Test Jaguar XF 2.0d R-Sport (AT)

Autor: Jan Karlík - 19. 7. 2016


Snad nikdo nebude pochybovat o faktu, že Jaguaru se poslední dobou velmi dobře daří. Bohatou nabídku modelů, která je vehementně aktualizovaná, ať už facelifty nebo zcela novými modely, podporují také stále se zvětšující čísla prodejů. Do kategorie novinek spadá i zástupce vyšší střední třídy – sedan XF. Do tradičního redakčního testu se dostal se vznětovým dvoulitrovým motorem, který doplňuje osmistupňová automatická převodovka a výbavová linie R-Sport.

Jaguar XF je své aktuální generaci o 7 mm kratší a o 3 mm nižší v porovnání s předchůdcem. Změny se dočkal i rozvor, ten narostl o 51 mm na výsledných 2 690 mm. Vnější rozměry vozu tedy nejsou nijak zásadně odlišné, přesto se však nemůžu vyvarovat dojmu, že XF působí ve skutečnosti o něco menším dojmem, než jaké opravdu je. Možná za to může barva (i když bílá má většinou opačný efekt), pravděpodobněji však až příliš velká podobnost s menším modelem XE. Jaguar XF s menším bráškou dokonce sdílí zcela novou platformu. Na stejných základech nově stojí také první SUV v nabídce značky, model F-Pace. Přestože v dnešní době, kdy se všechny vozy až nesmyslně zvětšují, je dojem, který XF navozuje, spíše pochvala, té podobnosti s menším a levnějším vozem je zkrátka škoda.

Test Jaguar XF (5)

To však nic nemění na tom, že Jaguar XF je nádherné auto. Zvláště ve výbavě R-Sport, která vyniká zejména předním nárazníkem s ostřeji řezanými tvary. I přes sportovní prvky v designu Jaguar působí především aristokraticky prémiovým dojmem. Těžko se to popisuje, jakmile se však s touhle šelmou setkáte poprvé naživo, pochopíte to velmi rychle. Zvláště pokud spatříte verzi s příplatkovými LED světlomety. Vnější design je jedním z nejlepších příkladů, že „v jednoduchosti je krása„. Pár ostrých linek, oválná maska s hlavou šelmy a to bohatě stačí. Pokud jsem kritizoval podobnost s modelem XE, zadní partie to mírně vyvracejí. Světlomety mají pozměněnou grafiku, jsou užší a celkově je zadní pohled daleko hezčí než v případě menšího modelu. Výrobce se chlubí také perfektním koeficientem odporu vzduchu, který má hodnotu cX 0,26.

Další hodnotou, kterou nezapomeneme zmínit, je 75 %. Přesně takový podíl má totiž hliník v konstrukci celého vozu. A jak jistě dobře víte, to má blahodárný vliv (nejen) na hmotnost. Nové XF je tak mezigeneračně o 190 kg lehčí. S tímto motorem, automatickou převodovkou a pohonem zadních kol váží XF velmi přijatelných 1 595 kg. Mimo příznivé hmotnosti mají použité materiály také výborné vlastnosti v krutu. To znamená, že XF je výrazně pevnější a to my řidiči oceníme zejména při jízdě. Ale k tomu se ještě vrátíme.

Prémiový dojem, který navodil exteriér vozu, zůstává také po otevření dveří. Přestože zrovna naše verze má interiér nakonfigurovaný dost fádně – černá, zase černá a občas trochu kovu – jako celek působí fantasticky. Zejména když zvážíte, že se jedná o variantu R-Sport, tahle kombinace se k tomu zkrátka hodí. Zavřete dveře, které jemně doklapnou díky perfektnímu těsnění a s klíčkem v kapse stlačíte startovací tlačítko, které intenzivně pulzuje v podobném rytmu jako vaše srdce. V tu chvíli se vám Jaguar připomene svou prémiovostí. Do té doby perfektně hladká palubní deska odhalí výdechy klimatizace, které se po stlačení tlačítka pomalu otáčejí směrem do interiéru. Jsou navíc následovány kruhovým voličem automatické převodovky, jenž byl do této doby uschován ve středovém tunelu. Nádhera.

