Citroën C5 Cross Tourer je na první pohled od běžné C5 vlastně téměř k nerozeznání, a to ačkoliv má několik “outdoorových” doplňků karoserie jako jsou plastové lemy blatníků, lesklé kovové kryty zrcátek či stříbrné plastové ochranné kryty nárazníků. Změny jsou veskrze decentní, ale celkový vzhled auta pozmění k lepšímu a udělají z něj ještě většího fešáka.

citroen-c5-crosstourer-p1

Jenže designovými změnami to vlastně končí, technika je stejná jako u běžné verze cé-pětky, vlastní pohon všech kol totiž tahle francouzská automobilka v nabídce nemá – převlečené Mitsubishi ASX do kabátu Citroenu C4 Aircross nebo hybridní DS5 nelze počítat. Na druhou stranu, kolik lidí a jak často čtyřkolku opravdu potřebuje?

“Terénní” změny pod slušivým kabátem se tak musí spokojit pouze s funkcí Intelligent Traction Control usnadňující jízdu bez ohledu na stav vozovky, tedy i na sněhu a blátě, či s novým nastavením hydropneumatického podvozku Hydractive III+, který drží Cross Tourer do 70 km/h o 15 mm výše než běžnou verzi, po překročení této rychlosti se na výšku běžné C5 sníží. Zlepší to nejen ovladatelnost, ale sníží to i spotřebu paliva. Pokud byste přece jen potřebovali přejet nějakou výraznější nerovnost, můžete si podvozek zvednout o dalších 6 cm (do 10 km/h) nebo o 4 cm (do 40 km/h). Ale můžete si ho také snížit.

Podvozek jako takový je zdaleka tím nejlepším na celém autě. Citroën C5 staví pohodlí nad vše ostatní a jde tím tak trochu proti dnešnímu proudu. Je to jediné auto z nabídky Citroënu, kterému podobný systém odpružení zůstal (C6 už se nevyrábí a modely DS jsou “sportovní”). To, jak se pohupuje nad asfaltem a žehlí nerovnosti, je neskutečné. Rozhodí ho jen krátké hluboké nerovnosti jako jsou propadlé kanály a podobně.

citroen-c5-crosstourer-hydractive-animation

Cé-pětka se řídí úplně jinak než všechna ostatní dnešní auta. Jízdní vlastnosti jsou zcela rozdílné, auto se pohupuje, naklání a nad silnicí se spíše jan tak vznáší, ale právě tohle chování dokáže za volantem zklidnit i toho největšího cholerika. Auto působí těžkopádně, což při hmotnosti 1,8 tuny není zase až tak zvláštní, v zatáčce je nedotáčivé a ostrá jízda se mu nelíbí.

Posaďte se do interiéru, zavřete za sebou dveře, zasuňte do zapalování klíč (ošklivý, starý, nemoderní), otočte s ním (bezklíčkové ovládání vozu není k dispozici ani za příplatek) a probuďte k životu motor. Slyšíte? Ne? Interiér je totiž perfektně odhlučněn. Pod přední kapotou testovaného auta byla silnější ze dvou (pro CrossTourer) nabízených naftových motorizací: 2,2 HDI o výkonu 150 kW/204 koní a se 450 Nm točivého momentu. Síly má motor na rozdávání, ale využívat ji příliš nebudete. Bude to spíše o pocitu, že když na “to” šlápnete, auto vystřelí.

Motor byl v našem případě spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Ta je “ze staré školy”, s hydrodynamickým měničem točivého momentu a s možností sekvenčního ručního řazení (nemá pádla, jen voličem převodovky). Díky této převodovce se však spotřeba paliva ve městě dokáže vyšplhat klidně až k devítilitrové hodnotě, mimo město umí spadnout klidně k šesti. My jsme s autem vyrazili za sluníčkem na jih, po návratu svítila na palubním počítači cifra 6,2 l/100 km. Cesta měřila více než 2 500 km, zahrnovala zejména dálniční provoz na hranici povolených rychlostních limitů a tamější popojíždění po okreskách občas trochu nad limity.

citroen-c5-crosstourer-p3

Citroën C5 CrossTourer je kus auta. Délka přes 4,8 metru a šířka téměř 1,9 metru slibuje, že by mohlo být v interiéru dost místa. A skutečně tomu tak je. Přední sedadla jsou spíše taková křesla, která v nejvyšší výbavě nabízejí nejen vyhřívání, ale pro řidiče také masáž. Pohodlně se běžně vzrostlí jedinci posadí i na sedadla zadní. Jako výrazný nedostatek nemohu nezmínit opravdový nedostatek odkládacích prostor – telefon nebo peněženku není kam odložit, láhev s vodou musíte hodit ke spolujezdci na zem a horké kafe musíte držet v ruce.

Na první pohled působí nešťastne i změť tlačítek na středovém panelu i na volantu s pevným, neotáčejícím se středem. Nejvíc matoucí je ovládání hlasitosti rádia na středovém panelu, jež se neovládá kolečkem, ale na kolibkovém přepínači vlevo od něj. Také tlačítko výstražných blinkrů téměř před spolujezdcem by si zasloužilo lepší místo.

Na Citroënu C5 je vidět jeho věk. Drobné nedostatky, které se dnes již nenosí, archaický klíč a interiér však přebije pohodlná houpavá jízda. A potěšit by mohl také pohled do ceníku, který prozradí, že C5 se dá aktuálně pořídit už lehce nad půl milionu Kč. Odpružení Hydractive III+ je v základu pro všechny verze, není k dispozici jen ve výbavě Tendance pro motory 1.6 HDi 115 MAN a 2.0 HDi 140 se šestistupňovým manuálem.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C5 CrossTourer
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 179 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední kola
Výkon: 150 kW/204 koní v 3 500 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 225 km/h
Převodovka: automatická šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.2 / 4.9 / 6.1
Délka: 4 829 mm
Šířka: 1 860 mm
Výška: 1 491 mm
Rozvor: 2 815 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 767 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 / 1462 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady