Psal se rok 2006, kdy Mercedes-Benz představil konkurenci pro tehdy obrovské SUV Audi Q7. Zrodil se Mercedes-Benz GL, který dnes známe jako GLS. O dalších 6 let později přijela druhá generace, na kterou jsme se podívali v testu ojetiny.
Obrovské auto i dnes
Mercedes-Benz GL bylo to nejlepší, co bylo možné si v případě SUV u německé značky koupit. Bylo to takové zvýšené eSko, které nabízelo nejen velkorysý prostor, ale také opravdové pohodlí a spoustu moderních technologií, které se do běžných modelů dostávaly až o několik let později.
Bylo to obrovské auto, když přišlo a velké je i dnes. Vždyť na délku měří 513 centimetrů, široké je 193 centimetrů bez vnějších zpětných zrcátek a vysoké je 185 centimetrů. A působivou hodnotu má i rozvor náprav, který činí 308 cm před faceliftem a 310 cm po faceliftu. Současná třetí generace je samozřejmě ještě větší, ale zase tak velké rozdíly to nejsou. Na délku novému GLS naměříme 521 centimetrů na délku, 196 centimetrů na šířku bez zrcátek, na má 182 centimetrů a rozvor náprav činí 314 centimetrů.
Vždy šlo o pětidveřové SUV s možností pětimístného nebo sedmimístného interiéru, přičemž ve všech třech řadách sedadel je pro průměrně vzrostlého Evropana dostatek prostoru. Šesté a sedmé sedadlo je tradičně schované v podlaze zavazadlového prostoru a vyklápí se elektricky (příplatková výbava). U testovaného auta se bohužel vyklápělo pouze levé sedadlo, u toho pravého sice motorek běžel, byl slyšet, ale sedadlo zůstávalo v podlaze. A pokud zůstanou v podlaze obě, můžete do kufru naložit až 680 litrů nákladu. Pokud byste sklopili i druhou řadu sedadel, pak vznikne prostor o objemu až 2300 litrů! Naopak, pokud byste jeli v sedmi, naložit byste mohli 295 litrů zavazadel.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
Vnější rozměry se projevují i na hmotnosti, která sice mezigeneračně spadla skoro o metrák, ale i tak před námi stojí auto, které má v testované specifikaci s řidičem přes dvě a půl tuny. A to rozhodně není málo, což se nakonec projeví i na dynamice. O tom ale až později.
Šestiválce a osmiválce
Pod kapotou Mercedes-Benzu GL se mohly objevit naftový šestiválcový motor (na rozdíl od první generace už tu nebyl naftový osmiválec) anebo benzinové motory s šesti a s osmi válci. Pokud jste byli fajnšmekři a chtěli něco opravdu speciálního, sáhnout jste mohli i po plnotučné verzi AMG. Na úplném vrcholu nabídky bylo totiž GL 63 AMG s přeplňovaným vidlicovým osmiválcem s objemem 5,5 litru o výkonu 558 koní a s točivým momentem 760 Nm.
Tuhle verzi tady ale nemáme, my tu máme opačné spektrum nabídky. Testovaný bílý kousek poháněl naftový vidlicový šestiválec s označením GL 350 BlueTec 4MATIC. Jde o třílitrový naftový šestiválec s přeplňováním turbodmychadlem. Naladěn je na 190 kW/258 koní a maximum točivého momentu je 620 Nm. Auto s ním dokázalo zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost byla 220 km/h.
Hned po startu potěší, jak je motor odhlučnění a v kabině skoro ani není poznat, že je nastartovaný. Zvukový komfort se nijak zvlášť nepromění ani při klidné jízdě. V Mercedes-Benzu GL jste totiž i po 10 letech, co byl tento konkrétní kus poprvé zaregistrován, téměř izolovaní od okolního světa. Automobilce se podařilo dobře odhlučnit nejen motor, ale také podvozek i aerodynamický hluk. Pokud ale mluvíme o odhlučnění podvozku, je třeba dodat, že testovaný kus má najeto přes dvě stě tisíc kilometrů a od pravého zadního kola se po přejetí větší nerovnosti v nižších rychlostech občas ozvala tupá rána. Nebyla to ovšem taková rána, jako kdyby byly zničené silentbloky na ramenech a podobně, ale spíše jako když si uložení vzduchového měchu už nedokáže poradit s obrovskými 21″ koly.
Mercedes-Benz GL je totiž standardně vybaven adaptivním vzduchovým odpružením na všech čtyřech kolech, což mu na kvalitních silnicích dává specifické jízdní chování. Jako řidič jsem ho často vnímal tak, že nemusím nikam pospíchat a v tiché kabině se mohu kochat krajinou. Auto je obrovské i od volantu a na silnici se pohupuje jako velká loď na moři. Jakmile však přišla horší silnice, bylo cítit, že jedna dvacítky sice skvěle vypadají, ale i něco váží. Auto se na větších krátkých příčných nerovnostech otřáslo a pokud byly v zatáčce, zvláštně se zavlnilo. Je to ale specifická a typická vlastnost vzduchových podvozků.
Dynamika auta není špatná, ale musíte nechat motor, aby se pořádně nadechl, protože musí rozpohybovat kus masy. Sedmistupňová automatická převodovka 7G-tronic Plus podřadí, vytočí motor do otáček, auto se pak zakloní a nahrbí a začne zrychlovat. Velikost, komfortní podvozek i odhlučnění kabiny sice zrychlování pocitově maskuje, ale čísla na rychloměru se mění docela rychle. Přesto je znát, že tady lehká nadváha je. Při dlouhých trasách po dálnici (a je jedno, jestli pojedete sto nebo sto padesát) je tohle auto ale naprosto skvělé. Přesto však i v zatáčkách mohlo tohle auto překvapit, to zejména v případě, pokud si první majitel při konfiguraci auta zaškrtl prvek s názvem Active Curve za necelých sto tisíc. Pod tímto souslovím se totiž schovávaly aktivní stabilizátory.
Co se týká výbavy, je to ta doba, kdy asistenty pomáhaly, ale vlastně neotravovaly tak jako dnes. Už tehdy měl Mercedes-Benz hlídání jízdních pruhů. Byla to ovšem pouze informativní funkce, která, když auto přejelo dělicí čáru, zavibrovalo do volantů. Systém Start/Stop se vypíná jednoduše jediným fyzickým tlačítkem (Eco) na středovém panelu a pokud jste chtěli, mohli jste mít za příplatek adaptivní tempomat. Žádné aktivní brzdění, upozorňování na překročení rychlosti, peroucí se volant s řidičem při vyhýbacím manévru a přejetí pruhu a podobně.
Odpovídá to také spotřebě paliva. Dobrou zprávou je, že rozhodně nebudete muset tankovat úplně často, protože nádrž je tu vážně obrovská. Její objem je 100 litrů. I při klidnější jízdě počítejte s tím, že se pod 10 l/100 km jen tak nedostanete. Naopak se při běžné jízdě prakticky nedostanete nad 12 l/100 km. Mimochodem, kromě nafty už tady budete muset čas od času doplňovat i nádržku na AdBlue.
Za příplatek i v klidu mimo silnici
Jakkoliv je Mercedes-Benz GL spíše autem na dlouhé přesuny po silnici, můžete si jej příplatkovým paketem On & Off road dovybavit i pro cesty na silnici. Pokud auto tento paket má, pak má zakrytovaný podvozek, aby byly chráněny všechny důležité části a při jízdě mimo silnici je jen tak nezničil například kámen nebo větev, ale také uzávěrku středového diferenciálu. Uzávěrku předního a zadního diferenciálu ovšem auto i tak mít nebude, tu budou simulovat pouze brzdy, které budou přibrzďovat prokluzující kola.
Při jízdě mimo silnici pak využijete i vzduchový podvozek, protože díky němu se dá jednoduše měnit světlá výška. A vězte, že auto můžete zvednout opravdu o hodně. Světlá výška se totiž dá zvětšit až na 307 milimetrů a můžete projet až 60 cm vysokou vodou, aniž by se autu něco stalo. Čekali byste to?
Servis může být opravdu drahý
Pokud si takové auto koupíte jako nové, dá se předpokládat, že nákladné opravy vás minou, případně vás alespoň nezruinují. Jenže tím, jak auta stárnou a kilometry jim přibývají, součástky se opotřebovávají a auto tak začne vyžadovat investice. V případě luxusních ojetin, které nové stály několik milionů (modely GL se prakticky nedostaly pod dva miliony), je potřeba počítat s tím, že náklady nebudou jako na běžnou oktávku.
A na co byste si měli dát při koupit První modely Mercedes-Benzu GL mohly mít problémy se zatékáním do interiéru kolem panoramatické skleněné střechy, někdy je trápily i elektrické závady a také některé drobné konstrukční chyby. Na některé naftové modely z let 2014 až 2015 byly vyhlášeny svolávací akci na možné úniky paliva. Svolávací akce byly také na možné problémy s brzdami v případě ESP anebo s bezpečnostními pásy ve druhé řadě sedadel, které nemusely mít správně dotažené šrouby na upevnění do karoserie.
U všech verzí je důležité měnit včas olej a dodržovat správnou specifikaci. Pokud se to neděje, speciálně u benzinových osmiválců by mohla být porušena krycí vnitřní vrstva válců a to by mohlo znamenat nutnost nákladné opravy motoru. Naftové šestiválcové motory bývají zpravidla spolehlivé, zlobit mohou ovšem vstřikovače nafty, tím spíše, pokud původní majitel netankoval kvalitní naftu.
Testované auto mělo vedenou servisní knihu z autorizovaného servisu Mercedes-Benz a až na výše zmíněné dvě chyby (nevyklápějící se jedno sedadlo ve třetí řadě a hlučnější uložení PZ kola) se zdálo být v perfektním stavu. Dokonce ani zvenku byste nenašli příliš poškození. Výjimkou je zespodu odřený přední nárazník, několik opravdu velmi drobných škrábanců na karoserii a zboku drobně poškozená levá zadní pneumatika.
Závěr a cena
10 let starý ojetý Mercedes-Benz GL je autem, které překvapí i ve srovnání s těmi nejnovějšími. Bude nabízet zpravidla poměrně bohatou výbavu, protože první majitelé na ní – speciálně pokud bylo auto koupeno jako nové u nás – nešetřili. Jde o auto, které už je úplně a zcela moderní, přesto nemá ty otravné asistenty a pípáky, které mají současná auta. A navíc pořád dobře vypadá a pohodlně jezdí.
Protože jde o prémiové auto, navíc to nejlepší, které Mercedes-Benz nabízel, jeho provozní náklady nejsou z nejnižších. A to nejde o více než 10litrovou spotřebu nafty, ale spíše o předepsané servisní prohlídky a nedej bože, pokud se něco rozbije. Vždyť jen za brzdy zaplatíte několik desítek tisíc korun a třeba jen pořídit nové 21″ pneumatiky znamená poměrně dost peněz. Na druhou stranu za nejlevnější „no name“ pneumatiku v rozměru 295/40 R21 dáte tři tisíce, za ty premiové ale minimálně šest a půl tisíce.
A na kolik tohle auto vyjde? Testovaný Mercedes-Benz jsme si půjčili z autobazaru AAA Auto. Jde o kus z roku 2014, který má najeto něco přes 211 tisíc kilometrů a aktuálně je na prodej za 715 tisíc korun. Výhodou je, že na něj lze uplatnit odpočet DPH ve výši 124 091 Kč. Tohle auto navíc mělo i hodně zajímavého minulého majitele, byl to známý český fotbalista.
Technické údaje: Mercedes-Benz GL 350 Bluetec 4MATIC (2014)
- Motor: naftový, V6, 2987 cm³, přeplňovaný turbodmychadlem
- Výkon: 190 kW/258 koní při 3600 ot./min
- Točivý moment: 620 Nm při 1600 – 2400 ot./min
- Převodovka: automatická 7stupňová (7G-Tronic Plus)
- Pohon: všech čtyř kol (4Matic)
- Maximální rychlost: 236 km/h
- Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 sekundy
- Objem palivové nádrže: 100 litrů
- Pohotovostní hmotnost: 2355 kg
Není to nástupce Q7, ale konkutent .
Ajaj, díky za upozornění. Šotek se tam vloudil. Opravili jsme si.