test-2021-kia_sorento-22crdi-awd- (3)

Design čtvrté generace SUV Kia Sorento je výrazný, auto si – minimálně zezadu – rozhodně s žádným jiným nespletete. V rámci redakčního testu jsme se posadili za volant naftové verze.

Velké a pohodlné

Kia Sorento je poměrně velké SUV, vždyť na délku měří 4810 mm, tedy o 10 mm více než předchůdce. O znatelných 35 mm je delší také rozvor náprav, ten činí celkem 2815 mm. Kus auta je to i na šířku, vždyť bez zrcátek má 1900 mm (+10 mm více oproti původní generaci), a na výšku, kde naměříte 1700 mm (také o 10 mm více). Škodu Kodiaq přerůstá ve všech směrech a působí o hodně mohutnějším dojmem.

Z pohledu designu zapomeňte na všechno, co jste dosud o Sorentu věděli. Kia začala nejen s úplně novým listem papíru, ale i s celým sešitem. Design je revoluční, moderní, plný zajímavých řešení.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu BMW i3 (2020)

Už jen pohled na přední část, když auto svítí, je zajímavý. Světlomety jsou poměrně nízké a zasahují až do masky chladiče, přičemž v jejich vnitřní části je denní svícení. To je proužek, kopírující přechod mezi světlomety a maskou chladiče. Pro hlavní světlomety jsou pak určeny tři čočky s diodami. Přední světlomety jsou fullLED, je jen škoda, že nemají funkci LED Matrix, ale jen automaticky přepínají dálkové světlomety.

test-2021-kia_sorento-22crdi-awd- (10)

Z boku asi nejvíce zaujme mohutná stavba karoserie a designový prvek za zadními sedadly, který připomíná ten na modelu Proceed. A zezadu? Subjektivně je to podle mě nejlepší část auta. Nápaditě jsou řešeny světlomety. Jsou to dva oddělené proužky diod postavené na výšku. I díky tomu auto vypadá širší. Záď je také čistší, může za to fakt, že zadní stěrač je schovaný pod střešním spoilerem, podobně jako to mají Range Rovery nebo nový Hyundai Tucson.

Nastupujeme

Díky velikosti a výšce auta do něj nastupujete do výšky. Dobrou zprávou je, že si při tom neumažete kalhoty, protože dveře překrývají prahy a když je otevřete, zůstane práh čistý. Je to sice drobnost, ale zejména pokud máte tmavý oblek a jdete na nějaké jednání, rozhodně potěší.

Přečtěte si také:  Test Toyota C-HR 2,0 Hybrid (2020)

Palubní deska nemá s předchůdcem společného také nic. Jde o zcela nový kus, působící moderně, ale zároveň Kia nesoustředila veškeré ovládání na dotekový displej, za což si zaslouží pochvalu. I tak se ale samozřejmě přes centrální displej multimédií ovládá velká většina funkcí auta. Displej má dobrou grafiku, rychlé reakce, ale logika Menu je občas zvláštní. Párkrát jsem nějakou položku hledal a pak jsem ji našel úplně jinde, než bych ji čekal.

Kromě displeje tu jsou ale i dva klasické mechanické otočné ovladače na hlasitost rádia i jeho ladění, a samostatný panel klimatizace. Ten kombinuje dotek s mechanickými tlačítky, což je občas – zejména ve tmě – matoucí. Po týdnu ježdění jsme si ale na jeho ovládání zvykli.

test-2021-kia_sorento-22crdi-awd- (23)

Kaplička přístrojů je zcela digitální s možností změny designu. Bude záležet jen na vás, jestli si chcete design změnit sami (jde to přes multimediální systém) anebo se bude měnit vždy po přepnutí jízdního režimu (jsou tu možnosti na silnici, ale i do terénu). Na výběr je celkem ze čtyř motivů zobrazení.

Díky tomu, že je kaplička zcela digitální, mohl do ní výrobce implementovat jednou velmi zajímavou funkci. V případě, že máte hlídání jízdních pruhů, ukazuje vám to Kia nejen svítící ikonou v samotných vnějších zpětných zrcátkách a v head-up displeji, ale pokud aktivujete blinkr, tak se v kapličce přístrojů zobrazí záběr z kamery v zrcátku. Chytré řešení, které nabízejí všechny nejnovější modely Kia i Hyundai. Jak to funguje, se můžete podívat v testu hybridního Sorenta, kde jsme to rozebírali detailněji. Najdete ho zde:

Přečtěte si také:  Test hybridu Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV (2020)

Za volantem

Pod kapotou Kii Sorento můžete mít buď benzinový hybrid, případně benzinový plug-in hybrid anebo testovaný naftový čtyřválec 2.2 CRDi, který je spojen s pohonem všech čtyř kol (AWD) a automatickou osmistupňovou převodovkou. Výjimkou je nejnižší výbava Comfort, kde můžete mít i předokolku.

Naftový motor 2.2 CRDi nabídne 148 kW/202 koní a 440 Nm. To sice není úplně málo, ale zároveň je potřeba dodat, že auto váží v případě testované sedmimístné verze podle výbavy od 1894 do 2029 kilogramů. V technických údajích se dočtete o tom, že zrychlení z 0 na stovku je 9,2 sekundy a maximální rychlost je 202 km/h.

test-2021-kia_sorento-22crdi-awd- (24)

Hodnoty to nejsou vůbec špatné a v praxi rozhodně nejde o pomalé auto. Při běžné jízdě vás nudná čísla ve zrychlení na stovku a maximální rychlosti zajímat nemusejí, tam oceníte hlavně pružnost. A ta vůbec není špatná. Největší zásluhu na tom má velmi dobře fungující dvouspojková osmistupňová převodovka. Pokud by se vám její práce přeci jen nelíbila, k dispozici máte i páčky pod volantem pro manuální změnu rychlostních stupňů.

Přečtěte si také:  Nový Hyundai Tucson prošel losím testem. Ve vyšších rychlostech se mu moc nedařilo

Motor je velmi dobře odhlučněn, ostatně jako celé auto. Do interiéru tak při klidné jízdě neproniká skoro žádný nepříjemný hluk. Motor uslyšíte ve chvílích, kdy po něm budete chtít nějakou výraznější akceleraci a vytočíte ho do vysokých otáček. I tak to ale bude tak nějak „z dálky“. Potěší i spotřeba paliva, které se při běžné jízdě dá držet mezi 8 a 9 l/100 km.

Pohon všech kol AWD

Pohon všech kol je tu prakticky standardem a jde o systém, který Kia označuje jako AWD. To znamená, že jde o stálý pohon všech kol, který přesto upravuje směřování točivého momentu na jednotlivá kola podle potřeby.

Jeho nastavení se liší podle jednotlivých jízdních režimů – a to jak těch na silnici (Comfort, Eco, Sport a „předvídavý“ Smart), tak i mimo ni (Snow, Mud, Sand). V přiloženém videu se můžete na rozdílné fungování na kluzkém sněhu a ledu podívat.

Testovaný kousek obouval dvacítky, které jsou samy o sobě opravdu velké, ale na Sorentu naživo vlastně ani ne. Obuté jsou do pneumatik s rozměrem 255/45 R20. I přestože jde o palec větší disky, než měl před pár týdny testovaný hybrid, auto bylo i tak komfortnější. Velká škoda ovšem je, že Kia nenabízí adaptivní podvozek anebo alespoň podvozek s proměnlivou tuhostí tlumičů. 

Komfort je to hlavní, na co se vývojáři soustředili, což je u takto velkého SUV pochopitelné. S městskou džunglí se Sorento popere bez ztráty květinky, ale neztratí se ani na okresních silnicích. Kvůli měkčím tlumičům a vyšší stavbě karoserie se sice v oblouku nakloní, ale stopu udrží. Rozhodně ale nebude tak mrštná, jako třeba již jednou zmiňovaný Kodiaq.

Bohatá výbava

Ceník nabídne čtyři verze výbavy, přičemž ta, kterou jsme testovali, je ta nejvyšší, označovaná jako Top. Příplatky jsou v ceníku pouze tři: 7místná verze, metalický lak a kožené čalounění Nappa.

Přečtěte si také:  Test BMW 630d xDrive GT (2020)

Specifikum naftové verze (hybridy to mít nemohou) je také v tom, že s ní můžete parkovat nebo spíše vyparkovat na dálku. Jde na to podobným způsobem jako BMW, tedy přes klíč. Na tom jsou tři tlačítka. Jedním z nich auto nastartujete anebo motor vypnete, dalšími dvěma pak ovládáte pohyb vpřed i vzad. Zatáčet s autem nemůžete, ale auto si kola bude ovládat samo podle parkovacích senzorů, primárně je tato funkce určena pouze pro přímou jízdu. Jak to funguje, se můžete opět podívat ve videu.

Závěr a cena

Kia Sorento je největší model, který korejská automobilka v Evropě nabízí. Rozměry stojí mezi Škodou Kodiaq a BMW X5, jde tedy o poměrně velké auto. Díky vnějším rozměrům tak nabízí i bohatý vnitřní prostor pro pět nebo sedm cestujících. A ti se do auta opravdu (a navíc docela pohodlně) poskládají i na delší cesty.

Tohle SUV navíc zaujme designem, a to jak vnějším, tak i vnitřním. Je odvážné a na silnici si ho jen tak nespletete. Nejsou tu ale žádné zbytečné kudrlinky nebo zběsilé linky, takže extravagance jako u některých jiných aut z koncernu Hyundai Motor Group, se tu nekoná.

Při jízdě Sorento překvapí klidným projevem a povedeným odhlučněním kabiny od všech vnějších vlivů. Podvozek je spíše komfortní, a to i přestože testované auto obouvá 20″ disky kol.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway TCe 90 (2021)

A co prozradí pohled do ceníku? Mimo jiné to, že naftové a hybridní provedení stojí stejně, ale plug-in hybrid je o 120 tisíc dražší. Naftový motor si navíc jako jediný můžete pořídit i v nejnižší výbavě, přičemž za něj dáte 1 099 980 Kč, respektive 1 149 980 s pohonem všech kol. Testovaná nejvyšší výbava Top pak vyjde na 1 379 980 Kč, ale připlatit si už nemůžete skoro za nic. Dostanete za to i záruka na 7 let od první registrace vozidla, nebo do ujetí 150 000 km, první tři roky jsou bez omezení kilometrů.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Sorento 2.2 CRDi SCR 4×4 8DCT automat
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2151 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol
Výkon motoru: 148 kW/202 koní při 3800 ot./min
Točivý moment: 440 Nm při 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.2 s
Maximální rychlost: 202 km/h
Převodovka: 8° dvouspojková (8DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.5 – 6.8 (kombinovaná)
Emise CO2: 169 – 179 g/km
Objem nádrže: 67 litrů
Délka: 4810 mm
Šířka: 1900 mm
Výška: 1700 mm
Rozvor: 2815 mm
Provozní hmotnost: 1894 – 2029 kg (7místná verze)
Objem zavazadlového prostoru: 187 / 705 / 2 011 litrů (7místná verze)
Ceník: ke stažení zde
Upozornění na komentáře
Upozornit na
5 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments