test-2019-kia-proceed-gt-line-14-t-gdi-7dct- (3)

Kia Proceed. Známý název pro neznámé auto. Nerozumíte? Pak vám to rád vysvětlím. Kia Proceed bývala třídveřovou variantou běžného Cee’du, teď, v nejnovější generaci jde ale o stylový ‘shooting brake’. A ten jsme otestovali ve výbavě GT-line.

GT a GT-line

Modelová řada Ceed (už bez apostrofu) dnes nabízí opět více karosářských variant. Kromě běžného pětidveřového modelu, to je také praktičtější kombi SW, a právě méně praktický, ale o to stylovější ‘shooting brake’ Proceed. Ten vychází z kombíku SW, ale automobilka mu dala kabát o poznání sportovnější než ostatním karosářským variantám, a nabízí ho pouze ve výbavách GT a GT-line.

Proceed má s kombi Ceed SW shodný rozvor náprav, ale má o 43 mm nižší výšku, navíc za B-sloupkem střecha klesá, ale je o 5 mm delší. Karoserie má shodných ale jen minimum dílů, v zásadě jde o přední blatníky a kapotu, vše ostatní je jiné. Karoserie má o poznání agresivnější tvary. Hodně se mi líbí zadní světla, mezi nimiž je červená linie. Škoda jen, že nesvítí po celé šíři podobně jako třeba u Audi A7 Sportback, ale je uprostřed přerušená.

test-2019-kia-proceed-gt-line-14-t-gdi-7dct- (5)

Výbavy GT a GT-line se na první pohled nijak zásadně neliší. Na GT-line ale samozřejmě chybí některé doplňky. Nenajdeme tu tedy například červené prvky v masce chladiče, loga GT, ale ani pravé výfuky. A vadí to? Podle mě ne, protože i tak a navíc na menších 17″ discích vypadá Proceed GT-line stále velmi dobře.

Drobné změny se odehrály i z pohledu techniky. Kia se rozhodla upravit podvozek, takže oproti běžnému Ceedu je Proceed o 10 mm nižší. Oproti kombíku jsou navíc o 22 % tužší zadní pružiny a o 3 % je pevnější i zadní stabilizátor.

1,4 T-GDI: a proč ne?

Původně se Proceed nabízel jen s výkonnějšími motory, nemohli jste si ho koupit s tříválcem, ale to už se změnilo a korejská značka před pár dny nabídku rozšířila. Testovaného auta se to ale netýkalo, protože to poháněl benzinový motor 1,4 T-GDI se 140 koňmi a 242 Nm. Na výběr je manuální šestistupňová anebo (jako v našem případě) dvouspojková převodovka. O týden později jsme shodou okolností jezdili Hyundai 30 kombi se stejným motorem, ale s manuální převodovkou.

test-2019-kia-proceed-gt-line-14-t-gdi-7dct- (21)

Motor je příjemně tichý, při klidné jízdě prakticky neslyšitelný. Převodovka ho také standardně drží v nízkých otáčkách. Pokud ale přišlápnete plynový pedál více k zemi, převodovka podřadí, nechá motor vystoupat do otáček a vás příjemně potěší dynamika. Vlastně jde o dobrý motor z pohledu dynamiky, ale i spotřeby paliva nebo jeho celkového fungování i sladění s převodovkou.

S dynamikou nemá navzdory svému nevelkému objemu problémy. A to i v případě pokud nepojedete s prázdným autem. Udržet si dálniční tempo těsně nad hranicí maximálního českého povoleného dálničního limitu není problém. A i následné další zrychlování řidič neprotrpí. Maximální rychlost je až 204 km/h.

Když už jsem nakousl spotřebu paliva, co vás čeká? Technické údaje slibují, že v kombinovaném režimu bude testovaný Proceed z nádrže odčerpávat 5,5 – 5,7 l na 100 ujetých kilometrů. To se mi ale nepovedlo, spíše je potřeba počítat s hodnotami nad 7,5 l/100 km.

Kia Proceed GT na Nürburgringu: tohle auto nás příjemně překvapilo!

I díky úpravám na podvozku je jasné, že podvozek nebude houpavě komfortní. A samozřejmě není, ale není ani tvrdý. Je pevný, přesto umí hodně slušně filtrovat nerovnosti. Na rozbité silnici to oceníte, na té hladké plné zatáček nicméně taky. Karoserie se tolik nenaklání a i naladění stabilizace dovolí hodně svižnou jízdu.

Může to být rodinné auto?

Je to kombík? Není to kombík? Vejde se do toho náklad při cestě na chalupu nebo na dovolenou? Takové otázky si možná položíte, když se na auto podíváte. Technická data říkají, že objem zavazadlového prostoru je 594 litrů v základním uspořádání a dokonce 1545 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel.

A to vlastně není vůbec málo. Je to s nesklopenými opěradly jen o přibližně 30 litrů méně než u běžného kombíku (SW: 625 litrů). Po sklopení opěradel sice rozdíl vzroste na téměř 150 litrů (SW: 1694 litrů), ale to už je daň za design. Zadní okno je totiž sklopené opravdu hodně výrazně, klesá v úhlu 64,2°. Limitovaní tak budete hlavně výškou nákladu. Délka ani šířka kufru se u Ceedu SW a Proceedu vlastně neliší.

test-2019-kia-proceed-gt-line-14-t-gdi-7dct- (31)

Na předních sedadlech se od jakéhokoliv jiného Ceedu prostor neliší, ale překvapením je – zvláště při pohledu na auto z profilu – že na zadních sedadlech jsem nestrádal co do prostoru nad hlavou. Měřím 180 cm a přesto jsem si tu mohl sednout naprosto vzpřímeně. Pár čísel mi zbývalo i před koleny.

Cena

Je vlastně obdivuhodné, kam se Kia a Hyundai (jsou to jeden koncern) dokázaly za poslední dvě dekády dostat – a to jak z pohledu designu, tak i techniky. Vždyť aktuální modely nejen vážně dobře vypadají, ale také jezdí. A (nejen) Kia Proceed je toho naprosto jasným důkazem.

Po nakouknutí do ceníku ale zjistíte, že za krásu budete muset něco zaplatit. Jenže druhý pohled ukáže, že to není jen za tu klesající záď a ostře tvarované nárazníky, ale i za bohatou standardní výbavu. Nejnižší cena za provedení s litrovým tříválcem s 88 kW startuje na akčních 504 980 Kč, testovaná čtrnáctistovka stojí minimálně akčních 534 980 Kč. Za dvouspojkovou převodovku připlatíte 45 tisíc korun. A v nabídce je i naftová 1,6 CRDi od 584 980 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Proceed GT-line 1.4 T-GDI 7DCT
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1353 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 103 kW/140 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 242 Nm při 1500 – 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.4 s
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (7DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.7 / 5.0 / 5.7
Emise CO2: 129 g/km
Objem palivové nádrže: 50 litrů
Délka: 4605 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1422 mm
Rozvor: 2650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1405 – 1511 kg
Objem zavazadlového prostoru: 594 / 1545 litrů
Ceník: ke stažení zde