Test-2021-Kia_Stinger_GT-V6-33-T_GDI-AWD- (12)

Test Kia Stinger GT 3.3 V6 T-GDI GPF 4×4 (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 3. 2021


Kia Stinger je jedno z nejzajímavějších aut korejské značky, které se v posledních letech oficiálně prodává v Evropě. Před koncem roku prošlo faceliftem, který jsme před nedávnem otestovali.

Facelift = retuše

Modernizace Stingeru byla designově hodně decentní, omezila se jen na drobné retuše. Na první pohled zepředu nepoznáte, že jde o modernizovanou verzi, má jen přepracovanou grafiku světlometů (Matrix funkci bohužel stále nemají). Zboku si toho všimnete hlavně kvůli novým kolům, ovšem nejvíce je to znát vzadu. Zejména v šeru nebo ve tmě, kdy se rozsvítí světlomety.

Designéři totiž využili už dříve použitou linku mezi světlomety a „rozsvítili ji“, protože dříve sloužila jen jako designový doplněk. Škoda, že světelný pruh neprotáhli až do boků, kde je červená linka, táhnoucí se ze světlometů stále jen designovou kudrlinkou.

Test-2021-Kia_Stinger_GT-V6-33-T_GDI-AWD- (4)

Je chytřejší

Na pohled se příliš nezměnil ani interiér, výrobce se opět soustředil jen na detaily. Tím nejznatelnějším je nový displej multimédií s úhlopříčkou 10,25 palce a grafikou, kterou používají nejnovější modely Kia. Spíše však oceníte to, že k němu můžete připojit hned dvě zařízení najednou a samozřejmě umí Apple CarPlay a Android Auto. Novinkou je také částečně digitální přístrojový štít.

Automobilka zapracovala také na asistentech – a to jak těch pasivních, tak i těch aktivních. Řidič tak může využít nejen pomoci adaptivního tempomatu, ale vylepšené jsou také systémy autonomního nouzového brzdění, aktivní vedení v jízdních pruzích, ale i lepší monitorování situace při couvání z parkovacích míst.

V rámci faceliftu dostal Stinger nové monitorování mrtvého úhlu. Přístrojový panel není digitální zcela, takže monitorování mrtvého úhlu není tak povedené jako u nových generací jiných modelů, ale funguje stejně. Jakmile aktivujete blinkr, na displeji se mezi budíky automaticky objeví obraz z kamery, umístěné ve zpětném zrcátku. Nechybí ale ani klasické ikonky přímo ve sklíčkách vnějších zpětných zrcátek a upozornění může být zobrazeno i v head-up displeji. Ten má mimochodem opravdu velké možnosti úpravy zobrazení, ale jeho nastavení je schováno hluboko v Menu multimediálního systému. Je navíc velký, barevný a přehledný.

Test-2021-Kia_Stinger_GT-V6-33-T_GDI-AWD- (26)

Petrolhead zaplesá

Kia Stinger před faceliftem se nabízela se třemi motorizacemi a dvěma možnostmi pohonu kol. Kromě dvou čtyřválců (benzin s pohonem zadních kol a nafta s pohonem zadních nebo všech čtyř kol) to byl také velký benzinový šestiválec s dvěma turbodmychadly. A právě ten je po modernizaci jedinou možností, s níž si auto můžete koupit.

Je skvělé pozorovat, že někde „je svět ještě v pořádku“. Čtyřválce pro Mustang přestal nabízet Ford a Kia je za ním v závěsu. Šestiválec totiž Stingeru sedne jako ulitý, navíc se umí přizpůsobit řidičově stylu, ale i náladě, ostatně jako celé auto. Když chcete jet klidně, jen si ševelí v nízkých otáčkách za doprovodu decentního zvuku, ale pokud si chcete užít klikatých okresek, nenechá se přemlouvat a ručička otáčkoměru letí po stupnici ochotně nahoru.

A že to bude let opravdu razantní, to dokazuje fakt, že pod kapotou je vidlicový šestiválec T-GDI s objemem 3,3 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly. V řeči čísel je to 269 kW/366 koní a 510 Nm. Z místa na stovku dokáže auto zrychlit za 5.4 sekundy a jede až 270 km/h. Dynamika překvapí nejen při zrychlení z místa, ale i při pružném zrychlení, čemuž pomáhá i velmi dobře fungující automatická převodovka. Mimochodem i přesto jsme auto po týdenním testu vraceli se spotřebou kolem 12 l/100 km.

Test-2021-Kia_Stinger_GT-V6-33-T_GDI-AWD- (39)

Motor má v nízkých otáčkách skvělý zvuk, je hlubší, lahodný a vzbuzuje ve vás správný pocit toho, že řídíte auto s potenciálem. Se vzrůstajícími otáčkami se zvuk motoru mění v rykot, podobně jako to známe z benzinových šestiválcových bavoráků. Je ale velká škoda, že v Evropě Stinger GT nedostal výfuk s klapkami, takže zvenku prakticky není skoro slyšet. V interiéru si můžete upravit zvuk z reproduktorů, ale naštěstí se dá i zcela vypnout.

Čím ostřeji, tím lépe

Tím, že se u nás prodává jen šestiválcová verze s označením GT, dostanete rovnou verzi s velkými brzdiči Brembo, nastavitelným podvozkem, ale také samosvorným diferenciálem na zadní nápravě. A to jsou věci, které při ostřejší jízdě rozhodně oceníte.

Při klidné jízdě se Kia Stinger GT necítí tak dobře, jako když ji pořádně šlápnete na plyn a provedete zatáčkami. Cítíte z ní, že s tím sice nemá problém, ale že by chtěla víc, že by chtěla pořádně prohnat opratě. Samozřejmostí je také možnost volby jízdního režimu, která chování také upravuje. Kromě standardních režimů (komfortní, ekologický, sportovní a Sport+ s omezenou stabilizací) je tu také jeden s názvem ‚Smart‘, který se umí přizpůsobit aktuálnímu řidičovu stylu. To znamená, že pokud jede klidně, drží auto v komfortním režimu, ale jakmile zostří tempo, přepne se do sportovního módu.

Test-2021-Kia_Stinger_GT-V6-33-T_GDI-AWD- (28)

Když ale narazíte na své oblíbené okresky a rozhodnete se vyzkoušet, co v tomhle autě je, budete překvapení. Přepněte auto do jednoho ze sportovních režimů a šlápněte na plyn. Najednou oceníte řízení s variabilním převodovým poměrem mnohem více než při parkování ve městě a podvozek začne mnohem lépe fungovat. I v nejostřejším sportovním režimu (mimochodem stabilizace se dá i zcela vypnout) cítíte, co se s autem děje i to, že se do práce zapojuje zadní samosvorný diferenciál. Díky pohonu všech čtyř kol s preferencí zadní nápravy jako u BMW je to ale pořád velmi jisté auto.

Závěr a cena

Kia Stinger je i po faceliftu stále autem, které se opravdu povedlo. Vypadá skvěle, více než 4,8 metru dlouhá karoserie je nízká a široká. V blatnících se vyjímají velká kola s velkými červenými brzdovými třmeny a na zádi je čtveřice koncovek výfuku. Je to neokoukané a velmi dobře fungující auto, s nímž na silnici překvapíte nejednoho řidiče mnohem prémiovějších automobilů.

A co cena? Aktuálním trendem je (zejména kvůli zpřísňujícím se předpisům a zdražující se výrobě), že auta zdražují a nevyhnulo se to ani Stingeru. Navýšení ceny z 1 339 980 Kč, které jste zaplatili za verzi před modernizací, na 1 449 980 Kč, což zaplatíte za testovanou verzi, je prakticky zanedbatelné.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30%|35%|35%“ colalign=“left|center|center“]
Značka:,Kia
Typ:,Stinger GT 3.3 V6 T-GDI
Motor:,vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců:,3342 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,269 kW/366 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,510 Nm při 1300 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.4 s
Maximální rychlost:,270 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.9
Emise CO2:,247 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4830 mm
Šířka:,1870 mm
Výška:,1400 mm
Rozvor:,2905 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 909 – 1 980 kg
Objem zavazadlového prostoru:,406 / 1114 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru