Test ojetiny Mercedes-Benz S 320 CDI 4Matic (2008)

Reklamace skryté vady u ojetiny je běh na dlouhou trať s nejistým výsledkem. Někdy pomůže jen právník

Autor: Anina Russová - Zdroj: Cebia - Foto: Pavel Srp - 24. 1. 2024


Koupit ojetinu se zdá na první pohled, jako něco naprosto samozřejmého, ale tento úkon dokáže pěkně potrápit. Už jen samotný výběr ojetiny je očistec a když už nějakou vyberete, může se snadno stát, že se po týdnu nebo měsíci užívání objeví závada. Co s tím?

Máte vlastně jen dvě možnosti. První znamená, že vše opravíte za své a s nikým se nebudete chtít dohadovat. Druhou možností je pokusit se auto reklamovat u prodávajícího. V takovém případě se ale připravte, že to nebude nic lehkého a rozhodně nemusí být vyřešeno za týden.

Pevné nervy

Už při prodeji je každý prodávající povinen kupujícího upozornit na všechny závady, které auto má. Ideální je mít je všechny podrobně vypsané také ve smlouvě. Platí, že pokud se závada objeví do 12 měsíců po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak.

„Za skryté vady je možné uplatnit u prodávajícího toto právo z odpovědnosti nejpozději do 24 měsíců po převzetí ojetého vozidla kupujícím. Prodávající může tuto dobu po dohodě s kupujícím zkrátit, nikoli však méně než na 12 měsíců,“ vysvětluje Cebia.

Může se také stát, že se závada projeví později, ale v takovém případě je důkazní břemeno toho, že jde o skrytý problém, na kupci. A pamatujte, že prodejce nijak neodpovídá na za vady způsobené používáním nebo běžným opotřebením věci. Pokud se vám tedy zadře motor, protože jste ojel nejen neměnili, ale ani nekontrolovali, je to váš problém, nikoliv skrytá závada.

„První majitel“ je zaklínadlo, které u ojetin nemusí být vždy pravda

Závadu neodstraňujte

Specialisté z Cebie upozorňují, že pokud chcete závadu u prodejce reklamovat, musíte auto nechat v takovém stavu, v jakém bylo, když se projevila. To znamená, že auto nesmíte nechat opravit! Pokud byste to udělali, nemáte následně žádný nárok na uplatňování reklamace. Servis ale navštivte, rozhodně se vám bude hodit jeho odborné vyjádření k závadám jako podklad pro reklamaci.

„Pokud hodláte závadu opravdu reklamovat, musíte svůj nárok nejdříve písemně uplatnit u prodávajícího. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je prodávající povinen sepsat reklamační protokol. Na tom je třeba trvat. Jednu kopii si vezměte, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace,“ vysvětluje Cebia.

Pamatujte ale, že prodávající vás s reklamací může odmítnout! V takovém případě vám nezbyte nic jiného než si vzít právníka. Můžete si také nechat si zpracovat znalecký posudek a v reklamaci pokračovat. Takové případy, kdy prodávající s reklamací nesouhlasí mohou ale velmi snadno skončit až u soudu. Pokud vyhrajete, prodávající zaplatí i soudní poplatky i výlohy za advokáta. Pokud ne, pak jdou veškeré náklady za vámi. Jestliže prodejce s vaší reklamací souhlasí, máte vyhráno. Je ale třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). Teprve potom je možné nechat auto opravit.

„Poctivý prodejce se k reklamaci postaví čelem, nepoctivý se však bude chtít opravě vozu nebo vrácení peněz vyhnout za všech okolností. Reklamace tak často končí dlouholetými a nákladnými soudními spory. Doporučujeme proto dobře posoudit závažnost závady,“ doplňuje Cebia.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru