Vymysleli ji v Německu, má ale francouzskou techniku a vyrábí se ve Španělsku. Aby taky ne, když je pod ní podepsaný celoevropský koncern PSA. Nová Corsa je totální novinka – od základu čerstvé mini, dítko akvizice automobilky Opel od amerických General Motors. Jak jezdí se stokoňovou benzinovou dvanáctistovkou?
Začali od nuly
Opel má za sebou slušně turbulentní dvě dekády. Sté výročí založení oslavil dobou temna – od přelomu milénia nevydělával, přičemž vysoké výrobní náklady i posléze finanční krize dostaly rüsselsheimskou automobilku do obrovských problémů. Spása přišla teprve s Carlosem Tavaresem z PSA, který před třemi lety předal americkým vlastníkům z GM 57 miliard korun a už loni byl Opel v zisku.
Tahle mohutná akvizice (s očividně úspěšným koncem) nezůstala jen u podpisů ve smlouvách, PSA začalo měnit opely k obrazu svému. Nejviditelněji se to projevilo na nové generaci Corsy. Francouzi stopli dosavadní vývoj v Německu a po letech práce se začalo od nuly. Tabula rasa, nepopsaná deska. Malému hatchbacku, soupeři české Fabie, sice už táhne pomalu na čtyřicítku, vůbec poprvé je ale pod německým designem skrytá kompletně francouzská technika.
Z Corsy se stalo de facto dvojče Peugeotu 208. Je to pochopitelně vděčný byznysový model, kdy koncern ušetří a zefektivní práci s jedinou, byť výraznou daní – auta se sice liší zevnějškem, technické srdce ale mají totožné. Navíc Corsa se tak snadno dostala k elektrickému know-how. Jak se dočtete v ostrovních The Irish Times, francouzská náruč prostě pomohla německému supermini dosáhnout nových výšek. Co to znamená v praxi?
Jízdně příjemné překvapení
Už jsme to nedávno psali v testu silnější benzinové verze téhož testovaného modelu, Corsa využívá modulární platformu CMP, díky čemuž mohli konstruktéři vystavět na podvozku větší, než ve které se vozili pasažéři páté, ještě plně německé generace Corsy. A zároveň se díky francouzsko-německé spolupráci podařilo notně snížit hmotnost automobilu – má jen tunu.
V kombinaci s lehce tvrdším podvozkem a přesným řízením vás Corsa překvapí svou agilností, hravostí a zápalem. Na obtíž překvapivě není městský benzinový tříválec 1,2 Turbo o výkonu 74 kW (má papírových 100 koní, 205 Nm), reakce motoru je na parametry jednotky výtečná, a když hatchback popíchnete, jeho krocení vás bude bavit, byť má jen tříválec.
Ve vyšších otáčkách kolem 3000 si všimnete, že tříhrnek píská, jako kdyby si někdo o patro nad vámi v paneláku fénoval vlasy. Odhlučněná je ale Corsa jinak fantasticky, vnímaný komfort z jízdy je pro sportovněji založeného člověka na perfektní úrovni. Auto je hbité, reakce na volantu dobré, benzinová dvanáctka jde velmi snadno do otáček. Vezme si za svižnější svezení šest a půl litru, s klidnou nohou umí být ale mimo město o litr, litr a půl úspornější.
Motor je spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou, řazení není z nejpřesnějších, a tak pokud můžete, připlaťte si 50 tisíc za osmistupňový automat. V akci vás pak auto bude stát pořád snesitelných 440 tisíc, se vším všudy. 130koňový zážehový motor je pak ve výbavě GS Line o dalších 20 tisíc dražší, nejslabší 75koňovou verzi seženete v základu za 300 tisíc.
Uvnitř klasická, až fádní
Corsa přináší oproti kolegovi ze stáje Peugeotu o něco hezčí řidičský zážitek, na 208 ale ztrácí uvnitř. Interiér je přinejmenším fádní, na první pohled letitý a plný čiré německé reminiscence. To aby se nezapomnělo, kde má tohle auto kořeny. Je to trochu škoda, zvlášť když svou kvalitou nepřesvědčí ani použité materiály nebo nedodělky, jako příliš malé odkladiště na mobil, kam se větší smartphony prostě nevejdou.
Místo vzadu je zase na velkorysé poměry vpředu a nijak špatný objem zavazadelníku (309 litrů) limitující. A špatně se do něj leze, na to už upozornilo několik novinářů. Holt i přes mezigenerační zvětšení ve všech rozměrech vyjma výšky není nová Corsa nafukovací.
Jsou tu ale i plusy – kde jinde byste třeba našli tak gigantické podsedáky jako v Corse? Červená linka protínající palubku je také fajn doplňkem a tenký, objemný volant zase opticky krásně obepíná kapličku s přístroji, na kterou je na rozdíl od peugeotích modelů vidět. Je taky fajn, že u sedmipalcového displeje multimediálního systému zůstal alespoň otočný ovladač hlasitosti.
Něco za něco. Klasika navíc mnoha řidičům prostě vyhovuje. Opel navíc dokazuje, že interiér auto nedělá – tohle auto by se francouzsko-německému tandemu povedlo, i kdyby měl řidič před sebou volant zapíchnutý do krabice od bot. Corsa je velmi milým překvapením první půlky letošního roku.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Corsa GS Line
Motor:, 1.2 Turbo 100k
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,74 kW/100 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,205 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,194 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 3.8 / 4.3
Emise CO2:,95 g/km
Objem nádrže:,44 litrů
Délka:,4060 mm
Šířka:,1765 mm
Výška:,1433 mm
Rozvor:,2538 mm
Provozní hmotnost:,1090 kg
Objem zavazadlového prostoru:,309 / 1081 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]