Mercedes-Benz je synonymem pro luxus. Nabízí jak limuzíny, tak i dodávky, v nichž lze převézt ještě víc lidí. S komfortem a luxusem limuzín si navíc mohou konkurovat, jak potvrzuje testovaná třída V s příplatkovými sedadly ve druhé řadě, která jsou elektricky ovládaná a mají i masážní funkci.
Nejlepší specifikace
Testovaný černý kousek je Mercedes-Benz třídy V v té vůbec nejlepší možné specifikaci. Jde o výbavu Exclusive s nejvýkonnějším naftovým motorem 300 d a s pohonem všech čtyř kol 4Matic.
Tato výbava se nabízí pouze s jednou délkou karoserie („dlouhá“), která nabídne rozvor působivých 3,2 metru a celkovou délku 5,14 metru. V testované konfiguraci se do něj vejde 6 cestujících a ve standardním uspořádání až 1030 litrů zavazadel. Pokud by to bylo potřeba, jsou navíc sedadla ve druhé i ve třetí řadě posuvná.
Když se podíváte do galerie a prohlédnete si fotku druhé řady sedadel, můžete si všimnout, že to nejsou úplně obyčejná sedadla. Jsou to totiž příplatková sedadla s elektrickým ovládáním (s výjimkou posunu vpřed nebo vzad), jejichž pozice se dá změnit skoro do lehu a z jejich spodní části se vysouvá i podnožka. Kromě toho umějí vyhřívání anebo masáž (tu třeba přední sedadla neumějí) a na hlavových opěrkách jsou měkoučké polštářky jako z Mercedes-Benzu třídy S.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Jenže tohle je vykoupeno docela vysokým příplatkem, protože každé ze sedadel stojí 121 643 Kč, takže dáte čtvrt milionu jen za dvě. Dostanete za to nejen tato kůží Nappa čalouněná sedadla, ale také stolečky mezi nimi. A ty působí opravdu bytelně a skvěle poslouží třeba na odložení notebooku anebo třeba na jídlo. A myslelo se i na pití, protože odkládací přihrádky na nápoje mezi předními sedadly jsou chlazené, respektive vyhřívané. Stačí stisknout příslušné tlačítko.
Do zadních řad sedadel se v tomto případě nastupuje elektricky ovládanými bočními dveřmi. Ty se dají zvenku otevřít buď tlačítkem na klíči dálkového ovládání, případně stačí vzít za kliku. Zevnitř to jde navíc tlačítkem na B-sloupku, případně tlačítkem od řidiče.
Třetí řada sedadel už je obyčejná, žádné elektrické ovládání nebo snad masáže tu nenajdete, ale vyhřívání i odvětrávání mít mohou. Ani přístup na ně není z nejjednodušších. Důvodem je fakt, že druhá řada sedadel se nedá sklopit a pohyb vpřed i vzad je kvůli jejich hmotnosti náročnější. Nad hlavami cestujících ve druhé i třetí řadě sedadel jsme si ale v testovaném autě mohli užívat prosklenou střechu s elektricky ovládanými roletkami. Přední část (nad druhou řadou sedadel) se dá navíc i otevřít.
Ve srovnání s nedávno testovaným Volkswagenem Multivan T7 je tohle auto o poznání luxusnější a i prostornější. Když ho ale postavíme proti dalšímu podobnému autu, které se nově na trhu objevuje a kterým je Hyundai Staria, rázem jsou obě auta malá. Staria totiž na délku měří 5,3 metru, ale praktičnost interiéru je oproti oběma zmiňovaným soupeřům tristní. Sedadla korejského zástupce se totiž nedají z auta standardně vyndat.
Na obou předních sedadlech se nic neměnilo. Je to pořád ten známý Véčkový mercedes, který skvěle dělá to, co dělat má. Palubní deska je přehledná, ovládání intuitivní a posed vyšší, díky čemuž je z auta dobře vidět.
Pohodlná jízda díky vzduchovému podvozku
Testovací auto dostalo příplatkový vzduchový podvozek za 54 283 Kč, který komfort a celkový jízdní projev výrazně pozvedne. Jde o adaptivní podvozek, který dokáže ovládat každé kolo zvlášť podle konkrétní situace na silnici. Vzduchové měchy pracují s dvojicí nezávislých tlakových ventilů, které dokáží kontrolovat jak odskok, tak kompresi tlumičů.
Nastavení, tuhost i výška podvozku se liší podle zvoleného jízdního režimu. Pokud zvolíte Normal nebo Comfort, bude při běžné jízdě světlá výška standardní a teprve nad 110 km/h se auto o 10 mm sníží. Pokud přepnete na režim Sport, auto se o 10 mm sníží rovnou. Opakem je pak režim Lift, kdy se auto naopak o 35 mm zvýší, což může pomoci při cestách mimo asfalt anebo třeba při přejezdu obrubníku a podobně. Podvozek zůstane zvýšený maximálně do rychlosti 30 km/h.
Výhodou vzduchového podvozku je nejen fakt, že auto je na silnici mnohem komfortnější než s běžným podvozkem, ale také to, že automaticky udržuje světlou výšku stále na stejné hodnotě ve chvílích, kdy je auto prázdné, ale i plně naložené. Na silnici se véčko s vzduchem nechová jako typická eSková limuzína, ale jako opravdu pohodlná dodávka. Překvapilo a potěšilo to, že si tento vzduchový podvozek dokáže poradit i s krátkými příčnými nerovnostmi, což jinak takovým podvozkům zpravidla dělá problémy.
Vrchol motorové nabídky
V nabídce pro současné Véčko jsou jen čtyřválce. Testované V 300 d prozrazuje, že jde o ten nejvýkonnější a z dvoulitrového objemu dostali inženýři 174 kW/237 koní a hlavně 500 Nm točivého momentu. I když tohle černé auto váží dvě a čtvrt tuny, jeho dynamika je velmi dobrá. Vždyť zrychlení z místa na stovku zvládne za necelých 8 sekund a maximální rychlost nad dvěma sty kilometrů za hodinu.
Motor je skvěle odhlučněný na volnoběh, ale i při jízdě. Potěší výrazným zátahem už těsně nad volnoběhem, přičemž jeho zátah nepolevuje až k červenému poli. Řidič ocení i pružnost, které napomáhá i skvělá devítistupňová automatická převodovka, která řadí hladce a rychle. Spotřeba se dá při běžné jízdě udržet do 10 l/100 km.
Závěr a cena
Testovaný Mercedes-Benz je ideálním autem, pokud chcete nebo potřebujete převážet například V.I.P. osobnosti, které by měly mít dostatek prostoru pro tělo i nohy. Druhá řada sedadel nabízí téměř srovnatelný komfort s třídou S. Samotná jízda není tak plavná jako v eSku – logicky – přesto je překvapivě komfortní. Ovšem auto ve specifikaci, kterou vidíte na fotkách, také stojí pořádný balík. Vždyť dva miliony bez daně stojí v základu testovaná specifikace a my jsme měli opravdu hodně příplatků. Výsledná cena je tedy 2,7 milionu korun bez daně, což je bezmála 3,3 milionu korun s daní!