DS 7 Crossback je vlastně prvním svébytným modelem značky DS Automobiles. Zatím to totiž byly původně Citroëny DS, které přišly o označení Citroën. A jaký tento vrcholný model nové francouzské značky pod křídly PSA je?

Luxus, výbava a styl

Na papíře nevypadá DS 7 Crossback vůbec špatně. Slušné technické údaje doplňuje bohata výbava, v níž nechybí noční vidění, které má i nový Peugeot 508, či kamera monitorující výmoly před autem, na něž mají reagovat adaptivní tlumiče a podobně. Mimochodem modelem DS 7 jezdí i francouzský prezident.

Na první pohled ale nejvíce zaujme designem, speciálně v oranžové barvě z fotek. V té vyniknou nejen tvary karoserie, ale i její velikost. Nechybí spousta chromu, velká maska chladiče označovaná jako “DS WINGS”, LED světlomety DS ACTIVE LED VISION vpředu (ty mají podle značky připomínat klenoty) a vzadu s technologií 3D Full LED či přiměřeně velká kola.

Podobně je tomu i v interiéru, který modely Peugeot nebo Citroën příliš nepřipomíná. V nabídce jsou přitom čtyři styly interiéru pojmenované Inspirace DS. Interiér vzdáleně navazuje (zejména ovládacími prvky) na Citroën DS5. Na rozdíl od něj sice nemá ovladače na střeše, ale na středovém panelu jsou ovladače, které vypadají velmi podobně. Ovládají se s nimi elektrická okna, ruční brzda, ale i jízdní režimy. A tady je oproti dosavadním modelům PSA další změna. Kromě sportovního, normálního a nejnovějšího ekologického režimu, je tady totiž i režim komfortní.

DS 7 Crossback si jede v interiéru vlastní linii. Vždyť i celá palubní deska vypadá úplně jinak, než na co jsme zvyklí. Velký 12″ dotekový displej doplňují dotekové plošky ovládající některé funkce v jeho spodní části. Všimnout si můžete i uprostřed umístěného rolleru, kterým se ovládá hlasitost multimédií. Oproti ostatním modelům PSA mají všechny ovladače plastický vzor (DS ho nazývá jako “gilošovaný vzor”), který má podpořit prémiovost automobilů DS. Přiznám se ale, že to je věc, která se mi nelíbí a připadá mi to jako drobný designový přešlap. Souhlasit se mnou ale samozřejmě nemusíte…

I palubní přístroje jsou digitální, stejně jako displej multimédií, mají i ony úhlopříčku velkou 12″. Mají pěknou grafiku a stejně jako například u Peugeotu 3008 můžete měnit zobrazení. I v tomto případě k tomu slouží tlačítko na volantu.

Pěkným detailem jsou i hodinky B.R.M. R180 na vrchu palubní desky. Ty jsou však pohledům při deaktivovaném motoru skryty, ukážou se až po nastartování. Je tu podobný systém, kterým třeba Jaguary otevírají své výdechy klimatizace.

Bude jezdit na benzin, naftu i s podporou elektřiny

Prodej bude zahájen s čtveřicí spalovacích motorů s výkony od 130 do 225 koní. V nabídce jsou dva vznětové (1.5 BlueHDi 130 k a 2.0 BlueHDI 180 k) a dva benzinové 1.6 THP s výkonem 180 nebo 225 koní. V nabídce jsou 8° automatické nebo manuální šestistupňové převodovky.

Zatímco všechny verze se spalovacími motory pohání výhradně přední náprava, je tu ještě jedna verze, která nabízí pohon všech kol. Tou je na letošním pařížském autosalonu představená verze DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Ta kombinuje spalovací motor 1.6 PureTech o výkonu 147 kW (spojený s 8° automatickou převodovkou) se dvěma elektromotory (každý s výkonem 80 kW). Jde o plug-in hybrid s celkovým výkonem kolem 300 koní a s možností externího dobíjení a kapacitou baterií 13,2 kWh. Dojezd na elektrický pohon je podle měřícího cyklu WLTP až 50 km při maximální rychlosti 135 km/h. 

