test-2020-mercedes-benz-glb-200d-4matic- (3)

Test Mercedes-Benz GLB 200 d 4MATIC (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 10. 6. 2020


Mercedes-Benz před nedávnem opět rozšířil svoji modelovou paletu a představil nové SUV, kterým je třída GLB. Jak název napovídá, mezi osobními automobily odpovídá třídě B a mohlo by tedy jít o ideální rodinný vůz. Je tomu opravdu tak? To jsme se rozhodli zjistit v redakčním testu.

Malý i velký

GLB je poměrně zajímavé auto, protože je zároveň malé, ale i velké. Že nechápete, co je to za blbost? Pokusíme se vám to vysvětlit. Na pohled totiž tohle auto nepůsobí tak velkým dojmem, jaké opravdu je. Vždyť jeho rozměry jsou 4634 milimetrů na délku, jeho rozvor je 2829 milimetrů, šířka 1834 mm a výška činí 1659 mm. Pro srovnání například GLC měří 4669 mm na délku, rozvor je 2873 mm, šířka je 1890 mm a vysoký je 1644 mm. A pokud by to přeci jen k představě nestačilo, pak vězte, že GLB je větší než Škoda Karoq a jen o 63 milimetrů kratší než Škoda Kodiaq. Nezdá se to, co říkáte?

Karoserie navíc nesází na žádné designově divoké tvary, ale spíše na praktičnost, takže se do kufru buď vejde opravdu hodně zavazadel (570 litrů, respektive až 1805 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel) anebo dokonce další dva cestující. Mercedes-Benz GLB totiž může být až sedmimístný. To se ale testovaného kusu netýkalo, ten nabízel běžné, pětimístné provedení, přesto jsou zadní sedadla podélně posuvná a u opěradel lze měnit sklon. Před koleny zadních cestujících je snad dokonce víc místa, než v superbu… Dostatek místa je i na předních sedadlech, nedostatkem prostoru nebude posádka trpět v oblasti nohou, ale ani hlavy. Nejméně místa je tak nakonec na šířku, když se řidič se spolujezdcem tu a tam setkají lokty.

test-2020-mercedes-benz-glb-200d-4matic- (5)

Dobře známý

Z designového hlediska nejde vlastně o žádné překvapení – ani zvenku, ani uvnitř. Karoserie nese typický designový jazyk současných mercedesů, což je nejvíce patrné na grafice světlometů. Podobné je to samozřejmě i v interiéru, jemuž dominuje dvojice  displejů propojených v jeden velký celek. Ačkoliv je nekryje žádná kaplička, není s jejich čitelností sebemenší problém ani při ostrém slunci. Velmi jemná je i jejich grafika a rozlišení.

Pokud jste v posledních letech seděli za volantem nejnovějších modelů Mercedes-Benz, bude pro vás ovládání GLB hračkou. Pro oba displeje je možné využít ovládání dotekovými ploškami na volantu (na levé straně displej před řidičem, na pravé straně displej multimédií). Středový displej se pak dá ovládat také dotekem, případně prostřednictvím touchpadu na středovém tunelu. Jakkoliv to má Mercedes-Benz řešeno mnohem lépe než modely Lexus, původní řešení kolečkem se mi ovládalo lépe.

Ani v GLB samozřejmě nechybí systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience), jenž dovoluje ovládat auto hlasem. Jde o systém s umělou inteligencí, s nímž poprvé přišla současná generace třídy A a často ušetří dlouhé ťukání na touchpadu. Skvěle funguje například při zadávání trasy do navigace. Nejlepší na tom ale je, že umí – na rozdíl od některých prémiových konkurentů – česky.

test-2020-mercedes-benz-glb-200d-4matic- (19)

Dvoulitr pod kapotou, pohon všech kol a pohodlný podvozek

Testované provedení GLB 200 d 4MATIC je prostřední z nabízených naftových motorizací. Ve všech případech jde o čtyřválcový dvoulitr s výkonem od 85 kW/115 koní a 280 Nm (180 d), přes 110 kW/150 koní a 320 Nm (200 d) až po 140 kW/190 koní a 400 Nm (220 d). Obě výkonnější motorizace mohou být za příplatek vybaveny pohonem všech kol 4MATIC. Všechny motorizace bez výjimky jsou vybaveny také pouze automatickými převodovkami.

Motor potěší odhlučněním, ale i reakcemi na pohyby plynového pedálu. Reaguje na ně totiž prakticky bez zpoždění a velmi dobře spolupracuje i s převodovkou. Při normální jízdě nepocítíte žádný nedostatek výkonu, s GLB nebudete mít problém ani s bezpečným předjížděním na okresních silnicích.

Zajímala nás spotřeba paliva, protože hned po testování GLB 200 d 4MATIC jsme přesedali do CLA 200 d Shooting Brake, který je menší, lehčí a nemá pohon všech kol. Rozdíl obou aut byl něco přes litr nafty na 100 km. Zatímco u menšího CLA jsme se drželi lehce nad pěti litry, u GLB to bylo kolem 6,5 l/100 km.

test-2020-mercedes-benz-glb-200d-4matic- (34)

Mercedes-Benz si dal záležet i na naladění a nastavení podvozku. Kola, která testované GLB obouvalo, sice na pohled nevypadají nijak velká, ale jsou to 18palcové disky obuté do pneumatik 235/55 R18. Podvozek je spíše komfortnější, a to i přestože testované auto nemělo příplatkové adaptivní tlumiče.

Závěr a cena

Nejnovější Mercedes-Benz GLB je první svého jména a příjemně překvapil. Kromě velké praktičnosti a vnitřního prostoru nabídne i skvělý interiér, včetně povedeného systému MBUX s českým hlasovým ovládáním. Pozadu nezůstává ani z pohledu jízdních vlastností, u nichž konstruktéři ladili spíše na komfortní notu.

Základní cena startuje ve verzi GLB 180 se 100kW benzinovým motorem na zajímavých 880 880 Kč s DPH, nejlevnější vznětové provedení GLB 180 d vyjde na 911 130 Kč s DPH. Za testované GLB 200 d 4MATIC pak v základu zaplatíte 1 007 930 Kč s DPH.

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: GLB 200 d 4MATIC
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1950 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 110 kW/150 koní v 3400 – 4400 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 1400 – 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.3 s
Maximální rychlost: 201 km/h
Převodovka: osmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0 – 5.3
Emise CO2: 132 – 140 g/km
Délka: 4634 mm
Šířka: 1834 mm
Výška: 1659 mm
Rozvor: 2829 mm
Pohotovostní hmotnost: 1735 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570 / 1805 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru