V rámci testu ojetiny jsme se tentokrát podívali na auto, které je na českých silnicích výjimkou. Přestože se v Evropě oficiálně prodává, u nás ho nekoupíte. Jak jezdí tři roky starý sedan Genesis G70 s naftovým motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol?
Exotika
Pokud na silnici potkáte tohle auto, pravděpodobně nebudete vědět, o co jde. Přesto má ovšem pod kabátem techniku, kterou z českých silnic dobře známe. Genesis je totiž luxusní značka, který spadá pod Hyundai. Něco jako Audi a Volkswagen nebo Lexus a Toyota. Oficiálně se u nás neprodává, ale například v Německu se běžně prodává. Vyzkoušeli jsme Genesis G70, který se chce postavit například proti trojkovému BMW, céčkovému Mercedes-Benzu nebo Audi A4. A že nejde o žádné „ořezávátko“, to dokazuje i fakt, že v roce 2022 se dostal mezi finalisty ankety o světové auto roku.
Současný Genesis G70 ser prodává od roku 2020 a dnes už na silnicích můžeme potkávat jeho modernizovanou verzi. Zvenku vypadá Genesis G70 tak, ze si ho s ničím nespletete, mohou za to hlavně horizontálně rozdělené přední i zadní světlomety. Že za tímhle autem stojí koncern Hyundai byste zvenku pravděpodobně nehádali, že? Auto, které jsme otestovali, je ojetina z roku 2022, kterou jsme si půjčili v AAA Auto. Jde o auto, které je dlouhé 4685 mm, široké 1850 mm, vysoké 1400 mm a rozvor má 2835 mm. A jak jsou na tom jeho zmiňovaní konkurenti?
Rozměr | Genesis G70 | BMW řady 3 sedan | Mercedes-Benz třídy C | Audi A4 |
---|---|---|---|---|
Délka | 4685 mm | 4709 mm | 4751 mm | 4762 mm |
Šířka | 1850 mm | 1827 mm | 1820 mm | 1847 mm |
Výška | 1400 mm | 1435 mm | 1438 mm | 1431 mm |
Rozvor | 2835 mm | 2851 mm | 2865 mm | 2820 mm |
Genesis G70 je ze všech aut nejmenší, což se nejvíc projeví na zadních sedadlech, tady totiž není moc místa. V případě, že si přední sedadlo nastavím na svých 170 cm, vzadu už mi nezbývá mnoho prostoru pro kolena. Horší to ale je, že pokud si přední sedadlo dáte do nejnižší polohy, na zadních sedadlech nebude dost místa, abyste si pod něj schovali nárty. Řešit se to dá tím, že si sednete na pravé zadní sedadlo, protože v takovém případě si s tím předním můžete sami manipulovat – má totiž na svém boku tradičně ovladače. Pak si ho můžete posunout vpředu a klidně i zvýšit a bude se vám sedět pohodlně. Na zadních sedadlech to navíc také vypadá hezky, čalounění i obložení dveří se prakticky neliší od toho předního. Mimochodem, velký není ani kufr.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla: více zde
Mimochodem, po otevření dveří už byste přítomnost s modely Hyundai poznat mohli. Genesis totiž používá stejná tlačítka na palubní desce, na dveřích, ale i na středovém panelu, jaké mají i auta s logem Hyundai. Stejná je i grafika digitálního přístrojového štítu nebo displeje infotainmentu, který je tady ještě poměrně malý. V interiéru je rukopis značky Hyundai patrný poměrně hodně, přesto působí luxusněji. Jde nejen o celkový pocit, ale také o použité materiály, jejich kombinaci nebo třeba prošívání palubní desky.
A najdeme tu i stejnou výbavu, kterou mají také Hyundaie, například hlídání mrtvého úhlu pomocí kamer ve zpětných zrcátkách, které po aktivaci blinkru začnou promítat obraz do digitálního přístrojového štítu – pro levý blinkr z levého zrcátka do levého budíku rychloměru, pro pravou kameru do pravého budíku otáčkoměru. Mimochodem, vzhled kapličky přístrojů se dá změnit, vybírat lze z několika šablon, základní uspořádání se ale nemění, mění se vlastně jen barvy a doprovodná grafika.
Protože je to auto z roku 2022, tak tu není ještě tolik asistentů, přesto tady ty, které byste k řízení dokonce i mohli chtít, jsou, respektive mohly být. O hlídání mrtvého úhlu jsme mluvili, doplnit lze aktivní hlídání jízdních pruhů (dá se jednoduše vypnout na volantu), automatické brzdění v případě detekce možné nehody nebo adaptivní tempomat.
Nafta a pohon všech kol
Nabídka pohonných jednotek byla (a stále je) pro Genesis G70 docela bohatá. Zahrnovala benzinový dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem s dvěma výkonovými variantami, testovaný naftový 2,2litrový čtyřválec, ale také 3,3litrový benzinový šestiválec, který známe například i ze sesterského sedanu Kia Stinger. Standardem byl pohon zadních kol, za příplatek byl pohon všech čtyř kol a převodovky byly vždy jen a pouze automatické.