A jak bude pohon všech kol fungovat? Žádný kardan byste tu nenašli, spalovací motor s jedním z elektromotorů bude pohánět přední kola a jak už možná tušíte, druhý elektromotor bude pohánět zadní kola. Je to tedy podobný systém, s nímž před lety přišel třeba Peugeot 508 RXH. Tohle auto jsme ale k prvním jízdám neměli…

První kilometry

Po otevření dveří se přede mnou ukázal velmi stylově vypadající interiér. Líbí se mi materiály, ale i kombinace barev. Posez je příjemně vyšší a v autě jsem si připadal vlastně příjemně. Vlastní grafika všech přístrojů navozuje pocit výjimečnosti. Chvíli jsem hledal startovací tlačítko, to je totiž nenápadně ukryto na vrchu palubní desky pod hodinkami.

Motor, 180koňový vznětový čtyřválec je po startu poměrně tichý. Potěšily mě jeho reakce, které byly ve srovnání se stejně výkonnými motory v Opelu Grandland X nebo Peugeotu 5008, které jsme testovali před nedávnem, o hodně lepší. Motor k tak velkému autu parádně sedí a je zcela dostatečný.

Jízda je poměrně komfortní. Je to i díky víceprvkové zadní nápravě, ale hlavně díky adaptivním tlumičům, které upravují chování jednotlivých kol na základě údajů z kamery za čelním sklem (má dosah až 25 metrů) snímající silnici před autem. Značka ho nazývá jako DS Active Scan Suspension (funguje do 130 km/h a nefunguje ve tmě). Není to sice tak pohodlné jako hydropneumatický podvozek, který PSA s odchodem modelu C5 opouští, ale celkově je DS 7 Crossback velmi pohodlným autem, jehož jízda je příjemně plavná.

Na druhé straně by si ale auto, které cílí i na opravdu prémiové modely, zasloužilo ještě trochu jemnější reakce. Nejvíce mi vadilo cuknutí při velmi pomalém dobrzďování do křižovatky, kdy už auto skoro zastavuje. Převodovka ho nenechá klouzat na měniči, ale zastaví. Je to z mé strany ale možná už hnidopišství.

Za volantem jsme strávili jen pár minut a ujeli pár kilometrů, na obsáhlejší dojmy si musíme počkat až do klasického redakčního testu.

Prodej a cena

Značka DS Automobiles se v Česku teprve zabydluje, ale tím, že jde o plnohodnotnou značku v portfoliu PSA, bude muset ujít dlouhou cestu. Prodej (a ani servis) modelů DS totiž nebude probíhat v dosavadních showroomech, ale budou vytvořeny showroomy zcela nové. Budou to tzv. DS Store. Ten první se právě dokončuje na Praze 9. Jinde, než v Praze si tak v nejbližší době nový model DS nekoupíte. Všichni prodejci budou muset absolvovat speciální prodejní školení přímo v Paříži.

Trochu mírnější to bude co se servisu týká. Ten budou moci provádět i současní dealeři modelů Citroën. Nebude to ale samozřejmě jen tak. Například aktuální diagnostické přístroje, které se používají na řídící jednotky modelů “DS-Citroën” nebudou s novými DS komunikovat. Stejně tak bude muset být personál speciálně proškolen.

V rámci servisu to ale nebude takový problém, protože DS Automobiles bude nové DS 7 Crossback prodávat s předplaceným servisem na 5 let. Pokud jste tedy z Ostravy a budete potřebovat své DS na servis, zvednete telefon, provedete objednávku a o vše bude postaráno. Auto si u vás servis vyzvedne, odveze si ho, provede servis a pak ho zase přiveze. Jde o službu “DS Valet”.

A cena? Tu zveřejnilo české zastoupení dnes. Ceník startuje na 895 tisíc Kč s výbavou Performance line, pokračuje cenou 1 015 000 Kč za verzi So Chic a vrcholná verze vyjde na 1 165 000 Kč ve verzi Grand Chic. V rámci pořízení vozu je služba “Free Drive”, která zahnruje servisní balíček na 5 let nebo 100 000 kilometrů zdarma, a to včetně výměny (běžně) opotřebených dílů.