test-bmw-520d-xdrive-mild-hybrid- (22)

BMW od listopadu 2019 přišlo s mnoha novinkami, které se dotkly i řady 5. Kromě některých nových prvků výbavy se pod kapotu nastěhovaly i nové motory. Jedním z nich je i mild-hybridní 520d xDrive.

Nemá startér, start/stop a motor vypíná i na dálnici

Limity maximálně vypouštěných emisi Evropská unie neustále zpřísňuje a automobilky se jim musejí přizpůsobovat. Nejde to už nijak jinak než větší či menší elektrifikací. Přizpůsobuje se tomu samozřejmě i BMW, které má ve své nabídce elektromobily, plug-in hybridy, ale i mild-hybridy (a samozřejmě „klasické“ vznětové a zážehové motory).

My jsme v rámci redakčního testu otestovali právě nejnovější přírůstek do motorové nabídky BMW řady 5. Jde o mild-hybridní jednotku, která na elektřinu neumí sama jezdit, ale umí spalovacímu motoru znatelně pomoci. BMW o tomto systému v tiskové zprávě říká: „Mild-hybridní technologie se představí v BMW řady 5, kde usnadní práci spalovacímu motoru, a tím zvýší jeho výkon a současně přinese vynikající hospodárnost, ale také rychlejší akceleraci.“

test-bmw-520d-xdrive-mild-hybrid- (27)

Co to znamená? Místo klasického startéru má pětkové BMW 48V startér-generátor, který bere energii z další (nové) baterie a pomocí rekuperace. Ten pak umí nejen napájet elektrické systémy vozidla, ale i pomoci spalovacímu motoru s pohonem. Generátor disponuje také funkcí dočasného zvýšení výkonu (overboost), která se naplno projevuje při tzv „plném plynu“.

Testované BMW 520d xDrive nebylo vybaveno Start/Stop systémem, takže motor se vypínal prakticky na každé křižovatce, ale i při jízdě. Nebylo výjimkou že se při jízdě po dálnici při uvolnění plynového pedálu motor krátkodobě vypnul. Opětovné startování při jízdě nebylo vůbec znatelné, ale díky absenci startéru nebylo prakticky znatelné ani na místě. Generátor totiž motor roztočí rovnou sám.

Generátor je v tomto případě spojen s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem s výkonem 140 kW/190 koní, který je možné kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol xDrive. Převodovka je výhradně automatická osmistupňová. BMW tvrdí, že mild-hybridní pohonný systém dokáže snížit spotřebu paliva až o 0,3 l/100 km, my jsme jezdili kolem 6 l/100 km. A to je na bezmála pětimetrový sedan s pohonem všech kol velmi dobrá hodnota.

Přečtěte si také:  Test Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC 4WD (2020)

test-bmw-520d-xdrive-mild-hybrid- (42)

Akustická pohoda

Standardní výkon motoru je 140/190 koní a točivý moment vrcholí 400 Nm. Při funkci overboost hodnoty povyrostou na 148 kW/201 koní a 430 Nm. To jsou hodnoty, které jsou naprosto dostatečné, aniž byste pocítili jakýkoliv nedostatek výkonu. Šestiválec 530d jede samozřejmě lépe, velký podíl na tom má o polovinu vyšší točivý moment, ale ani dvoulitr nezklame. Zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže za 7,3 sekundy a velmi dobré je i pružné zrychlení.

Motor je skvěle odhlučněný, stejně jako zbytek auta, takže se vám může stát, že se při jízdě po dálnici podíváte na rychloměr a budete překvapení. Pocitově čekáte rychlost kolem maximálně povoleného českého dálničního limitu, ale máte tam o 30 km/h více. Přitom je to nechtěné, nenucené a naprosto komfortní.

Neslyšíte ani motor, ani aerodynamický hluk, ani pneumatiky. A nic není slyšet od kol ani na nerovnostech. Na autě byly obuté rozumně velké, 18″ pneumatiky v rámci vyvážení vzhledu a jízdního komfortu.

test-bmw-520d-xdrive-mild-hybrid- (7)

Závěr a cena

Poslední roky se automobilky ubírají směrem elektrifikace svých pohonných ústrojí čím dál častěji a technika se posouvá velmi rychle kupředu. Jedním z těch nejelegantnějších způsobů, který řidiče neomezuje vůbec nijak – žádný elektromotor, velké baterie, ani nic podobného – je právě mild-hybrid, u něhož často ani nezpozorujete, že v autě je. Navíc přidává opravdu zanedbatelné minimum hmotnosti navíc. Navíc od hybridního anebo dokonce plug-in hybridního pohonu. Nevýhodou ale pak je, že s mild-hybridem nebudete moci vjet do bezemisních zón v centrech měst.

Víte, co všechny ty výrazy znamenají? Pokud ne, přečtěte si náš starší článek: Elektromobil, hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid, micro hybrid

 
BMW 520d xDrive sedan je autem, které vás pohodlně odveze klidně na druhou stranu Evropy, aniž byste byli jakkoliv unavení. Tankovat nebudete muset nijak často, protože motor z 66litrové nádrže ucucává střídmě, a pokud je pro vás sto třicet v Německu pomalu, klidně jeďte dvě stě.

A co cena? BMW 520d xDrive je čtvrtým nejlevnějším modelem v nabídce. Stojí pod ním pouze stejná motorizace bez pohonu všech kol a slabší motorizace 518i a 518d. Zaplatíte za něj minimálně 1 485 900 Kč s DPH. Na testovaném autě ve verzi BMW Individual byly ale navíc další příplatky za více než 400 tisíc korun. Mimochodem v rámci originálního příslušenství dostala testovaná pětka i podsvícené ledvinky.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 520d xDrive
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.3 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4-5.3 / 4.5-4.4 / 4.8-4.7
Emise CO2: 126-124 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4936 mm
Šířka: 1868 mm
Výška: 1479 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1725 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Ceník: ke stažení ZDE