Testovaný nafťák známe například z předchozího Hyundai Santa Fe. I pod kapotou Genesisu G70 je naladěn na stejné hodnoty, takže se může pochlubit výkonem 147 kW/200 koní a točivým momentem 440 Nm. Jde právě o verzi, která měla příplatkový pohon všech čtyř kol. A ten – stejně jako právě u bavoráků nebo mercedesů – preferuje zadní nápravu.
Tohle auto ale není sportovní, primárně je naladěno spíše do komfortu. Na kvalitní silnici se docela příjemně pohupuje a nenutí vás rozhodně nikam pospíchat. Naftový čtyřválec je při mírné zátěži docela tichý, ale jakmile začne na plynový pedál šlapat víc, uslyšíte ho. Přesto není ten zvuk, který se do kabiny dostane, nijak nepříjemný a je spíše tlumený. Z pohledu dynamiky to není špatné, pocitově autu výkon ani krouťák rozhodně nechybí, ale konkrétní testovaný kousek pod plným plynem cukal. Pokud jste plynový pedál až na zem nepřišpendlili, auto jelo normálně. Trochu se to zlepšilo, když jsme natankovali prémiovou naftu, ale pravděpodobně bude potřeba podívat se na vstřikovače. Na budíkách přitom svítí jen 67 tisíc kilometrů…
Mimochodem, spotřeba nafty se u tohoto auta podle palubního počítače pohybovala nejčastěji mezi 7 a 8 l/100. Palivová nádrž má objem 60 litrů, takže i tak to znamená, že nebudete muset tankovat zase tak často.
Trochu rozporuplné pocity mám z podvozku. Testovaný kus měl adaptivní podvozek, který měnil tuhost tlumičů podle zvoleného jízdního režimu. V komfortním režimu byl spíše houpavý, přesto rozhodně ne „uhoupaný“, ale nedělají mu dobře větší nerovnosti. Je cítit, že testovaný kousek obouval poměrně těžká kola, kvůli kterým auto nebylo na nerovnostech – tím spíše, pokud byly v zatáčce – úplně jisté a stabilní a odskakovalo. Ve sportovním režimu, kdy tlumiče ztuhly (a automaticky se přitáhly bočnice na sedačkách, aby mělo tělo ještě lepší oporu), to bylo lepší. Na sportovní jízdu se ovšem tohle auto prostě a jednoduše nehodí.
Na co si dát pozor?
Stejně jako u všech ojetých aut, tak i u testovaného Genesisu G70 je potřeba si dát pozor na některé problémy nebo specifické záležitosti. Protože jde o poměrně mladou ojetinu, spíše se na to podíváme obecněji. Na co byste si tedy měli dát pozor?
- Servisní historie a údržba motoru: V ideálním případě dbejte na to, aby vámi vybrané auto mělo kompletní servisní záznamy. Pravidelná údržba je klíčová i pro udržení záruky, kterou automobilka na vůz poskytuje. Genesis nabízí záruku 5 let/100 000 km, na motor a převodovku dokonce 10 let/200 000 km.
- Pohon všech kol a diferenciál: Pohon všech kol zlepšuje trakci – speciálně na sněhu, ale vyžaduje vyšší servisní náklady – musí se v něm pravidelně měnit provozní kapaliny. Při testovací jízdě věnujte zvláštní pozornost neobvyklým zvukům nebo vibracím, které by mohly naznačovat nějaký problém.
- Elektronika a infotainment: U některých vozidel Genesis byly zaznamenány problémy s elektronikou, včetně infotainmentu. Při prohlídce vozu otestujte všechny elektronické funkce, jako je klimatizace, infotainment, ale také všechny prvky příplatkové výbavy jako jsou elektrická sedadla, elektricky nastavitelný volant, střešní okno a podobně.
- Dostupnost náhradních dílů: Modely Genesis se sice na evropském kontinentu oficiálně prodávají, ale jsou méně rozšířené. To může ovlivnit dostupnost a cenu náhradních dílů. Dobrou zprávou je, že už v průběhu dubna začne i v České republice fungovat oficiální autorizovaný servis Genesis. V České republice budou hned čtyři servisní partneři.
- Kvalita zpracování: Někteří majitelé hlásili problémy s kvalitou laku a čirého laku, který může praskat. Dále se občas objevují stížnosti na špatné slícování panelů karoserie a vrzání v interiéru. Ani jednou z těchto věcí však testované auto netrpělo. Při prohlídce vozu pečlivě zkontrolujte karoserii na známky nekvalitního laku nebo nesouměrných spár mezi panely.
Závěr
Testovaný ojetý Genesis G70 2,2 CRDi AWD byl poprvé registrován v roce 2022, najeto má 67 tisíc kilometrů a působí zachovale. Interiér je jako nový, exteriér sice pár chybiček má, ale není to nic, co by vás mělo nějak trápit. Potěší také fakt, že z výbavy funguje všechno a nehlásí žádné chybové hlášky. Podvozek je pevný, bez vůlí a převodovka řadí hladce. Nakonec jediný nedostatek je škubání auta při přidání plného plynu. Tenhle sedan se nicméně hodí hlavně na klidnou jízdu, protože kvůli naladění podvozku je auto na nerovnostech nervóznější.
Pokud byste přímo o tomto kousku přemýšleli, jeho cenovka je 750 000 Kč, v případě, že byste jej kupovali na úvěr, bude vstupní cena 720 000 Kč. Dobrou zprávou je, že na něj lze uplatnit odpočet DPH.