Test Jaguar F-Pace 20d AWD R-Sport (AT)

Od Pavel Srp | 5. 3. 2017


Značka Jaguar byla dlouho známá zejména pro svá luxusní kupé a velké limuzíny. Ale doba si žádá své, a tak před časem zařadila do nabídky praktické kombi Sport Brake, které ale pak zase zrušila. Místo toho minulý rok přišla s novým SUV.

Doba se mění a absence SUV v nabídce jakékoliv značky je totiž téměř trestuhodná. Stále více a více značek do své nabídky vozy tipu SUV proto zařazuje a zpravidla s úspěchem ze strany zákazníků. Bude tomu tak i případě nového Jaguarz F-Pace?

Kde se vzal?

U Jaguaru to není otázka posledních pár měsíců. Ta první „zkouška“ toho, jestli by lidé SUV se skákající „kočkou“ ve znaku chtěli, proběhla už v roce 2013. Tehdy byl na autosalonu ve Frankfurtu představen vůbec první koncept tohoto vozu. Při pohledu na jeho fotky je vidět, že design výsledného sériového modelu se příliš nezměnil. Kromě tvarů karoserie zůstaly i základní tvary světlometů.

F-Pace stojí na hliníkové platformě iQ[A]. Prvním modelem, který na ní přijel, byl ale malý sedan XE. O něco později ji dostala také nová generace většího modelu XF a zatím jako poslední právě nové SUV. Vyplývá z toho i fakt, že s těmito modely sdílí nejen základní techniku, ale také použité pohonné jednotky. Výrazněji se nakonec neliší ale ani přístrojové desky a celkově interiéry.

Design exteriéru

Stačí jeden pohled na Jaguar F-Pace a je jasné, že jde o typický Jaguar. S ostatními modely ho spojují charakteristické designové prvky jako například velká maska chladiče s logem, tvar světlometů, ale i samotný tvar karoserie. Rozměrově zapadne přesně mezi sedany XE a XF a vlastně jde spíše o takové „XE kombi“.

Design exteriéru testovaného auta okořenila výbavová linie R-Sport. Tu lze poznat například podle nápisů na předních blatnících a nebo podle předního nárazníku s většími přívody vzduchu, matně chromovaného orámování masky chladiče. Boční profil prozradí linii R-Sport přítomností matně černých doplňků, ale i černých lesklých lišt kolem bočních skel nebo litých kol s originálním designem.

Design interiéru

Vzhled interiéru není prakticky žádným překvapením. Podobně vypadá v modelech XE i XF. Její vrchní část se sice liší, ale umístění ovladačů i její rozmístění se shoduje. Prakticky beze změny je panel klimatizace s integrovaným startovacím tlačítkem.

Přečtěte si také:  Na zamrzlém okruhu jsme zkoušeli pohon všech čtyř kol Hyundai. Nejzábavnější byl nakonec elektromobil

Nelíbilo se mi ovládání vyhřívání předních sedadel, které se odehrává výhradně přes displej ve středovém panelu. Aktivace, změna intenzity a nebo deaktivace se provádí dotykem displeje v místech se symbolem sedačky, případně právě stiskem tlačítka u panelu klimatizace. Pak se teprve otevře Menu, ve kterém lze jednotlivá sedadla ovládat. Je to ale prakticky jediná věc, kterou je třeba ovládat takto složitěji. Přitom je ale v panelu klimatizace na jednotlivá tlačítka pro levou i pravou stranu dostatek.

Skvělým designovým prvkem je volič automatické převodovky. Jde o otočný ovladač, který je při vypnutím motoru ukrytý. Po nastartování automaticky vyjede směrem vzhůru a pohyb vpřed nebo vzad se řeší jeho otáčením. Výdechy jako v minulém XF už se sice neotáčejí, ale nápisy XF v nich zůstaly.

Posez je vyšší, jak se na správné SUV sluší a patří. Výhled je dobrý do všech stran a prostoru je na předních sedadlech dostatek. Špatné to není ani na zadních sedadlech, tady se usadí bez problémů i cestující nadprůměrného vzrůstu.

A co zavazadelník? I ten může být poměrně prostorný, bude ale záležet jen na vás. Nepotřebujete žádné rezervní kolo? Pak může být objem 650 litrů. Chtěli byste alespoň dojezdové kolo? Počítejte s 508 litry. A pokud byste chtěli plnohodnotné rezervní kolo, pak se kufr zmenší na 463 litrů.

Pohonné ústrojí

Jaguar F-Pace R-Sport je sice sportovnější linie výbavy, ale v nabídce je se všemi nabízenými motorizacemi. K dispozici je tak například i čtyřválec 20d, který poháněl i testovaný vůz.

V základní verzi se o pohon starají kola zadní nápravy. To platí ale pouze pro dvě nejslabší motorizace E-Performance, tedy dvoulitrový vznětový čtyřválec se 120 kW výhradně spojeným s manuální převodovkou, a nebo se silnějším motorem 20d se 132 kW naopak s automatickou převodovkou. V případě motoru 20d je ale volba mnohem širší. V nabídce je také s pohonem všech kol a manuální převodovkou a nebo ještě s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, což byl případ testovaného vozu.

Technické údaje motoru jsou 132 kW/180 koní výkonu a 430 Nm točivého momentu. To podle propagačních materiálů znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 8.7 a k maximální rychlosti 208 km/h. Projev motoru je ale podobný jako u nedávno testovaného Range Rover Evoque Cabriolet se stejným motorem. Jaguar F-Pace je sice lehčí, ale má jen osmistupňový automat, Range Rover má 9 rychlostí.

Přečtěte si také:  AMG DYNAMIC Experience vás nechá ochutnat modely Mercedes-AMG na silnicích. Vyzkoušeli jsme si to také

Jaguar udává spotřebu paliva v kombinovaném režimu 5.3 l/100 km, ale čísla v praktickém používání byla vyšší. Palubní počítač se nejčastěji pohyboval mezi 8 a 9 l/100 km. Při klidné, předpisové jízdě se dalo dostat i jen lehce nad 8 l/100 km.

Jízda

Výkon motoru je dostatečný pro běžnou jízdu, žádnou oslnivou dynamiku – i vzhledem k hmotnosti 1 775 kg – ale nenabídne. Mluvím zejména o zrychlení, ať už o tom z místa a nebo o tom pružném. Přesto když se auto rozjede, udržet zvolenou rychlost nebude problém ani v („německém“) dálničním tempu. Vzhledem k tomu, že v případě testovaného vozu jde o druhou nejslabší motorizaci, není problém pořídit výkonnější verzi. V nabídce je například bi-turbo čtyřválec (177 kW a 500 Nm) a nebo dokonce šestiválec (221 kW a 700 Nm) v případě vznětových motorizací a nebo čtyřválce i šestiválce spalující benzín s výkony od 184 kW a 365 Nm do 280 kW a 450 Nm.

Podvozek a jízdní vlastnosti jsou skvělé. S trochou nadsázky by se dalo říct, že podvozek je tu „daleko před motorem“. F-Pace je v zatáčkách tuhý a jízda je jistá. Navíc jsou náklony karoserie opravdu minimální. Ale i díky tomu možná trochu utrpěl komfort, a to i přesto, že 19″ kola obouvají poměrně vysoké pneumatiky 255/55 R19. Nicméně díky primárně poháněné zadní nápravě s připojováním té přední – podobně jako to má řešeno BMW u xDrive – je průjezd zatáčkami radostí, protože auto pak nabídne minumum nedotáčivosti.

Závěr

Jaguaru se první vstup do segmentu vozů SUV podařil. F-Pace je pohledným a povedeným autem. Pokud vás netlačí rozpočet, klidně si připlaťte za výkonnější a silnější motor, protože s tímhle autem je jízda velmi zábavná.

Jaguar si za F-Pace nechá ale celkově poměrně slušně zaplatit. Startovní cena za základním naftovým dvoulitrem ve výbavě Pure je 1 204 555 Kč, testovaná motorizace startuje na 1 346 125 Kč, v testované výbavě R-Sport je to dokonce 1 515 767 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Design vozu,Průměrná dynamika testované verze
Jízdní vlastnosti,Vyšší základní cena
[/table]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5721″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″] 

Přečtěte si také:  Test BMW M3 Competition M xDrive (2022)

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jaguar
Typ:,F-Pace R-Sport
Motor:,20d AWD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,132 kW/180 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,430 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.7 s
Maximální rychlost:,208 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2 / 4.7 / 5.3
Emise CO2:,139 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 731 mm
Šířka:,1 936 mm
Výška:,1 652 mm
Rozvor:,2 874 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 775 kg
Objem zavazadlového prostoru:,650 (dojezdové kolo: 508 – plnohodnotná rezerva: 463) litrů / 1 740 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]