Vzpomínáte na začátky off roadů? Ta auta, která vlastně byla nějakým kouskem plechu na pevném rámu, ale o střeše se jim mohlo jen tak zdát? Vlastně tak začínal i samotný Land Rover. Ta doba je „zpět“!

Jenže dnes to je naopak výjimka a tak trochu známka „punku“. Land Rover nabízí velmi stylový kabriolet na bázi faceliftovaného Range Roveru Evoque. A my jsme ho vyzkoušeli v redakčním testu.

Ačkoliv počasí úplně „kabrioletí“ nebylo, ani tak to nebyl až zase takový problém. A to hned z několika důvodů. Za prvé se Evoque kabriolet prodává výhradně s pohonem všech kol a za druhé měl testovaný kus vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant a velmi výkonné topení, které po stažení střechy automaticky přidalo na intenzitě. Do 50 km/h se tak dalo se střechou dole jezdit i v mínusových teplotách. Ačkoliv teplým vzduchem foukajícím na krk – jako to mohou mít například kabriolety Mercedes-Benz – bychom ale samozřejmě nepohrdli. Ten ale Range Rover nenabízí.

Design

Z hlediska vnějšího designu je proměna zásadní, ovšem od oken dolů jde vlastně o běžný třídveřový model, kterému byla amputována střecha. Na místo té původní plechové se nově nastěhovala plátěná stahovací. Přední část je prakticky beze změny, ta zadní se musela přizpůsobit zejména víkem zavazadlového prostoru. To se původně, u třídveřové verze otevíralo jako celé dveře i s oknem, u kabrioletu se vyklápí směrem dolů, pochopitelně bez okna, které je přímo ve stahovací střeše.

Samotná střecha je plátěná, i z důvodu úspory hmotnosti – o tom později – a skládá se za zadní sedadla. Do už tak malého zavazadelníku (251 litrů) nezasahuje a ten tak zůstane stejně velký se střechou nahoře i dole. Střecha nemá ve složeném stavu žádný kryt, a tak je vidět přímo jeden z jejích plátěných dílů.

Interiér zůstal beze změny. Stejně jako běžná verze, dostal po modernizaci i kabriolet nový multimediální systém s rychlejší odezvou a lepší grafikou. Jeho ovládání by ale přece jen mohlo být o něco intuitivnější. Co však oceňuji, je velmi povedená grafika. Tlačítko stahování střechy je uschováno na středovém panelu pod zasouvacím krytem u držáků na pití.

A co prostor? Přední sedadla bez problému, ta zadní pojmou dvě osoby. Pokud v autě pojedou průměrně vzrostlí jedinci na všech místech, pak to bude relativně bez problémů. Pokud jste narostli nadprůměrně, pak vzadu můžete mít problém nejen s místem pro nohy, ale pokud bude natažená střecha, pak zejména s místem pro hlavu. Opěradla jsou navíc téměř kolmá, což není příliš pohodlné.

Procházky? Vyměňte je za projížďky!

Pro kabriolet nám u Range Roveru Evoque prostě není souzeno počasí. První seznámení sice proběhlo v půlce června, ale pršelo a test vyšel na leden. Ani to nás ale neodradilo od toho, abychom tu a tam stáhli střechu a užili si mrazivé nebe nad hlavou. Zejména mimo silnice to bylo velmi příjemné. Pokud stejně tak jako já nechodíte příliš na procházky, s tímhle autem si to můžete vynahradit. Polní cesty podél lesů vám dají nasáknout atmosféru klidu a pohody, kterou byste v zavřeném autě nezažili. Ten výhled, ten vzduch, ta pohoda. A přitom vás nebudou bolet nohy.

Jízda v přírodě a nebo i v terénu tak bez střechy dostane úplně jiný náboj. Prožitek bude ještě intenzivnější, zejména pak při umývání auta a nebo následném vymývání vašich vlasů. Bahno totiž umí být pořádný prevít…

Asi vás napadlo, že u vozů se samonosnou karoserií, kterou běžný Evoque má, je střecha důležitou částí tuhosti auta. Ale jak je to u Evoque Cabriolet? Vězte, že zcela bez problémů. I se staženou střechou se v terénu pohybuje aniž byste měli pocit, že se vlní jako žvýkačka. I na terénních zlomech, kdy má jedno nebo dokonce dvě kola ve vzduchu, lze otevřít oboje dveře, ale i stáhnout nebo natáhnout střechu. Ovšem je to daň za hmotnost. Tyto všemožné výztuhy vyšponovaly hmotnost až téměř ke dvěma tunám a při jízdě je to docela znát.

Na žádné velké „offroadování“ to ale samozřejmě není. Range Rover Evoque logicky nenabízí tolik, co velký Range Rover. Chybí mu zejména vzduchový podvozek s možností zvýšení světlé výšky. U Evoque Cabrioletu je světlá výška dokonce nižší než u zavřené verze, činí 208 mm. Pohon všech kol s možností vektorování točivého momentu na jednotlivá kola je naopak standardem pro všechny verze bez střechy, stejně jako funkce Terrain Response (nastaví pro různé povrchy jako bláto, písek, kamení, …) a nebo vylepšený asistent All-Terrain Progress Control (umí udržovat rychlost jízdy při jízdě ze svahu a podobně). Aby byl výčet kompletní, sluší se dodat ještě nájezdový úhel 19° vpředu a 31° vzadu, přechodový úhel je 18,9° a brodivost 500 mm.

Jízda

Motory jsou po modernizaci zcela nové čtyřválce Ingenium vlastní konstrukce, které nahradily ty předchozí od Fordu. Testovaný Evoque poháněl nejsilnější naftový dvoulitr z nabídky s označením TD4. Jeho výkon je na papíře poměrně pěkných 132 kW/180 koní a točivý moment 430 Nm. Jenže vysoká hmotnost může za to, že jeho dynamika nakonec není nijak oslnivá. A to ani ve spojení s 9° automatem ZF. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 10,3 sekundy, maximální rychlost je 195 km/h. Motor není slabý, ale prostě mu trvá než auto rozhýbe. Udržet pak prakticky jakoukoliv rychlost ale problém není.

A vyšší hmotnost ještě jednou, projevuje se totiž také na spotřebě paliva. I při klidné jízdě jsme se málokdy dostali pod 9 l/100 km. Teplejší dny ji tam možná srazí, ale nám se to nepovedlo.

Podvozek je nastavený dobře, vcelku příjemnému komfortu napomáhají i poměrně vysoké pneumatiky. Přesto se auto v zatáčkách prakticky nenaklání a jízda je jistá. Z útrob vozu se navíc ani po přejetí velkých nerovností neozývají žádné rány.

Ale co střecha? Jak se jezdí s ní a bez ní? Pokud je střecha na autě, pak je třeba přiznat, že by zasloužila více odhlučnění. Míjeje kamion na dálnici, hluk od něj je poměrně značný. Bez střechy je největším nepřítelem vítr. Do 50 km/h je vše v pořádku a do interiéru na přední sedadla prakticky nefouká, přibližně nad 80 km/h se vítr začne projevovat. Jak to pokračuje ve vyšších rychlostech ale na vlastní kůži nevíme, zima byla v době testu opravdu značná.

Závěr

Range Rover Evoque Cabriolet je nyní prakticky jediný svého druhu – nepočítáme-li různé individuální přestavby – a navíc dobře vypadá. Tohle auto na sebe také dost poutá pozornost. Do jaké míry šlo o to, že jsme v mrazech občas jezdili bez střechy, a do jaké míry a to mohlo samo auto, je otázka. Jisté ale je, že v davu se rozhodně neztratíte.

Ale za to také bude třeba řádně zaplatit. Při nahlédnutí do ceníku je možné si všimnout, že rozdíl základních cen je téměř půl milionu Kč. Nejlevnější Range Rover Evoque se vejde pod milion, Cabriolet startuje nad 1,4 milionu Kč. Ovšem nabízí se až ve vyšších výbavách, výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Rozdíl ceny ve srovnatelné verzi s běžnou verzí je tak přibližně 110 tisíc Kč.

+
Design a styl Vyšší hmotnost
Karoserie se nekroutí ani v terénu Malý a neprakticky tvarovaný kufr
Projížďky místo procházek Vyšší základní cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Land Rover
Typ: Range Rover Evoque Cabriolet
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 132 kW/180 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment: 430 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.3 s
Maximální rychlost: 195 km/h
Převodovka: 9° automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.7 / 5.1 / 5.7
Emise CO2: ? g/km
Objem nádrže: 54 litrů
Délka: 4 370 mm
Šířka: 1 980 mm
Výška: 1 609 mm
Rozvor: 2 660 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 967 kg
Objem zavazadlového prostoru: 251 litrů
Ceník: ke stažení zde