoho milionu korun: 955 000 Kč s DPH. Nabídne za to ale výkonný vznětový motor spojený s novou osmistupňovou převodovkou.

+
Spotřeba paliva Zadávání destinace do navigace
Vnitřní prostor Startovací tlačítko je potřeba držet
Možnost trvalého vyjmutí třetí řady sedadel Absence pohonu všech kol
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 5008 GT
Motor: 2.0 BlueHDI 180 EAT8
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 130 kW/177 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.2 s
Maximální rychlost: 208 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3 / 4.7 / 4.9
Emise CO2: 129 g/km
Objem nádrže: 56 litrů
Délka: 4641 mm
Šířka: 1844 mm
Výška: 1646 mm
Rozvor: 2840 mm
Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 702 (780) / 1862 litrů
Ceník: ke stažení zde