SUV vládnou světu, ale to neznamená, že by snad automobilky nenabízely i jejich alternativy. Mercedes-Benz před časem představil „outdoorový“ kombík Mercedes-Benz třídy C All-Terrain, který na běžnou karoserii kombíku přidává oplastování. A my jsme ho otestovali v naftové motorizaci 220 d s pohonem všech čtyř kol 4Matic.
Tradiční recept
Mercedes-Benz si na tohle nové auto připravil tradiční recept, stejný, jaký používají i další automobilky. Podobně střižené modely má totiž v nabídce třeba Subaru (model Outback), Audi (označuje je jako Allroad), škodovka (ta má Octavii Scout) ale i další. Ani u stuttgartského výrobce nejde o úplnou novinku, protože už několik let nabízí třídu E All-Terrain.
Základem verze třídy C All-Terrain je kombík ve výbavě Avantgarde. Na ten Mercedes-Benz přidal „ochranné“ oplastování nárazníků v lesklém odstínu chromu (díky tomu je auto o 4 mm delší než výchozí kombík), plastové prahové nástavce a nepatrně širší plastové nástavce blatníků (celková šířka vzrostla o 21 mm). Zároveň o znatelných 40 mm zvýšil světlou výšku a do podběhů nainstaloval kola s vyšším profilem pneumatik. Standardně jsou ve výbavě sedmnáctky s pneumatikami 225/55 R17, ale testovaný vůz měl příplatkové, o palec větší kola s pneumatikami 245/45 R18.
Uvnitř se oproti běžnému modelu Mercedes-Benz třídy C nezměnilo prakticky nic. Dominantou interiéru je stále středový displej s úhlopříčkou 11,9 palce a s orientací na výšku, přes který se ovládá prakticky celé auto. Jeho grafika i reakce jsou perfektní a i logika ovládání dává smysl. Pod displejem se nachází lišta s několika funkcemi, které by řidič mohl často potřebovat. Jde zejména o tlačítko aktivace varovných blikačů, parkovací kamery, změny jízdního režimu, nastavení auta, ovládání hlasitosti a (de)aktivace multimediálního systému a nakonec ploška na čtení otisku, pomocí níž lze auto i nastartovat.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Nechybí ani systém hlasového ovládání MBUX, který stále patří na špičku hlasových asistentů, jež se v automobilech používají. Kromě toho, že je v češtině a hlasu dobře rozumí, tak nabízí velkou spoustu funkcí. Řidič díky tomu téměř nemusí sundávat ruce z volantu. Podobně je na tom i zbytek posádky, na který MBUX reaguje také.
Benzinový nebo naftový čtyřválec
Poměrně jednoduchá volba panuje pod kapotou. Nová generace Mercedes-Benz třídy C nabízí pouze čtyřválcové motorizace (i pro vrcholné provedení Mercedes-AMG C 63). Při volbě motorizace pro zvýšené céčko tak můžete volit jen mezi čtyřválcovým benzinovým motorem s označením C 200 4Matic nebo naftovým s označením C 220 d 4Matic, který mělo pod kapotou i testované auto. Pohon všech kol je vždy standardem, stejně jako devítistupňová automatická převodovka.
Jde o mild-hybridní dvoulitr s přeplňováním, jehož výkon je 147 kW/200 koní a točivý moment vrcholí 440 Nm. Na pomoc spalovacímu motoru tu je 48V startér/generátor, který krátkodobě přidá 15 kW/20 koní a velmi slušných 200 Nm. Dynamika auta není vůbec špatná, díky mild-hybridní pomoci potěší hlavně pružností. Zrychlit z místa na stovku zvládne za 8 sekund a maximální rychlost je 226 km/h. Akcelerovat nemá problém testované auto nejen při předjíždění na okresce, ale ani při dálničních rychlostech.
Za volantem
Nastartování motoru je díky 48V startér/generátoru perfektně jemné a i na volnoběh běží motor hladce. Víte sice o tom, že to je naftový motor, ale jeho zvuk posádku nijak neotravuje. Pocitově nám u tohoto testovaného All-Terrainu přišlo, že v interiéru je motor slyšet méně než u sedanu Mercedes-Benz C 220 d, který jsme testovali letos na jaře. Motor potěší svým projevem i při jízdě, kdy s ním skvěle spolupracuje automatická převodovka. Ta mění rychlosti svižně, přesto plynule, a při akceleraci neztratí auto tah snad ani na desetinu sekundy. Při dálničních rychlostech na devítku motor netočí ani 1800 ot./min, což se pozitivně projevuje na klidu v kabině, ale i na spotřebě paliva.
A právě spotřeba paliva je to, čím tohle auto vyniká zdaleka nejvíce. Abyste vyjeli jeho 66litrovou nádrž, budete muset natočit opravdu hodně kilometrů. Při klidnější jízdě se totiž spotřeba paliva pohybuje jen kolem pěti litrů na sto kilometrů a jen když budete jezdit rychle, dostanete se nad šest. Mezi 5 a 6 l/100 km se budete pohybovat prakticky neustále. Ujet tisícovku kilometrů bez tankování tak nebude žádný problém.
Na rozdíl od větší třídy E All-Terrain nemá céčko možnost mít vzduchové odpružení, kombinuje pasivní tlumiče, které se přizpůsobují nerovnostem (mění se jejich komprese), a vinuté pružiny. Jízda tedy není tak pohodlná, je o něco tužší, přesto je na Mercedes-Benz dostatečně komfortní. Podvozek se s nerovnostmi vypořádává skvěle a od kol se nikdy neozvaly žádné rány ani nepříjemné rázy.
Závěr a cena
Mercedes-Benz třídy C All-Terrain je autem, které dokáže nabídnout vyšší světlou výšku, ale zároveň zachovává rozumnou celkovou výšku auta. To se ve srovnání s SUV projeví nejen na lepší stabilitě na silnici, nebude se tolik naklánět do zatáček, ale také na nižší spotřebě paliva. A ta je u testované motorizace C 220 d 4Matic opravdu skvělá. Céčko ale není nijak velké auto, na zadních sedadlech místem rozhodně nerozhazuje, třeba Škoda Octavia nabízí prostoru výrazně více, ale průměrně vzrostlí pasažéři tu problém mít nebudou.
Pohled do ceníku prozradí, že naftový Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain startuje na 1 427 800 Kč s DPH, ten benzinový je o něco levnější a vyjde vás minimálně na 1 345 520 Kč s daní.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1993 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 3600 ot/min |
Točivý moment: | 440 Nm při 1800 až 2800 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,0 s |
Maximální rychlost: | 226 km/h |
Převodovka: | devítistupňová automatická (9G-Tronic) |
Spotřeba paliva: | 4,9 – 5,7 l/100 km |
Emise CO2: | 129 – 149 g/km |
Objem nádrže: | 66 litrů |
Délka: | 4755 mm |
Šířka: | 1841 mm |
Výška: | 1494 mm |
Rozvor: | 2865 mm |
Provozní hmotnost: | 1800 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 490 / 1510 litrů |