Test-2020-hybridu-Kia_Sorento-16TGDi-HEV- (9)

Když Kia ukázala první fotky nové generace SUV Sorento, byli jsme velmi překvapení. Design je revoluční, nepodobá se žádnému jinému auta a vypadá hodně zajímavě. My jsme v prvním testu vyzkoušeli hybridní variantu.

Neotřelý design

Nová Kia Sorento je pořádným kusem auta, jeho velikost ještě zdůrazňuje bílý lak karoserie. Vždyť auto také mezigeneračně narostlo. Na délku nová generace měří 4810 mm, tedy o 10 mm více a o 35 mm se natáhl i rozvor náprav na celkem 2815 mm. Na šířku ukáže metr 1900 mm, tedy o +10 mm více a na výšku naměříte rovných 1700 mm (také o 10 mm více). Oproti Škodě Kodiaq je to o poznání větší auto, když je o 113 mm delší, o 18 mm širší a má o 24 mm delší rozvor náprav.

Mnohem výrazněji než rozměry se ale změnil design, který je revoluční. To se sice nedá hodnotit objektivně, ale subjektivně vypadá auto skvěle, tím spíše naživo. Přední část je tvarovaná odvážně a dominují jí velké přední svítilny s LED denním svícením ve spodní části, které se mění na ukazatele směru. Velká maska chladiče nepůsobí nepatřičně, ale ani přerostle a celkově je předek svěží. Ještě zajímavější je zadní část, kde jsou oddělené a na výšku situované svítilny. Přední i zadní světlomety jsou navíc fullLED.

Test-2020-hybridu-Kia_Sorento-16TGDi-HEV- (12)

Povedený a kvalitní interiér

Revoluční je změna i v interiéru, i tady se totiž Kia rozhodla jít úplně novou cestou. Testované Sorento dostala dvojici velkých digitálních displejů (12,3″ digitální přístrojový štít a 10,25″ displej infotainmentu) a zajímavý středový panel. Tomu dominuje na vrchu dotekový displej, pod nímž je ovládání topení a klimatizace, kombinující doteková i mechanická tlačítka, a výdechy ventilace s umístěním na výšku. Mimochodem třeba klimatizace přemýšlí sama a podle navigace pozná, že vjíždíte do tunelu, takže automaticky aktivuje vnitřní okruh cirkulace vzduchu.

Stejně jako v předchozí generaci je i v té nové možné mít pět anebo dokonce sedm sedadel. Testovaný kus byl vybaven pouze pěti sedadly, přičemž v obou řadách sedadel je místa takřka na rozdávání. Pohodlně se tu usadí i dvoumetroví dlouháni. Přední sedadla mohou být vyhřívaná i odvětrávaná, ta zadní mohou být vyhřívaná, jakož i volant.

Přečtěte si také:  Test Mitsubishi ASX 2.0 SMART MIVEC 4WD CVT LPG (2021)

Kia v nové generaci celkově vsadila na mnohem větší digitalizaci, takže upustila i od klasického voliče automatické převodovky. Místo toho je tu otočný ovladač na středovém tunelu, připomínající někdejší řešení Jaguaru. Druhý otočný ovladač je na změnu jízdních režimů – a to jak těch hlavních, tak i těch terénních.

Test-2020-hybridu-Kia_Sorento-16TGDi-HEV- (22)

Velmi zajímavou funkcí je i hlídání mrtvého úhlu, které tu není pouze svítící ikonkou ve vnějších zpětných zrcátkách. Kia (respektive koncern Hyundai Motor Company, který modely Kia vyrábí) šla dál a přidala i hlídání pomocí kamer. Ty jsou umístěny ve vnějších zpětných zrcátkách a aktivují se automaticky vždy, když řidič aktivuje blinkr. Nezávisle na tom, kde zrovna auto jede, jakou rychlostí jede a jestli jen mění jízdní pruh nebo odbočuje, se na digitální kapličce přístrojů automaticky zobrazí obraz té strany auta, kde bliká blinkr. Obraz se ukáže v levém nebo pravém kruhovém ovladači, nezávisle na zvoleném jízdním režimu. Hodně šikovná věc, kterou už dostal třeba i nový Hyundai Tucson.

Benzinový hybrid s pohonem všech kol

Nabídka motorizací není zase tak rozmanitá. Vybírat můžete mezi naftovým motorem s objemem 2,2 litru s pohonem předních nebo všech kol, anebo testovaným hybridem (brzy nabídku rozšíří ještě plug-in hybridní Sorento). Hybrid kombinuje čtyřválcový, turbodmychadlem přeplňovaný motor T-GDi HEV s objemem 1,6 litru a elektromotor napájený sadou lithium-polymerových akumulátorů. Pohon všech kol je standardem, ale jde o opravdový pohon všech kol, kdy je přední i zadní náprava spojena kardanem, nikoliv pouze elektromotorem.

Pro všechny verze bez výjimky je k dispozici jen automatická převodovka, ale liší se pro každou z motorizací. Pro testované hybridní Sorento je k dispozici klasický šestistupňový měničový automat, naftový model dostal osmistupňovou dvouspojkovou převodovku se spojkami v olejové lázni.

Test-2020-hybridu-Kia_Sorento-16TGDi-HEV- (5)

O tom, co hybridní Sorento pohání, jsme se zmínili, ale pojďme se na to podívat detailněji. Pohon kombinuje benzinový motor 1.6 T-GDi s výkonem 132 kW/180 koní a s točivým momentem 265 Nm a elektromotor s výkonem 44 kW/60 koní a točivým momentem 264 Nm, který je stejný jako u plug-in hybridního Ceedu, který testujeme teď. Energii si hybrid ukládá do baterií s kapacitou 1,49 kWh (64 kW vybíjení/49 kW nabíjení).

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Golf Variant 1,5 TSI EVO mHEV DSG R line (2021)

Celkový výkon pohonné soustavy je 169 kW/230 koní a maximální točivý moment je 350 Nm. Dynamika není špatná, ale je spíše dostatečná. Zrychlení z místa na stovku trvá rovných 9 sekund a maximální rychlost je 190 km/h. Na druhou stranu celkové naladění auta nijak nesvádí k rychlé a už vůbec ne nijak ostré jízdě a pro běžné cestování je dynamiky dostatek, navíc má auto díky elektromotoru rychlé prvotní reakce po sešlápnutí plynového pedálu.

Jak funguje hybrid?

A pak přijedete do města, kde se spalovací motor vypne a vy se začnete přesouvat i tiše. I když nutno dodat, že celkové odhlučnění auta je prvotřídní – a to jak od motoru, tak i od kol nebo z hlediska aerodynamiky. To, že se spalovací motor k pohonu auta připojil nebo odpojil takřka není znát. Vše probíhá jemně a hladce. To, že jedete jen na elektřinu, pak poznáte hlavně podle kontrolky EV v kapličce přístrojů.

Test-2020-hybridu-Kia_Sorento-16TGDi-HEV- (35)

S elektrickou energií auto pracuje velmi dobře, po ubrání plynu rekuperuje. A to je dobré pro brzdy a to hned z několika pohledů. Za prvé je ušetříte z kopců, protože konečně se dá brzdit motorem (i když elektromotorem a ne spalovacím motorem) a pak i pokud bude předvídat tak při dojezdu na semafory nebo na křižovatku. Rekuperace a tím pádem i brzdění auta však není nijak veliká, třeba Renault Clio E-tech brzdí výrazně více. Klidně bych si dokázal představit, že by auto brzdilo ještě více.

Standardně auto vždy nastartuje na režim Eco – to ostatně dělají všechny nové modely Hyundai a Kia – a v tom je práce s energiemi zaměřena hlavně na co nejvyšší účinnost. Omezeny jsou i reakce pohonného ústrojí na sešlápnutí plynového pedálu. K dispozici jsou ale i normální a sportovní režim. V těch se reakce na plynový pedál výrazně zrychlí a zintenzivní. Současně se změnou jízdního režimu se změní i další součásti auta, ale i (pokud si to v menu nastavíte) design přístrojového štítu.

A jak hybridní Kia Sorento funguje v praxi? Na to se můžete podívat v tomto videu, kde je i záběr přímo na digitální přístrojový štít na toky energie, ale i na kamerové hlídání mrtvého úhlu.

A že hybridní pohon funguje, to dokazuje spotřeba paliva, za kterou umí dvoutunové SUV jezdit. Na konci týdenního testu jsme skončili pod 8l/100 km. A to je rozhodně skvělá hodnota. A potěšil nás i komfort jízdy. Hybrid obouvá maximálně 19″ disky, které jsme měli i my. Podvozek i s nimi velmi dobře filtruje nerovnosti, neozývají se od něj žádné nerovnosti a přesto se v zatáčkách nijak zásadně nenaklání. Do zatáček ale tohle auto jen tak pro zábavu brát nebudete.

Závěr a cena

Nová generaci SUV Kia Sorento přišla s revolučním designem, který rozhodně zaujme. A to jak zvenku, tak i uvnitř. Tohle auto ale nejen dobře vypadá, nýbrž i jezdí. Prim hraje hlavně komfort, který posádce může doplnit i opravdu bohatá výbava.

Přečtěte si také:  Aston Martin odhalil detaily hybridního hypersportu Valhalla. Na stovku zrychlí za 2,5 sekundy

Ceník startuje ve výbavě Comfort, kde je však pouze vznětové Sorento s možností volby mezi předokolkou za 1 099 980 Kč a čtyřkolkou za 1 149 980 Kč. Hybrid je k dispozici pro vyšší výbavu Exclusive a zaplatíte za něj stejně jako za naftovou čtyřkolku, což platí i ve všech vyšších výbavách. České zastoupení stanovilo cenu na 1 199 980 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Sorento 1.6 T-GDi HEV
Motor: řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín + elektřina
Pohon: všech čtyř kol
Výkon spalovacího motoru: 132 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 265 Nm při 1500- 4500 ot./min
Výkon elektromotoru: 44 kW/60 koní
Točivý moment elektromotoru: 264 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9.0 s
Maximální rychlost: 193 km/h
Převodovka: 6° automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.8-6.3 (město) / 5.6-6.1 (mimo město) / 5.6-6.2 (kombinovaná)
Emise CO2: 129-141 g/km
Objem nádrže: 67 litrů
Délka: 4810 mm
Šířka: 1900 mm
Výška: 1700 mm
Rozvor: 2815 mm
Provozní hmotnost: 1881-2032 kg
Objem zavazadlového prostoru: 697 / 2085 litrů
Ceník: ke stažení zde