Citroen DS5 je vlajkovou lodí řady DS a i z tohoto důvodu jsme neodolali využít nabídky na otestování její hybridní verze. Pohon je vlastně totožný s Peugeotem 508 RXH, tedy naftový dvoulitr pod přední kapotou pohánějící přední kola a elektromotor vzadu pohánějící ta zadní. Díky tomu jde o auto s pohonem všech kol, přesně jak naznačuje kompletní označení vozu: Citroën DS5 Hybrid4.

test-citroen-ds5-hybrid4-P1

Je zcela jasné, že u modelů DS, ať už jde o nejmenší DS3, větší DS4 nebo právě největší DS5, hraje prim design a kvalita zpracování. Vnější design DS5 se nedá nijak „zaškatulkovat“. Je  to kombi? Hatchback? „Pětidveřové kupé“? Je to asi kombinace toho všeho. Karoserie je doplněna mnoha kudrlinkami a linkami, chromovými díly karoserie, ale vše spolu ladí a nepůsobí nijak rušivě. Zkrátka, buď se vám auto bude líbit a nebo ne. Nic mezi tím asi neexistuje.

O trochu horší je to však v interiéru. Ačkoliv je vyroben z kvalitních materiálů, vše spolu perfektně lícuje a vypadá prostě dobře, zapomněli designéři na odkládací prostory. Objemný středový tunel v sobě ukrývá jen mělký popelník a hlubokou loketní opěrku, ale pokud si budete chtít někam odložit telefon nebo kelímek s horkou kávou, máte smůlu. Na nápoje jsou odkládací přihrádky pouze ve dveřích, až s jeden-a-půl-litrovou PET lahví tedy problém nebude.

V interiéru si budete připadat malinko stísněně. Díky ovladačům umístěným nejen na středovém tunelu, ale i na stropě – resp. na konzoli uprostřed stropu – či head-up displeji, si můžete připadat jako pilot stíhačky. Kromě ovladačů panoramatické střechy (řidič a spolujezdec zvlášť + zadní část zvlášť) a nastavení head-up displeje jsou ve stropu ještě dvě přihrádky na drobnosti – vejdou se tam třeba žvýkačky… 🙂

Trochu nepříjemné je také umístění vnitřního zpětného zrcátka, které je díky dělenému zadnímu oknu hodně nízko. Řidiči vyšších postav tak budou mít ztížený výhled šikmo vpravo vpřed. A ani výhled dozadu není ideálníAle co, my mu to za ten design odpustíme. 🙂

test-citroen-ds5-hybrid4-p2

Je škoda, že i když jde o největší a nejluxusnější z modelů DS, nevychází z největšího modelu C5, ale z menší C4. Podvozek se tedy musí spokojit s klasickými tlumiči a pružinami (nejde ani připlatit) a posádka si tak nemůže užívat plavné a pohodlné jízdy podvozku Hydractive III. K celkovému pojetí sportovně se tvářící karoserie s dvojicí výfukových koncovek hrdě vykukujících z rohů nárazníku se nakonec k autu i ten tvrdý sportovní podvozek hodí…

Přečtěte si také:  Hyundai se alternativním pohonům věnuje už 30 let. Od hybridních pohonů došel až k vodíkovým palivovým článkům

Jenže pak je tady jízda. Samotný motor 2,0 HDi o výkonu 120 kW/163 koní a s točivým momentem 300 Nm pohání přední kola, zadní kola pohání elektromotor o výkonu až 27 kW (v režimu Sport, standartně jen 11 kW) a s točivým momentem 200 Nm. V součtu tak celkový výkon auta (podle automobilky) může kumulovaně dosáhnout až 200 koní.

Je jen a jen na vás, jak s autem pojedete. Díky otočnému ovladači vedle miniaturní řadící páky si můžete vybrat buď automatický (AUTO) režim, kdy vše (připojení i odpojení elektromotoru nebo deaktivaci spalovacího motoru) necháte na řídící jednotce, režim ZEV (Zero Emission Vehicle), který nastaví auto výhradně na pohon elektromotorem (pokud rychlost nepřesáhne 60 km/h nebo nesešlápnete plynový pedál více), pro závodníky je tu volba Sport a pro zimní počasí by se mohl hodit režim „stálé“ čtyřkolky (4WD).

Při klidné jízdě probíhá připojení i odpojení spalovacího motoru k elektromotoru téměř neznatelně, ale pokud budete potřebovat rychlý rozjezd, přihlásí se ke slovu robotizovaná převodovka. Ta při přeřazování s celým autem nepříjemně cukne. Škoda, protože to je, podle mě, nejslabší článek auta. Řešení je ale celkem jednoduché – jezdit klidně, na spotřebu a užívat si elektromotoru.

test-citroen-ds5-hybrid4-P3

Tok energií, ať už elektrické nebo z naftového motoru, můžete sledovat na velkém displeji navigace (rádia) nebo na malém v budíkách. Vždy tak s naprostou jistotou víte, jaký motor vás právě pohání nebo kolik energie zbývá v baterii elektromotoru.

Hybridy rozhodně nejsou na to, aby se s nimi jezdilo stylem brzda-plyn, ale vyžadují klidnou jízdu, pozvolnou akceleraci a předvídavý jízdní styl a Citroën DS5 Hybrid4 rozhodně není výjimkou. Když budete tento jízdní styl dodržovat, dá se po městě jezdit klidně (s využíváním rekuperace a elektromotoru) do 5,5 litru, mimo město si přibližně litr (klidně i o trochu více, podle toho jak máte těžkou pravou nohu) přidejte. Výrobce sice slibuje hodnoty 3,8 l/100 km ve městě, 4,0 l/100 km mimo město a 3,9 l/100 km v kombinovaném režimu, ale ani přiblížit se těmto hodnotám se mi prostě nepovedlo.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 308 SW GT Line 1,5 BlueHDI 130: jak moc je praktický? (2020)

Hybrid4 je poměrně drahý. Základní cena je u výbavy Style 1,024 milionu Kč, v testovaném Sportu ještě o dalších 100 tisíc Kč více. Za to však dostanete perfektně řemeslně zpracované auto s kvalitními materiály, za nímž se otočí nejeden chodec či spolujezdec. Je tedy jen na vás, zda chcete to nejlepší z nabídky a nebo se spokojíte s obyčejnější naftou, k níž dostanete horší zadní nápravu a (sice o málo, ale přece) vyšší spotřebu… Škoda, že v České republice neexistují nějaké pobídky na hybridy a elektromobily od státu, to by bylo rozhodování opět o něco jednodušší… Co vy na to? Jdete do hybrida? 🙂

Kompletní ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-