test-2021-mercedes-benz_e_400_d-4matic-all-terrain- (11)

Mercedes-Benz v loňském roce modernizoval třídu E. Dotklo se to nejen běžných verzí sedan a kombi, ale i outdoorově střiženého modelu All-Terrain. A právě ten jsme vyzkoušeli v testu, navíc s nejvýkonnějším naftovým motorem.

Facelift uhladil karoserii

Modernizace nebyla v případě éčka nijak výrazná, u kombíku se dokonce měnilo ještě méně. Nový je přední nárazník, maska chladiče i tvar světlometů. Ty jsou navíc už v základu LED, za příplatek je možné pořídit světlomety MULTIBEAM LED s funkcí vykrývání okolních aut. Nové jsou také zadní světlomety – na sedanu zcela (včetně tvaru), u kombi dostaly nový vnitřní design.

Testovaná verze All-Terrain se nabízí jen s karoserií kombi a i ta si v rámci faceliftu přišla na několik změn. Má například (podobně jako modely Avantgarde i AMG Line) kapotu motoru s podélnými vybouleními. All-Terrain má ale ještě jinou masku chladiče a vizuální ochranný panel spodní části vozu, který nyní dostal leskle chromovanou povrchovou úpravu (původně to bylo ve stříbrné Shadow).

test-2021-mercedes-benz_e_400_d-4matic-all-terrain- (15)

Decentní změny se odehrály také v interiéru. Tady je tou největší změnou nový volant a jiné materiály palubní desky i čalounění. Zůstaly i dva propojené displeje jako kaplička přístrojů a centrální displej multimédií, není tu velký tablet jako v nových generacích Třídy S a Třídy C. Displeje mají standardně úhlopříčku 10,25 palce (26 cm), ale je možné připlatit za větší s úhlopříčkou 12,3 palce (31,2 cm). Samozřejmostí je i nejnovější generace multimediálního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), kterou verze před faceliftem neměla.

Chytrý, velký a praktický

Prostorný a vzdušný interiér samozřejmě zůstal, navíc kombinace bílého laku karoserie a hnědého vnitřního čalounění vypadá vážně parádně. Sedadla jsou nová, nabízejí vyhřívání, odvětrávání, ale i masážní funkci (tu však testovaný kus neměl). Navíc je tu také funkce adaptivního nastavování sedadla řidiče. To znamená, že po zadání tělesné velikosti řidiče na multimediálním displeji nebo prostřednictvím aplikace „Mercedes me“ se sedadlo automaticky přesune do zpravidla vhodné polohy, kterou si řidič už jen mírně doladí do ideálního stavu.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem modernizovaného Mercedes-Benzu třídy E. Překvapil komfortem i novými funkcemi

Díky tomu si pak řidič může bezpečně užívat jízdu, ale i funkce, které mu éčko nabízí. Tou opravdu užitečnou je rozšířená realita. Ta kombinuje aktivní navigaci se zvolenou trasou a kameru za čelním sklem. Na displeji multimédií se pak automaticky při odbočování z hlavní silnice, případně při dojetí do cíle zobrazí obraz z kamery, doplněný o grafiku šipek, aby řidič přesně věděl, kam má jet a odbočku nepřejel. V novém esku to šlo ještě dál a šipky se promítají přímo na čelní sklo do head-up displeje.

test-2021-mercedes-benz_e_400_d-4matic-all-terrain- (27)

Skvělou funkcí je tato rozšířená realita i při čekání na semaforech. Pokud stojíte první, automaticky (samozřejmě, pokud máte funkci povolenou v Menu infotainmentu) se aktivuje kamera za čelním sklem a na centrálním displeji se z ní zobrazí obraz. Důvod? Vidíte semafory na displeji, aniž byste se v autě museli jakkoliv vyklánět nebo naklánět. Blbost, možná si řeknete, ale rozhodně ji občas oceníte.

Posádka si celou tuhle modernu může navíc užívat vážně komfortně. Sedadla jsou opravdu bohatě dimenzována pro čtveřici cestujících, kteří se nemusejí vůbec nijak omezovat. Pátého sice také odvezete, ale sezení vzadu uprostřed se pohodlným rozhodně nazvat nedá.

A kufr? Ani tady se kombíkové éčko rozhodně nenechá zahanbit. Vždyť v základním uspořádání nabízí 670 litrů. Pokud by vám to bylo málo, pak vězte, že jednoduchým sklopením opěradel zadních sedadel se dá objem zvětšit až na 1820 litrů.

test-2021-mercedes-benz_e_400_d-4matic-all-terrain- (34)

Výkonný, ale úsporný

I modernizované éčko mohou pohánět čtyřválcové, šestiválcové a osmiválcové (pouze pro AMG) motory, což je skvělá zpráva. Testovaný bílý All-Terrain měl pod kapotou nejvýkonnější naftovou motorizace 400 d, která se pojí výhradně s 9° automatickou převodovkou a inteligentním pohonem všech kol. A tahle motorizace je jedním slovem: skvělá. Tím by se to sice dalo zakončit, ale byla by to škoda, protože tenhle šestiválec si zaslouží trochu rozvést.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro (2021)

Je to řadový třílitrový šestiválec s přeplňováním turbodmychadlem, který nabízí velmi zajímavé hodnoty. Výkon je 243 kW/330 koní a točivý moment vrcholí 700 Nm. To jsou velmi podobné hodnoty ve srovnání s motorem 40d od BMW (také řadový třílitrový šestiválec, ale je přeplňovaný dvěma turbodmychadly): 250 kW/340 koní a 700 Nm. I díky tomu nabízí testovaný outdoorový kombík působivou dynamiku, a to jak tu absolutní (0-100 km/h: 5.4 s), tak i pružnost. Převodovka často nemusí podřazovat ani v nízkých otáčkách, protože se dokáže opřít o krouťák (jeho maximum je k dispozici už mezi 1200-3200 ot./min).

Slova chvály zaslouží i převodovka. Má vcelku hodně rychlostních stupňů (automat má 9 rychlostí), ale při běžné jízdě řadí naprosto hladce, aniž by to byla posádka schopna poznat. Při potřebě razantní akcelerace rychle podřazuje, nezmatkuje a vždy vybrala správnou rychlost, aniž by musela znovu zběsile odřazovat. A pokud by se vám její chování přeci jen nelíbilo, o čemž dost pochybuji, máte tu samozřejmě páčky k manuální změně rychlostí.

test-2021-mercedes-benz_e_400_d-4matic-all-terrain- (29)

Skvělou dynamiku doplňuje i opravdu perfektní odhlučnění (do kabiny se od motoru dostává minimum zvuků), ale i spotřeba paliva. Čekali byste, že tak velké a výkonné auto bude jezdit mezi 7 a 7,5 l/100 km? Mercedes-Benz v technických údajích slibuje hodnoty 7,2-7,7 l/100 km.

Vyšší a pohodlný

Mercedes-Benz třídy E All-Terrain je standardně vybaven vzduchovým odpružením. I díky tomu lze světlou výšku zvednout na maximálních 156 mm, což sice není na žádný velký off-road, ale polní cestu zvládnete naprosto bez problémů. Světlá výška se dá změnit jednoduše tlačítkem na středovém tunelu.

To, že má auto vzduchový podvozek, ovšem oceníte zejména při každodenním ježdění. Testovaný All-Terrain bylo jedno z nejpohodlnějších aut, které jsme za poslední dobu testovali. Ten komfort jízdy na kvalitních, ale i rozbitých silnicích, je vážně překvapivý. Jak jsme byli ze vzduchového podvozku nového GLE mírně rozpačití, pak v éčku jsme nadšení. Od kol se sice může na velkých nerovnostech ozvat vzdálená, tlumená rána, ale jinak je podvozek tichý a dokáže si velmi dobře poradit i s příčnými nerovnostmi. Tohle se opravdu povedlo.

test-2021-mercedes-benz_e_400_d-4matic-all-terrain-vzduchovy_podvozek

Závěr a cena

Mercedes-Benz E 400 d All-Terrain je auto, na němž se chyby hledají opravdu velmi těžce. Tohle auto totiž pěkně vypadá (ačkoliv je to subjektivní), ale hlavně pěkně jezdí. Je pohodlné, má výkonný motor a přesto dokáže jezdit s překvapivě nízkou spotřebou paliva.

Nezklame ani co do prostornosti. Velký kufr doplňuje prostorný interiér, který (pokud zaškrtnete ty správné položky v ceníku) dokáže posádku hýčkat a rozmazlovat. Vyhřívání sedadel s masážní funkcí (za 50 tisíc korun) oceníte jak při krátkých, ale zejména při dlouhých cestách.

Přečtěte si také:  Ford sdílí data z automobilů s ostatními výrobci, aby zvýšil bezpečnost provozu i pro ty motoristy, kteří nejezdí Fordem

Takhle povedený koktejl sice není z nejlevnějších, ale s konkurencí jsou ceny srovnatelné. Ceník Třídy E kombi začíná na 1 355 200 Kč s DPH za naftovou E 200 d kombi se 160 koňmi a 360 Nm. Nejlevnější benzinovou variantou je E 200 kombi za 1 391 500 Kč s DPH. Testované E 400 d All-Terrain je ale výrazně dražší, když v základu vyjde na 2 014 650 Kč s DPH, přičemž testovaný kus s příplatkovou výbavou vyšel na 2 336 092,55 Kč s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: E 400 d 4MATIC All-Terrain
Motor: řadový šestiválec (R6)
Objem válců: 2925 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol (4MATIC)
Výkon: 243 kW/330 koní při 3600 – 4200 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 1200 – 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.2 – 7.7
Emise CO2: 190 – 201 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4947 mm
Šířka: 1861 mm
Výška: 1497 mm
Rozvor: 2939 mm
Pohotovostní hmotnost: 2060 kg
Objem zavazadlového prostoru: 670 / 1820 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář