test-kia-stonic-14-cvvt

Crossovery a SUV živy jsou automobilky. To je heslo dnešní doby, protože zákazníci taková auta milují. Vznikají tak stále další a další modely různých velikostí i tvarů. Také Kia před nedávnem představila své další SUV, tentokrát to nejmenší Stonic.

Jak je u podobných aut obvyklé, nabízí se výhradně s pohonem předních kol. Největší část svého života totiž tato auta zpravidla stejně stráví v městských ulicích. Otestovali jsme verzi s atmosférickým motorem 1.4 CVVT.

Vzhled a praktičnost

Kia Stonic vychází z modelu Rio, jeho vnější design je však mnohem nápaditější a zajímavější. A z hlediska vnějších rozměrů také do všech směrů vyrostla. Je totiž o 75 mm delší, o 40 mm širší a dokonce o 70 mm vyšší. Rozvor náprav zůstal nezměněn. Celkově crossover vypadá mnohem lépe a stylověji než výchozí hatchback.

test-kia-stonic-14-cvvt

To interiér se příliš změn nedočkal. Palubní deska je převzatá prakticky beze změny. Je přehledný a s velkými, logicky rozdělenými tlačítky. Testované auto bylo poměrně bohatě vybaveno, a tak zahrnovalo například vyhřívání předních sedadel, volantu či vnějších zpětných zrcátek.

Posez na předních sedadlech je pro 180 cm vysokého člověka zcela bezproblémový, dostatek prostoru mám také pro svá kolena. O něco horší je to na zadních sedadlech, což se vzhledem k velikosti a určení auta, dá vlastně očekávat, přesto tu dva cestující nebudou trpět, delší cestu si ale nijak užívat nebudou.

Za většinou konkurentů ale Stonic zaostává s objemem zavazadlového prostoru. Jeho 332 litrů je sice o 7 více než v případě výchozího Ria (325 litrů), ale o desítky litrů méně než má například Citroën C3 Aircross (348 litrů), Peugeot 2008 (360 litrů) a nebo SEAT Arona (400 litrů).

test-kia-stonic-14-cvvt

Pohonné ústrojí

Navzdory dnešní “době přeplňované” je polovina motorů v nabídce nepřeplňovaná. Základ tvoří čtyřválec 1,25 CVVT s 62 kW a pětistupňovou převodovkou, na nějž navazuje větší a výkonnější 1,4 CVVT se 74 kW se šestistupňovou převodovkou, kterým bylo poháněno testované auto. Oba jsou benzinové. Zbylé dva motory jsou přeplňované a jde o litrový benzinový tříválec 1.0 T-GDI s 88 kW a vznětový čtyřválec 1.6 CRDi s 81 kW, který jsme k testu vyzvedli pro tento týden. Oba dva jsou spojeny s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Přesednutí z přeplňovaných malých motorů, kterými je vybavena většina dnešních malých aut, vás vrátí do minulosti, kdy bylo třeba motor pro dynamickou jízdu vytáčet. V nízkých a středních otáčkách je totiž testovaný čtyřválec 1.4 CVVT hodně letargický a příliš zrychlovat nechce. Po překonání 4500 ot./min se ale jeho projev změní a výrazně ožije. Naznačují to také technické dokumenty, vždyť maximum výkonu (74 kW/100 koní) leží v šesti tisících otáčkách motoru, maximální točivý moment (133 Nm) je k dispozici o dva tisíce otáček níže.

Jak jezdí?

Pokud potřebujete zrychlit a nebo rovnou předjíždět, musíte často využívat podřazování. Někdy ale nestačí jeden rychlostní stupeň, bude potřeba podřadit o dva. Řazení sice nemá perfektní odezvu – to ale často nemají ani auta, která by to mít měla – ale dráhy jsou přesné.

test-kia-stonic-14-cvvt

Motor vyniká kultivovaností a příjemným odhlučněním. Za běžných okolností o něm posádka prakticky neví. Výrazněji se ozve až při razantní akceleraci nad hranicí čtyř tisíc otáček. Nutno však jedním dechem dodat, že zvuk je to uchu i tak poměrně lahodící.

Potěšila spotřeba paliva, která je i díky atmosférickému plnění motoru relativně stálá. Pohybuje se mezi 6 a 7 litry. Je ale vlastně jedno, jestli jezdíte klidně a nebo budete podřazovat a vytáčet motor. V obou případech bude hraniční spodní a nebo vrchní udaná hodnota.

Podvozek potěšil na kvalitních silnicích, naopak zarmoutil na nekvalitních silnicích. Jeho nastavení – ač auto obouvalo “jen” 15″ disky – je poměrně tuhé, nepříliš komfortní. Do interiéru se ale kromě drncání nedostávají žádné nepříjemné zvuky ani rány. Díky své tuhosti je ale možné projíždět na kvalitních silnicích zatáčky hodně vysokým tempem. Karoserie se prakticky nenakloní a přitom jistě drží zvolenou jízdní stopu. “Sportovní pocit” Kia Stonic ale řidiči rozhodně nedopřeje.

test-kia-stonic-14-cvvt

Závěr a cena

Kia Stonic šikovně doplňuje nabídku automobilky a po boku modelů Sportage a Sorento se rozhodně neztratí. Nenabízí sice pohon všech kol, což je v této třídě vlastně normální, ale nabízí povedený design. Testovaný atmosférický motor 1.4 CVVT nevyniká pružností, je třeba poměrně dost řadit, ale také je vcelku úsporný. Potěšil by ale komfortněji naladěný podvozek.

Pohled do ceníku prozradí, že nejnižší cena, za kterou lze pořídit vůz ve výbavě Comfort s motorem 1,25 CVVT, je bez 20 Kč 350 tisíc,za výkonnější 1,4 CVVT je třeba připlatit 20 tisíc Kč. Přeplňovaný motor 1,0 T-GDI je až v prostřední výbavě Exclusive, stojí minimálně 419 980 Kč a vznětový motor se nabízí výhradně v nejvyšší výbavě Premium za 484 980 Kč.

+
Spotřeba paliva Letargický motor v nízkých a středních otáčkách
Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici Nevelký zavazadlový prostor
Klid a ticho v kabině Nepříliš komfortní podvozek
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Stonic
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 398 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 74 kW/100 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 133 při 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.6 s
Maximální rychlost: 172 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.0 / 4.6 / 5.5
Emise CO2: 125 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4 140 mm
Šířka: 1 760 mm
Výška: 1 520 mm
Rozvor: 2 580 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 160 kg
Objem zavazadlového prostoru: 332 / 1135 litrů
Ceník: ke stažení zde