test-kia-rio-10-t-gdi-88-kw

Test Kia Rio 1.0 T-GDI 88 kW

Autor: Pavel Srp - 30. 7. 2017


Čtvrtá generace modelu Kia Rio sice designovou revoluci nepřinesla, s předchozí generací jsou si auta docela podobná, je však zcela nová. Pod její kapotou může být ale například nový přeplňovaný litrový tříválec, který jsme vyzkoušeli v testu.

Podobné motory jsou pod kapotami automobilů napříč značkami poslední dobou velmi rozšířené. Výjimku samozřejmě netvoří ani značka Kia. Motor 1.0 T-GDI – jak ho značka – označuje, jsme již vyzkoušeli v Cee’du, teď poháněl testované menší Rio.

1.0 T-GDI má vcelku slušné hodnoty

Pod kapotu malého modelu Kia Rio si lze v České republice pořídit jeden z trojice nabízených motorů. Všechny tři spalují benzín, dva z nich jsou atmosférické čtyřválce a jeden je tříválec přeplňovaný turbodmychadlem. Atmosférické jednotky jsou motory 1.25 CVVT a 1.4 CVVT. Nabídku pak uzavírá právě testovaný tříválec 1.0 T-GDI. Oba malé motory jsou spojeny výhradně s manuální převodovkou, největší 1.4 CVVT může být na přání spojen také s automatickou čtyřstupňovou převodovkou.

test-kia-rio-10-t-gdi-88-kw

Start motoru prozradí, že jde o tříválec. Ovšem hlavně akusticky, vibrace jsou utlumeny velmi dobře. V nízkých otáčkách motor působí slabším dojmem, než co slibuje výrobce. Pokud se dostane do vyšších otáček, pak se jeho 88 kW/120 koní a 171,5 Nm o slovo přihlásí poměrně jasně. Výkonovým deficitem malé Rio rozhodně nechybí. Předjíždění na okresních silnicích, ale ani vyšší dálniční tempo mu nečiní výraznější problémy a ani nepřidělá řidiči žádné nové vrásky.

Pochválit je třeba i šestistupňovou převodovku, která má nejen dobré odstupňování, ale také samotné řazení je vcelku přesné a jde zlehka.

Jak jezdí?

Rovnou je třeba přiznat, že testovanému Riu se líbí spíše klidná jízda než řezání zatáček. Důvodů je hned několik. Tím nejzásadnějším je naladění podvozku, který je přísně komfortní. Je měkčí, nerovnosti žehlí jako mnohem větší auto, ale jakmile budete chtít s autem řezat zatáčky, bude se naklánět a na nerovnostech i tak zvláštně „vlnit“. Pokud naopak pojedete po rozbité silnici v běžném tempu, budete překvapeni. Podvozek povrch vyhladí a přesto bude od kol ticho, žádné rány ani rázy nezpozorujete.

test-kia-rio-10-t-gdi-88-kw

Klidnějšímu režimu jízdy nakonec přesvědčí i posilovač řízení. Ten je nastaven na poměrně vysoký účinek, a tak jde hodně zlehka. Kolem středové polohy je přitom trochu nepřesné, ovšem takové chování lze najít i u mnohem dražších aut – podobně je totiž nastaven posilovač například i u právě testovaného BMW 320i GT. Vzhledem ke spíše městskému určení Kii Rio to ale není zase tak nepříjemné.

Potěší celkový klid na palubě. Odhlučnění motoru je povedené, stejně jako podvozek, ale ani aerodynamický hluk obtěžovat nebude.

A co spotřeba paliva? Výrobci motory zmenšují a opatřují je turbodmychadly právě kvůli tomu. V technických údajích se lze dočíst o hodnotách 5.6 l/100 kilometrů ve městě, 4.2 l/100 kilometrů mimo město a 4.7 l/100 kilometrů v kombinovaném provozu. Podle našich zkušeností se spotřeba pohybuje mezi 6 a 7 l/100 kilometrů.

test-kia-rio-10-t-gdi-88-kw

Závěr

Kia Rio potěší vnitřním prostorem, protože na všechna místa si pohodlně vzrostlí cestující bez problému sednou. Trpět nebudou ani místem pro kolena, ale ani pro hlavu. Stejně tak je na poměry třídy poměrně objemný zavazadlový prostor nabízející objem 325 litrů.

Automobilka slibuje také bohatou bezpečnostní výbavu vozu. Kromě velmi dobré pasivní bezpečnosti, je to také mnoho prvků té aktivní, která má samotné nehodě předcházet. V nabídce tak je například systém automatického brzdění v případě možnosti nehody s rozpoznáváním chodců, hlídání jízdních pruhů, hlídání mrtvého úhlu, asistent dálkových světel či sledování únavy řidiče.

Pohled do ceníku modelového roku odhalí, že Kia vypustila nejnižší výbavu. Základní akční cena je stanovena na 279 980 Kč, v této výbavě je však pouze motor 1,25 CVVT. Druhá, vyšší výbava Exclusive nabídne i oba dva zbývající motory. Cena v testované verzi startuje na akčních 344 980 Kč, za stejnou cenu je v nabídce i provedení s atmosférickým motorem 1.4 CVVT spojeným s automatickou převodovkou.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Ve vyšších otáčkách pružný motor,V nízkých otáčkách nepružný motor
Vnitřní prostor,Reálná spotřeba paliva
Pohodlný podvozek,V nabídce v ČR jen zážehové motory
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Rio 1.0 T-GDI
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,88 kW/120 koní při 6 300 ot./min
Točivý moment:,171.1 Nm při 1 500 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 4.2 / 4.7
Emise CO2:,107 g/km
Objem palivové nádrže:,45 litrů
Délka:,4 065 mm
Šířka:,1 725 mm
Výška:,1 450 mm
Rozvor:,2 580 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 085 kg
Objem zavazadlového prostoru:,325 / 980 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru