Nový Citroën C3 na první pohled připomíná větší C4 Cactus. Ve dvou vyšších výbavách totiž karoserie dostala ty ony typické plastové pruhy nazývané Airbumps. Také zbylý design karoserie je kaktusu podobný. Jenže s nižší výbavou se vůz stává méně zajímavým na pohled.

To se naštěstí netýká testovaného vozu, který je naopak v nejvyšší výbavě, a tak je jeho design velmi odvážný, nápaditý a plný barev. Střecha je červená, zbytek karoserie bílý a dveře ozvláštňují černé Airbumps. Pod kapotou tepe benzínové srdce tříválce 1.2 PureTech 82 s atmosférickým plněním. Pojďme se na něj podívat důkladněji.

Exteriér

Design je věcí subjektivní, ale stejně jako C4 Cactus se mi i menší C4 líbí. Na silnici vyjde z davu, s málokterým jiným autem si ji můžete splést, což je v dnešní době výjimečné. Navíc se zcela odlišila od předchozí generace.

 

V případě C3 sází automobilka také hodně na personalizaci aut, vždyť střecha může mít jednu ze tří barev, karoserie jednu z devíti barev a z trojice barev lze vybírat i pro první čtvereček v ochranném bočním prvku Airbump. K tomu se nabízí také několik dekorů a barev interiéru. Fantazii se tak meze nekladou. V nejnižší výbavě však nelze pořídit Airbump, v prostřední je za příplatek a v té nejvyšší je v základní výbavě. Základní verze tak vypadají o poznání smutněji a nezajímavě.

Interiér

Stejně jako u vnějšího designu, i ten vnitřní se inspiroval u C4 Cactus. Na rozdíl od něj má ale C3 klasickou kapličku přístrojů s normálními budíky a celkově je palubní deska více konvenční. Celou její šíří se mohou táhnout barevné lišty.

Rozvržení není ideální, displej multimédií by mohl být výše a opět zde lze nalézt dotykové ovládání všeho. Pokud chcete změnit teplotu v interiéru, nastavit si navigaci a nebo přeladit rádio, pak musíte vždy příslušné okno nejprve na displeji přepnout. V takovém případě je třeba vždy odklonit zrak od situace před vámi. Alespoň, že základní ovládání rádia lze provádět na volantu a ne na páčce pod volantem jako dříve.

Přední sedadla připomínají svým vzhledem křesla, jsou o něco měkčí, ale sedí se v nich příjemně. Jen po delších cestách z nich mohou bolet záda. Podobná jsou i zadní sedadla, která by však mohla mít o něco delší sedáky. Čtyři členy posádky s výškou kolem 180 cm ale Citroën C3 odveze bez problémů.

Nadprůměrně objemný je zavazadlový prostor. Základní objem 300 litrů se dá sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit na 922 litrů. Mezi podlahou a opěradly však vznikne schod. V kufru také chybí jakékoliv háčky k uchycení tašek s nákupem.

Pohonné ústrojí

Nabídka zahrnuje aktuálně pětici motorizací, tří benzínové, dvě naftové. Testovaný vůz měl pod kapotou prostřední výkonovou verzi benzínového agregátu. Ta nejsilnější PureTech 110, s přeplňováním a automatickou převodovkou bude k dispozici až od května.

V případě testovaného auta s motorem 1.2 PureTech 82 jde o nepřeplňovaný tříválec s výkonem 60 kW/82 koní a točivým momentem 118 Nm. Nejde ale o žádného trhače asfaltu. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 14,9 sekundy a maximální rychlost je 168 km/h.

Motor ale v praxi nepůsobí až tak líně. Jen je potřeba se držet městských rychlostí. Při nich je C3 poměrně agilní, ale se vzrůstající rychlostí ochota k dalšímu zrychlování klesá. A nejhorší je to samozřejmě na dálnici s naloženým autem. Udržet 130 km/h není problém ani v kopcích, ale nesmí vás před nimi nikdo zpomalit. Plusem budiž, že motor je poměrně dobře odhlučněn.

Řešením by mohla být šestistupňová převodovka, ale všechny manuální převodovky jsou pouze pětistupňové. Kulisa i řazení jsou navíc takové rozměklé a nepříliš přesné. Navíc jsou i dráhy řadící páky poměrně dlouhé. Právě proto, že jde o atmosférický motor, spotřeba paliva nemá až tak velký rozptyl. I tak je ale možné jezdit s hodnotami začínajícími pětkou, pokud budete motor ždímat, tak ale i osmičkou.

Podvozek je nastaven spíše pohodlněji, vyžehlí většinu nerovností včetně pražských kočičích hlav. Od zadní nápravy se při přejezdu větších nerovností ozve poměrně výrazná rána. Zasloužila by si lepší odhlučnění a uložení.V zatáčkách se auto nakloní, ale dlouho zůstává jisté.

Závěr

Nová generace Citroënu C3 láká hlavně netradičním vzhledem. Svým naladěním i pojetím je určen zejména do města. Na takové ježdění je uzpůsobena i pohonná jednotka s převodovkou. Přesto jde na poměry své třídy o vcelku prostorný vůz, který nestojí mnoho.

Český ceník startuje v základní verzi LIVE na 234 900 Kč, za prostřední verzi FEEL s bohatší výbavou připlatíte jen 20 tisíc Kč. Nejvyšší výbava SHINE přidává spoustu prvků výbavy, ale i v rámci designu. Připlatit je však potřeba dalších 45 tisíc. Testované auto začíná na částce 309 900 Kč.

+
Vzhled nejvyšší výbavy Základní výbava bude vypadat smutně
Pohodlný podvozek Mlátící zadní náprava
Při klidné jízdě úsporný Podprůměrná dynamika
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C3
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1 199 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 60 kW/82 koní při 5 750 ot./min
Točivý moment: 118 Nm při 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 14.9 s
Maximální rychlost: 168 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7
Emise CO2: 109 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 3 996 mm
Šířka: 1 749 mm
Výška: 1 474 mm
Rozvor: 2 540 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 055 kg
Objem zavazadlového prostoru: 300 / 922 litrů
Ceník: on-line k nahlédnutí zde