prvni-jizda-citroen-c3-aircross

Citroën se rozhodl nahradit model C3 Picasso novým crossoverem C3 Aircross. Ten svým designem pokračuje v trendu, který nastolil C4 Cactus, a kterým pokračovala nová generace modelu C3. Novinka vstupuje v těchto dnech na český trh a tak jsme se s ní dnes poprvé seznámili při české prezentaci.

Segment B je co do nabídky modelů velmi bohatý. Své želízko v ohni tam má prakticky každá značka. Najít tu lze všemožné druhy karoserií, ale crossovery/SUV jsou na vzestupu (ostatně tak to je napříč všemi kategoriemi). I proto se Citroën rozhodl nový model představit se zvýšeným posezem.

Design: nastolený trend pokračuje

Z hlediska designu se drží svého nově nastaveného směru, který můžeme vídat na již dříve představených modelech. Přední část tak nabízí typické rozvržení. LED denní svícení společně s ukazateli směru se nachází v jednom segmentu ve vrchní části těsně pod kapotou a vedle masky chladiče jsou potkávací světla a mlhovky (pokud je jimi auto vybaveno). LEDky a nebo xenony v nabídce nejsou, potkávací světla jsou pouze halogenová. Vůz sice vychází z modelu C3, ale zejména boční pohled ukazuje, že C3 Aircross je mnohem robustnější. Autu navíc chybí široké ochranné plastové lišty, tzv. Airbumps, které mají C4 Cactus i C3, a nelze je mít ani za příplatek. Zadní část se mi líbí nejméně, trochu mi připomíná Fiat 500L a naživo působí příliš úzkým a vysokým dojmem.

 

Potěší ale počet barevných kombinací, kterých může být podle českého zastoupení značky až 85. Všemožně se totiž dá kombinovat lak karoserie a střechy. Citroën prostě sází hodně na personifikaci.

Interiér je na tom podobně. Nabízí jednu variantu sedadel bez příplatku a čtyři další za příplatek. Ty mohou být nejen látkové a nebo polokožené, ale také různě barevné. Auto, kterým jsme se krátce svezli mělo v interiéru právě příplatkovou kombinaci nazvanou jako „Styl Hype Colorado“ a ta vypadá vážně dobře.

Pohonné jednotky

Prodejte startují s dobře známými motorizacemi, které pohánějí i ostatní modely koncernu PSA. Ty kombinují atmosférické a přeplňované benzinové tříválce 1.2 PureTech s výkony od 82 koní do 110 koní a turbodiesely 1.6 BlueHDi se 100, respektive 120 koňmi. Motory mohou být spojeny s manuálními, respektive s automatickými převodovkami. A budou to opravdové automaty (Aisin), nikoliv robotizované převodovky jako v minulosti.

Tyto motorizace však pod kapotami nevydrží dlouho, protože již brzy začne platit přísnější emisní norma Euro6b. PSA již pracuje na nových pohonných jednotkách, které budou muset opět přísnější limity emisí splňovat. Podrobnosti zástupci značky zatím nezveřejnili, prozradili jen pár drobností, třeba to, že benzinové motory budou nově vybaveny filtrem pevných částic.

Pohon budou zajišťovat výhradně přední kola – C3 Aircross stojí na stejné platformě jako Peugeot 2008 nebo Opel Crossland X – a při snížené trakci jim bude pomáhat elektronický systém Grip Control. Ten je pro dvě vyšší výbavy za příplatek 19 tisíc Kč, respektive 14 tisíc Kč pro nejvyšší výbavu Shine. Funkce Grip Control se bude vždy dodávat s asistentem sjíždění svahů Hill Assist Descent, který bude fungovat od 3 do 30 km/h a v klesání větším než 5°.

Praktičnost: 2,4 m délky a až 1 170 litrů pro zavazadla

S náhradou MPV crossoverem by se mohlo zdát, že utrpí praktičnost, ale Citroën tvrdí, že tomu tak není. Do auta se bez problémů vejde čtveřice cestujících. Posez je vyšší, oči jsou (podle prezentace při tiskové konferenci) ve výšce 128 centimetrů nad zemí, což prý zaručuje lepší výhled než u C3 Picasso. Sedí se opravdu výše, na sedadle spolujezdce možná až moc, protože ve spojení s otevíracím střešním oknem, kterým bylo testovací auto vybaveno, nad hlavou mnoho místa nezbývalo.

Zadní sedadla jsou sklopná v poměru jedné a dvou třetin, sklon opěradla je nastavitelný a sedadla jsou také posuvná. Tím se dá nejen upravit posez pro cestující na zadních sedadlech, ale dá se tím také zvětši zavazadlový prostor. Ten nabízí standardní objem od 348 litrů až 1 170 litrů. Sklopit se dá i přední sedadlo spolujezdce, potom vznikne plocha pro odvoz předmětů dlouhých až 2,4 metru.

První kilometry za volantem

Do rukou se nám pro první jízdní seznámení dostala benzinová verze 1.2 PureTech 110, tedy s přeplňovaným tříválcem. Motor je po startu poměrně klidný, ale nízké otáčky jeho tříválcový charakter prozradí. Při klidné jízdě je motor příjemně tichý a nevibruje, po přidání plynu se ozve, ale přesto nijak dramaticky.

Jeho zátah je poměrně příjemný, po sešlápnutí plynu sice chvíli čeká na to, až se turbodmychadlo roztočí, ale pak zabere. Jeho výkonová křivka je ale velmi plochá, takže gradace výkonu nepřichází. I tak ale motor s autem hýbe docela pěkně.

Citroën C3 Aircross není auto na dynamickou jízdu, a to nejen díky motoru bez výrazné špičky, ale také díky nastavení podvozku či posilovače řízení. Podvozek je komfortní, karoserii povolí značné náklony, ale odmění se tím, že nerovnosti posádce poznat prakticky nenechá. Řízení jde zlehka, ale vůbec netušíte, co se děje pod předními koly. A konečně, dynamické jízdě nesedí ani pohodlné přední sedačky, které prakticky postrádají boční vedení.

Závěr

Citroën C3 Aircross má podle značky zaujmout mladé rodiny s malými dětmi a nebo páry s dětmi již odrostlými. V každém případě to ale musejí být lidé, kteří mají rádi trochu extravagance, ale zároveň nikam nespěchají. Tohle auto je totiž hlavně pohodlné.

Objednávky již autorizovaní dealeři přijímají. Základní cena v nejnižší výbavě Live startuje na 309 900 Kč s motorem 1.2 PureTech 82, nejlevnější naftová verze 1.6 BlueHDi 100 je ve stejné výbavě za 379 900 Kč. Zástupci českého zastoupení značky Citroën však očekávají největší prodeje v prostřední výbavě Feel, která dává větší smysl než nejnižší Live, oproti které je za 30tisícový příplatek. Kompletní ceník je ke stažení ZDE.