Kia před časem modernizovala modelovou řadu Ceed. Dotklo se to i verze s karoserií shooting brake, kterou automobilka nazvala jako Proceed. Do testu dorazila rovnou ta nejlepší verze Proceed GT se zajímavějším designem.
Decentní změny, ale poznat jsou na první pohled
Na první pohled zaujme hlavně nové logo. Už to totiž není černý ovál se stříbrným pásmem, ale velká písmena „KIA“ propojená do jednoho celku. Na můj vkus jsou trochu velká a nápadná, ale vypadají rozhodně moderněji než původní znak.
Nejvíce změn se v rámci faceliftu odehrálo na přední části. Tady jsou nové světlomety s upravenou grafikou, které jsou tvořeny výhradně LEDkami. Pro denní svícení slouží trojice oddělených vertikálních segmentů v každém světlometu, přičemž ty se po aktivaci blinkrů změní na oranžovou a slouží i jako ukazatele směru. Nová je i maska chladiče s novými lištami a nárazník s většími trojúhelníkovými nádechy. Verze GT také dostala červené doplňky karoserie. To aby bylo jasné, že je to právě GT.
Velké změny se ovšem neudály ani v interiéru. Stále je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3″ i velký dotekový displej infotainmentu s úhlopříčkou 10,25″ (oboje výbava na přání). Novým prvkem je však palubní počítač s displejem s úhlopříčkou 4,2″.
Facelift se tak zaměřil hlavně na výbavu, takže je možné připlatit si například za odvětrávaná přední sedadla (mimochodem interiér je prošívaný červenou nití), aktivní hlídání mrtvého úhlu (tedy nejen kontrolka v zrcátku, ale už i s korekcemi do řízení).
Proceed GT jako vrchol
Kia Proceed se nabízí ve dvou verzích a se dvěma motory. Základem je GT line s přeplňovanou benzinovou jedna pětkou, u které je na výběr mezi 6stupňovou manuální anebo 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou. Druhou verzí je GT. To má pod kapotou 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,6 litru, jehož výkon je 150 kW/204 koní a točivý moment 265 Nm. Motor je v tomto případě spojen výhradně s dvouspojkovou převodovkou DCT a pohonem předních kol.
Nejde o žádný „hot shooting brake“, ale o svižný stylový kombík. A protože to není klasický kombík, není dozadu přes vnitřní zpětné zrcátko nijak dobře vidět. To samozřejmě zůstalo z verze před faceliftem.
Zůstal i zvuk, který vyluzují výfuky. Ten je – zejména na dnešní poměry – docela hlasitý, a to jak uvnitř, tak i zvenku. Zajímavostí je také fakt, že do obou ozdobných koncovek v zadním nárazníku ústí tlumič výfuku, takže nejsou falešné.
Jak jezdí?
I co se týká jízdy, příliš se toho v rámci modernizace nezměnilo. Stále má relativně tužší nastavení tlumičů, přesto dokáže nerovnosti na silnici velmi slušně filtrovat. Obouvá přitom nová kola s průměrem 18″ a pneumatikami 225/40 R18. Potěší, že přední sportovní sedadla jsou pohodlná, ale zároveň mají dobré boční vedení, takže i ve svižnějších zatáčkách z nich posádka nevypadne.
Dynamika auta je dostatečná, s motorem si navíc automatická převodovka dobře rozumí. Pokud byste si přeci jen chtěli rychlostní stupně měnit sami, pak samozřejmě Proceed GT nabízí páčky pod volantem anebo můžete využít možnost pohybu voliče převodovky (je tu klasický velký mechanický). Jakmile se ovšem motor dostane do červeného pole, převodovka automaticky přeřadí nahoru. A to bez ohledu na to, zda máte manuální režim či nikoliv.
A spotřeba paliva? Ta je překvapivě docela vysoká. Nejčastěji jsme se pohybovali kolem 9 l/100 km, přičemž jsme kombinovali hlavně dálnice a město. Na okreskách se spotřeba dala stlačit k 8 l/100 km. Palivová nádrž má ale objem jen 50 litrů.
Pokud využíváte funkci převodovky „autohold“, pak ale budete možná stejně rozmrzelí jako my. Ta funkce tu sice je, ale auto si ji nepamatuje, takže po každém novém nastartování ji musíte aktivovat. Je to sice jen stiskem jednoho tlačítka u voliče, ale je to další (zbytečný) úkon navíc. Vypínali jsme totiž i aktivního jízdního asistenta, který obsahuje i aktivní držení v jízdních pruzích, protože občas se chytá i věcí, které nejsou čáry na silnici, takže občas nepříjemně zatahá za ruce. To by sneslo doladit.
Závěr a cena
Modernizace je u Proceedu poznat na první pohled, přestože je poměrně decentní. Grafiku světlometů doplňuje nový přední nárazník, ale hlavně nová loga výrobce. Ta ovšem postupně přijdou na všechny nově vyráběná auta bez ohledu na to, zda prodělají facelift anebo nikoliv.
Jízdně se Kia Proceed GT ale prakticky nezměnila. Stále jde o tužší auto, které je docela schopné v zatáčkách, a má dostatečný výkon. Jízdu přitom doprovází hutným zvukem výfuku. Dobře spolupracuje i převodovka DCT s motorem. Nižší by ale mohla být spotřeba paliva.
Ceník modelu Proceed začíná na akčních 649 980 Kč za Proceed GT Line Plus s manuálem, za verzi s převodovkou DCT si musíte připlatit minimálně na (také akčních) 699 980 Kč. Testovaná verze Kia Proceed GT vyjde minimálně na 804 980 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Proceed GT 7DCT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1591 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,150 kW/204 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,265 Nm při 1500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,225 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (7DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8
Emise CO2:,153 g/km
Objem palivové nádrže:,50 litrů
Délka:,4605 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1422 mm
Rozvor:,2650 mm
Provozní hmotnost:,1544 kg
Objem zavazadlového prostoru:,594 / 1545 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]