Test Jaguar XF (2)

Jakmile se trochu zabydlíte a začnete si prohlížet interiér, zjistíte, že opakuje onu elegantní jednoduchost, kterou nastolil už exteriér. Z ergonomického hlediska můžu po týdenním, ale velmi intenzivním používání konstatovat, že je vše v naprostém pořádku. Co mi však udělalo radost je velmi dobré zpracování a slícování jednotlivých materiálů. A přestože měl za sebou tenhle konkrétní kus již 13 000 určitě nelehkých testovacích kilometrů, nikde ani náznak zavrzání nebo podobných nedostatků. Já vím, že v této třídě by to mělo být standardem, ale asi byste se divili, že kolikrát bohužel není. Palubní deska je obšitá kůží, plochy, které jsou buď kovové a nebo mají kovu podobný povrch, jsou doplněny dřevem. Takhle to sice zní jako základ pro nevkusný celek, nicméně realita je pravý opak. Dřevo je tmavě šedé a lakované matným lakem a to jen v minimální vrstvě. Vynikne tak struktura dřeva a to je opravdu nádherné. Navíc se od dveří táhne lišta pokrytá tímto dřevem, nad celou palubní deskou a uprostřed se stýká v kovové plaketě s nápisem Jaguar.

Ergonomii interiéru jsem už výše označil za téměř bezchybnou. Tohle je však první Jaguar, který vám udělá radost také při používání infotainmentu. V tomhle modelu je totiž použita nejnovější generace systému, která má slušnou odezvu na dotek a práce systému je celkově svižná. Nabídne také širokou míru nastavení jednotlivých systémů vozu. Konečně. Předchůdce opravdu nedosahoval kvalit, které byste od takového vozu čekali. V základu dostanete menší displej, v našem případě však byl nainstalován větší, 10,2“ velký displej, který je spojen s SSD diskem a audiosystémem Meridian. Za takovou kombinaci zaplatíte 73 347 Kč.

Jednou z mála výtek k interiéru je fungování automatické klimatizace. V době testu panovaly sice vyšší letní teploty, to však nebyl problém. Klimatizace byla dostatečně výkonná, takže zvládala interiér vychladit na požadovanou teplotu, nicméně šlo o udržení této teploty. Po chvíli začal z klimatizace proudit teplejší a vlhký vzduch. Přestože máte k dispozici ještě jemné nastavení proudění vzduchu a účinku klimatizace, ani na její nejvýkonnější režim problém nezmizel. Jediným způsobem bylo ještě o něco snížit teplotu a poté klimatizace začala opět aktivně a řádně chladit. Tomuto kroku však následovala další úprava teploty zpět směrem nahoru. Na delší cestě to bylo dost otravné.

Test Jaguar XF (3)

Jaguar XF disponoval celou řadou prvků aktivní bezpečnosti. Bezproblémový byl systém hlídání mrtvého úhlu, jízdy v pruzích, ale také adaptivní tempomat. U toho chválíme možnost vypnout adaptivní funkci. To u konkurence bohužel není běžné a jsou situace, kdy to velmi oceníte. Škoda jen zbytečně vystrašeného systému který varuje na překážky před vámi. Navíc když ho vypnete, po každém nastartování se sám opět zapne.

Posaz na předních sedadlech, které myslí spíše na komfort, je bezproblémový. Prostor na zadních sedadlech je v podélném směru v pořádku, v příčném sice také, ale za předpokladu, že vzadu budou sedět dva pasažéři. Nejde o šířku vozu, ale o opravdu masivní středový tunel, který bude prostředního cestujícího dost omezovat. Zavazadlový prostor má slušný objem 540 litrů, celkově je však dost úzký a tudíž hůře využitelný. Doporučuji připlatit za paket Power Convenience Pack. Stojí sice 38 930 Kč, nicméně dostanete bezklíčový vstup do vozu, elektricky ovládané páté dveře a ještě dvojici elektrických zástrček ve voze. Důležité je však keyless odemykání a zamykání. Ve verzi bez tohoto paketu musíte zamykat dálkovým ovládáním, to však nelze například při otevřeném zavazadlovém prostoru. Což je dost nešikovné, když musíte vyndávat například velký nákup, nemůžete si vůz zamknout a potom pouze zabouchnout dveře.

Pod dlouhou kapotou vozu byl uložen rozměrově skromný vznětový čtyřválec o objemu 2.0 litru. Jedná se o nejsilnější verzi tohoto motoru, která disponuje výkonem 180 koní (132 kW) a točivým momentem 430 Nm. Jednotka pochází ze zcela nové řady Ingenium a to mimo jiné znamená kultivovanější projev a minimální vibrace. Díky tomu a výbornému odhlučnění je většina nepatřičných zvuků v interiéru eliminována. Že se jedná o akusticky nedokonalou čtyřválcovou naftu zjistíte opravdu až při sportovnější jízdě a ve vyšších otáčkách. Verze s naftovým čtyřválcem má zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. To je hodnota, která na první pohled určitě neoslní. Nicméně daleko více jsou důležitější reálné dojmy. Při běžném přesunu, ať už to bude po městě, okresních cestách a nebo i po dálnici, nezaznamenáte problém. Dynamika je i díky povedené osmistupňové převodovce dostačující.

Test Jaguar XF (4)

Problém může nastat ve chvíli, kdy se budete chtít trochu projet. A věřte mi, že to chtít budete. Dostáváme se opět k té lehké a tuhé karoserii, ke které se ještě přidá poměrně citlivé řízení se slušně nastaveným posilovačem. Tohle stačí k tomu, abyste se nemohli dočkat svých oblíbených zatáček. Tam velice rychle zjistíte, že XF disponuje famózním podvozkem. Přestože máme verzi bez adaptivního podvozku, jeho jistota a způsob, jakým filtruje i větší nerovnosti, vás dostane. V tuhle chvíli vám také dojde, že volba 18” kol je setsakramentsky dobrá! Větší nekupujte. Když zatlačíte pedál plynu hluboko do podlahy, převodovka začne rychle a ochotně podřazovat. Zrychlení není špatné, ale vy zkrátka cítíte, že vůz jako celek má na mnohem víc. A proto vám může začít rychle výkon chybět. Ano, Jaguar má pro tyhle situace řešení. Vynechme z toho teď top model „S” s kompresorovaným zážehovým šestiválcem. Můžete zůstat u vznětových agregátů a zjistíte, že nabízejí velmi schopný šestiválec o výkonu 300 koní s točivým momentem 700 Nm. To je přesně ten motor, který by XF náramně slušel. Jenomže já vás trochu zarazím, při pohledu do ceníku zjistíte, že s tímto motorem je v dané výbavě o 370 000 Kč dražší. A to opravdu není málo.

Další trumfy má čtyřválec opět z hlediska ekonomického. Jak správně tušíte, jde o provozní náklady. Při tempomatových 130 km/h totiž nové XF točí na osmý převodový stupeň pouhých 1 750 ot./min. Takové hodnoty mají za následek spotřebu pouhých 5,5 litru na 100 km. O moc horší to nebude ani mimo město na okresních cestách. Bez většího snažení dosáhnete spotřeby kolem 7 litrů. I se svižnější jízdou nebude problém se vejít do 8 litrů. A to jsou výborná čísla.

Jaguar XF je dalším vozem z britských ostrovů, který jednoznačně dokazuje, že pokud někdo výběr sedanu vyšší střední třídy omezí pouze na zástupce z Německa, nedělá dobře. Jako celek je vůz opravdu velmi povedený. Ostře a přitom elegantně působící exteriér doplňuje velmi dobře zpracovaný interiér. Na 18” kolech dostanete také velmi schopný a pohodlný podvozek. Pokud vybíráte automobil alespoň trochu srdcem a svižnější jízda vám není cizí, určitě vyzkoušejte šestiválec. Nicméně ani se čtyřválcem neuděláte chybu. Dynamika je dostatečná a navíc dostanete velmi slušnou spotřebu. Základní cenovka v případě výbavy R-Sport činí 1 359 919 Kč. Testovaný vůz se kvůli příplatkům vyšplhal na cenu 1 775 318 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jaguar
Typ:,XF
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,132 kW/180 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,430 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.1 s
Maximální rychlost:,229 km/h
Převodovka:,8° automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2 / 3.8 / 4.3
Emise CO2:,114 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 954 mm
Šířka:,1 880 mm
Výška:,1 457 mm
Rozvor:,2 960 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 595 kg
Objem zavazadlového prostoru:,510 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru